După ziua de 7 iunie, încărcată de emoţiile centenarului pentru doamna Elena Botez, pe 8 iunie a urmat o nouă sărbătoare: desfăşurarea celei de-a VIII-a ediţii a Concursului Naţional de Interpretare Vocală ce îi poartă numele. Pentru cei 57 de concurenţi din ciclul liceal şi universitar, sosiţi din toată ţara (Bucureşti, Iaşi, Bistriţa Năsăud, Bacău etc.) a fost un nou şi special prilej de a-şi etala talentul interpretativ, iar pentru unii de a culege laurii.
Concursul a fost iniţiat în anul 2017, de soprana Cellia Caterina Costea care, împreună cu membrii catedrei de canto a Liceului de Arte „Victor Brauner”, în semn de preţuire şi respect faţă de cea care a reprezentat pedagogul model pentru generaţii şi generaţii de solişti de operă, au pus bazele unei manifestări muzicale ce pare a trece proba timpului.
Dacă ar fi să facem câteva referiri la juriile anterioare ale competiţiei, trebuie să spunem că în ultimii ani alături de soprana Cellia Caterina Costea a fost prezent şi tenorul Andrei Fermeşanu, directorul Operei Naţionale Române din Iaşi, care a oferit elevilor şi studenţilor excepţionali Premiul Operei, ce a constat într-un rol pe scena Operei Naţionale din Iaşi. Astfel, în luna mai 2024, câştigătorii ediţiei a VII-a a Concursului „Elena Botez”, Antonia Cucerenco (Iaşi), Vlad Paven (Arad) şi Izabela Stănescu (Piatra-Neamţ) au debutat pe scena Operei din Iaşi datorită premiilor primite. Alţi membri ai juriului, cum ar fi Veronica Anuşca, Lavinia Cherecheş şi Cellia Costea au ales să ofere masterclass-uri concurenţilor merituoşi. De cele mai multe ori doamna Botez însăşi i-a încurajat prin acordarea unor premii în bani.
Anul acesta jurizarea a fost asigurată de soprana Cellia Caterina Costea, solistă a Operei Naţionale din Atena, în calitate de preşedinte, fapt ce a conferit competiţiei un plus de prestigiu şi rigoare artistică. Din juriu au mai făcut parte soprana Veronica Anuşca, solistă a Operei Naţionale din Bucureşti, o prezenţă specială, apreciată pentru strălucirea timbrului său, pentru sensibilitatea interpretativă şi eleganţa artistică şi distinsul bariton, George Proca, solist al Operei Naţionale Române din Timişoara, a cărui implicare în cadrul concursului este o dovadă a angajamentului său faţă de dezvoltarea şi susţinerea tinerilor interpreţi de operă.
După evoluţiile concurenţilor, juriul a selectat 13 finalişti care au oferit un adevărat regal interpretativ în lupta pentru premiile puse în joc. Festivitatea Galei Finaliştilor a fost deschisă prin discursul susţinut de director Carmen Corlăţeanu după care, din partea Inspectoratului Şcolar Judeţean Neamţ a luat cuvântul inspector Steluţa Postolică: Ne-aţi onorat cu o nouă participare la concursul „Elena Botez”, prin care se generează an de an momente istorice pentru aceste ţinuturi, şi pentru aceasta vă mulţumim. Un prim salut plin de recunoştinţă este pentru organizatori, care ştiu să demonstreze cu fiecare ediţie că pot să ducă mai departe valorile acestei zone, ale acestui neam. Felicitări! Iar voi, dragi concurenţi care aţi venit alături de profesorii şi familiile ce ştiu să vă susţină, să vă bucuraţi de momentele petrecute la Piatra-Neamţ, cu ideea că fiecare este câştigător, pentru că aveţi sădit în voi stropul de artă care încântă.
