Incluziune prin proiect Erasmus+ la Şcoala Postliceală Sanitară Piatra-Neamţ

Implementarea proiectului Erasmus+ 2023-1-R001-KA121-VET-000128115, coordonat de către Şcoala Postliceală Sanitară Piatra-Neamţ se apropie de final (1.06.2023 – 31.05.2025). În perioada 6 – 10 mai 2025, s-a desfăşurat, la Senglea (Malta), cursul de formare profesională Inclusion Starts With I- Learning to live all together. La această mobilitate de formare, organizată de New Horizons Malta, au participat cadrele didactice din Cehia, Italia şi România. Din cadrul Şcolii Postliceale Sanitare Piatra-Neamţ au participat doi dintre cei şase profesori selectaţi pentru a beneficia de mobilităţi de formare în cadrul proiectului menţionat anterior.

New Horizons Malta este o organizaţie prin ale cărei acţiuni contribuie la creşterea personală şi profesională a persoanelor din medii diferite, construind comunităţi educaţionale puternice şi coezive. Echipa instituţiei este formată din adevăraţi profesionişti, educatori şi un grup de formatori internaţionali care contribuie la procesul de învăţare şi formare profesională pentru toţi cursanţii. Astfel, ea dezvoltă capacitatea cadrelor didactice de a contribui la o societate mai durabilă, în care întregul potenţial al indivizilor poate fi atins prin educaţie şi proiecte de calitate.

În cadrul celor cinci zile de cursuri intensive, au fost abordate şi dezvoltate, subiecte precum: stereotipii şi prejudecăţi în sala de clasă, strategii de incluziune, toleranţă, stiluri de comunicare, îmbunătăţirea competenţelor în secolul XXI, învăţarea formală, informală şi nonformală, abordarea şi medierea conflictelor etc. Astfel, participanţii au avut ocazia să afle noi informaţii teoretice, dar să descopere şi posibilităţi practice de aplicare, respectiv de rezolvare a situaţiilor nou apărute în contexte date. Totodată, dezvoltarea noilor competenţe specifice contextului actual european privind incluziunea, toleranţa şi managementul eventualelor conflicte a reprezentat un adevărat fir roşu din cadrul acestei sesiuni a mobilităţii de formare profesională.

Cursurile au cuprins şi o excursie tematică (turul insulelor Malta-Gozo-Comino, având ca ţintă Laguna Albastră) în cadrul căreia participanţii şi-au prezentat ţările de origine (istorie, geografie, cultură, cultură culinară, obiective turistice etc.). În acest context, pe lângă admirarea peisajului geografic de vis, cursanţii au aflat informaţii privind obiectivele turistice, istoria şi cultura ţărilor participante.

Am vizitat Şcoala Senglea Primary Dom Mauro Inguanez unde am aflat diverse aspecte ale învăţământului maltez. Sistemul educaţional maltez este structurat în trepte: învăţământ preşcolar (3-5 ani), învăţământ primar obligatoriu (5-11 ani), învăţământ gimnazial obligatoriu (11-16 ani), învăţământ liceal (16-18 ani) şi universitar (peste 18 ani).

Şcolile malteze se împart în două categorii: publice (învăţământ gratuit) şi private (patronate de Biserica Romano-Catolică şi independente). Paralel cu acestea, funcţionează trei şcoli internaţionale cu predare în limba engleză.

Pentru mine, această mobilitate a reprezentat o reală oportunitate de a învăţa noi metode eficiente de lucru privind procesul de incluziune, dar şi aspecte legate de creativitate şi multiculturalitate, de a-mi dezvolta abilităţile de comunicare, de a relaţiona cu persoane dedicate actului educaţional şi, nu în ultimul rând, de a descoperi o ţară cu o istorie milenară, cu oameni calzi, primitori şi foarte atenţi la nevoile celorlalţi a declarat, la finalul activităţii, doamna profesor Anca-Mihaela Floroaia, din cadrul Şcolii Postliceale Sanitare Piatra-Neamţ, participant la stagiul de mobilitate.

Având în vedere faptul că principiile de egalitate şi incluziune fac parte din valorile fundamentale ale Uniunii Europene, trebuie să învăţăm a naviga în diversitate şi a crea societăţi bazate pe coeziune, favorabile incluziunii în Europa. Programele Erasmus+ şi Corpul european de solidaritate sunt programe esenţiale care pot sprijini acest obiectiv. Incluziunea persoanelor care se confruntă cu bariere în calea accesului sau care au mai puţine oportunităţi în educaţie, formare şi activităţi pentru tineret constituie un obiectiv-cheie al mai multor iniţiative de politică educaţională şi formare profesională.

Incluziunea este esenţială pentru crearea unui mediu educaţional şi de formare socio-profesională echitabil, în care toţi cei implicaţi pot învăţa şi se pot dezvolta armonios.

Implementarea unor activităţi educaţionale care să răspundă diverselor nevoi ale acestora este crucială pentru succesul unei astfel de abordări.

Prof. dr. Mihai FLOROAIA