Dumitru D. Bostan între locuri şi călătorii

bostan d Dumitru-jrLa aproape trei decenii de la absolvirea Institutului de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” din Bucureşti, secţia artă monumentală-restaurare, profesori Simona Vasilu-Chintilă şi Dan Mohanu (1986) şi, cam la acelaşi interval de timp, de la debutul său artistic expoziţional, la Piatra-Neamţ, artistul plastic Dumitru D. Bostan (n. 27. 11. 1962, în familia cunoscutului inginer chimist, la rândul său, artist plastic, Dumitru Bostan din Piatra-Neamţ), a realizat un bilanţ al activităţii sale în domeniul artelor plastice, prin editarea unui splendid album intitulat sugestiv „Locul şi călătoria: vedere din Neamţ (Editura „Cetatea Doamnei”, 2014, manager ing. Viorel Nicolau), lansat la Muzeul de Artă din oraşul natal al autorului în ziua de 20 octombrie 2014.

După cum se poate citi într-o notă liminară a cărţii, albumul a apărut în cadrul proiectului „Vedere din Neamţ” derulat de Fundaţia „Vorel”, cu sprijinul Consiliului Judeţean Neamţ, prin programul de finanţare nerambursabilă. Trebuie să menţionăm că, în cadrul aceluiaşi program, sub coordonarea ing. dr. Elenei Ionescu, a fost publicat, în 2010, albumul artistului plastic Dinu Huminiuc.

Din caseta tehnică, aflăm şi numele celor care au alcătuit echipa de implementare a proiectului, de acum: Maria Huminiuc (coordonator proiect), Emil Nicolae (concept machetă/design, redactare şi selecţie text), Ştefania Ifrim (tehnoredactare computerizată) şi Florin Mihai (fotografii digitale).

Albumul propriu-zis, precedat de textul „Locul şi călătoria” semnat de scriitorul şi criticul de artă Emil Nicole, de o fotografie şi o notă biografică ale artistului plastic, este structurat în zece compartimente (1. – Natură statică, 2. – Interioare, 3. – Biarritz şi loin şi proche, 4. – Vederi din Piatra-Neamţ, 5. – Pânze mici, 6. – Veneţia, 7. – Balcic, 8. – O vară la…, 9. – Citadine, 10. – Santorini) ce conţin peste o sută de reproduceri, aducând, totodată, în atenţia cititorului douăzeci şi unu de fragmente din comentariile făcute cu prilejul diverselor expoziţii organizate de Dumitru D. Bostan, de la cele semnate în presa locală, cu referiri la prima expoziţie personală, Piatra-Neamţ, 1997 (Emil Nicolae, în „Acţiunea” şi Lucian Strochi, în „Asachi”; apoi: Emil Nicolae în: „Antiteze”, 2001, „Ceahlăul”, 2004, „Realitatea, 2007, 2008, 2013; Lucian Strochi în „Antiteze”, 2000); alte texte semnate de: Eduard Covali („Ceahlăul”, 2000), Marcel Dragotescu (2000), Ion Amironoaie („Realitatea”, 2003, „Monitorul de Neamţ”, 2007), la aprecierile lui Valentin Ciucă (în volumul „Un secol de arte frumoase în Moldova”, 2009, şi revista „Cronica”, 2012), la articole semnate în presa de peste hotare („Un nume, un loc, o poveste, Cartea poştală din Biarritz”, în nr.119/2003 al revistei „Atlantica magazine”, şi „Biarritz şi loin şi proche, de Dumitru Bostan şi Florence Sturm Borderie”, în cotidianul „La Croix”, 30 iulie 2004), precum şi textele incluse în cataloagele unor expoziţii („Amintiri din Casa Hogaş”, expoziţie vernisată la Muzeul „Calistrat Hogaş” din Piatra-Neamţ, mai 2007, şi „Dumitru Bostan, Ştefan Potop şi Lucian Tudorache – trei artişti, trei tipuri de comunicare prin artă”, cu prilejul expoziţiei „Interstiţiu plastic – nemţeni la Palatul Brukenthal din Sibiu”, septembrie 2014) sau textul postat pe etui-ul seriei de cărţi poştale „Vederi din Piatra-Neamţ”.

Toate acestea, ilustrate cu reproducerile de care am amintit, reuşesc să realizeze o imagine complexă şi convingătoare a creaţiei plastice a lui Dumitru D. Bostan realizată într-o perioadă de câteva decenii, de ce nu? un portret autentic al artistului, la vârsta când a depăşit cu puţin zece lustri.

 

Constantin TOMŞA