Câteva concluzii ale zilei de concurs au fost formulate de Cellia Caterina Costea, cea care a fost sufletul acestuia şi care nu a precupeţit nici un efort pentru ca întregul eveniment să fie o reuşită absolută: Anul acesta ne-am bucurat de o ediţie cu un număr foarte mare de concurenţi şi remarcăm în special prezenţa multor voci masculine, ceea ce ne-a bucurat mult, pentru că vocile bărbăteşti vin mai greu spre operă, sunt mai rare. Am încercat şi am reuşit să organizăm concursul împreună cu sărbătorirea doamnei Elena Botez începând acest plan încă din luna octombrie 2024. Eu cred că, deşi am întâmpinat anumite piedici, am realizat ceva memorabil. Sper din tot sufletul ca alături de colegii de la Liceul de Arte „Victor Brauner”, în frunte cu dna director Carmen Corlăţeanu să putem organiza în continuare cât mai multe ediţii ale acestui concurs prin care să promovăm talente şi voci cât mai frumoase pentru că este recunoscut faptul că România are şi întotdeauna a avut solişti de mare valoare pe scenele lirice naţionale şi internaţionale.
Pe palierul preuniversitar, Marele Premiu ELENA BOTEZ a revenit elevei Cazaciuc Denisa-Ştefania de la Colegiul Naţional de Artă „Octav Băncilă” din Iaşi (clasa a XI-a), îndrumată de prof. Neacşu Diana, corepetitor – prof. Ehsan Maream. Tot Denisei i-a fost acordat şi Premiul Special SEASM – Opera Naţională Bucureşti.
În rândul studenţilor cel mai merituos a fost Moraru Beniamin Manase (anul I la master, Universitatea Naţională de Arte „George Enescu” Iaşi, prof. îndrumător Hrubaru-Roată Lăcrămioara-Maria, prof. corepetitor Stoica-Cristea Constantina), care a obţinut Marele Premiu ELENA BOTEZ, Premiul Special al Operei Naţionale Române – Iaşi, Premiul Special SEASM – Opera Naţională Bucureşti şi Bursa ICON ARTS.
Opera Naţională Română din Iaşi a mai acordat Premiul Special următorilor participanţi:
– Svedchi Elena (studentă anul I, Universitatea Naţională de Arte „George Enescu” Iaşi, prof. îndrumător Hrubaru-Roată Lăcrămioara-Maria, prof. corepetitor Stoica-Cristea Constantina);
– Bârzu Daria-Alexandra (studentă anul II, Universitatea Naţională de Arte „George Enescu” Iaşi, prof. îndrumător Isaev Iulia, prof. corepetitor Ehsan Maream);
– Damian Robert-Daniel (master anul I, Universitatea Naţională de Arte „George Enescu” Iaşi, prof. îndrumător Chelaru Cătălina-Ionela, prof. corepetitor Petrescu Cezara);
Bârzu Daria-Alexandra şi Damian Robert-Daniel au mai primit şi Premiul Special SEASM – Opera Naţională Bucureşti, iar Damian Robert-Daniel a obţinut şi Bursa ICON ARTS.
Premiul Special CELLIA COSTEA pentru cea mai frumoasă interpretare a unei piese româneşti a fost acordat mezinei Simirad Eliza-Alexandra (clasa a IX-a, Colegiul Naţional de Artă „Octav Băncilă” din Iaşi, prof. îndrumător Iraida Andriuţă, prof. corepetitor Ehsan Maream).
Nu putem încheia fără a spune că omagierea întregii activităţi a maestrei Elena Botez şi concursul de interpretare au fost posibile prin proiectul realizat de o echipă de la Liceul de Arte „Victor Brauner”, coordonată de Carmen Corlăţeanu şi Olguţa Toma, care au colaborat cu foşti elevi inimoşi precum Cellia Caterina Costea şi Veronica Anuşca. Anul acesta întreg concursul a fost finanţat de Primăria Piatra-Neamţ.
Gianina BURUIANĂ


