Una din provocările lansate în societatea contemporană o reprezintă necesitatea regândirii educaţiei, prin articularea celor trei ipostaze: formală, informală şi non-formală.
În perioada 13 – 17 mai 2025, la Copenhaga (Danemarca) s-a desfăşurat cursul de formare profesională Non formal learning – the golden door for an innovative future for school, organizat de New Horizons Malta. Din cadrul Şcolii Postliceale Sanitare Piatra-Neamţ au participat două cadre didactice, selectate pentru mobilitatea de formare în cadrul proiectului ERASMUS+ 2023-1-RO01-KA121-VET-000128115, coordonat de această unitate de învăţământ.
Participanţii, din România şi Spania, au înţeles mai bine rolul educaţiei non-formale care vine să o completeze pe cea tradiţională, prin metode interactive, stimulative, creative, contribuind la dezvoltarea abilităţilor elevilor de a-şi organiza propriul proces de învăţare prin valorificarea diverselor tipuri de resurse.
Cursul a vizat următoarele obiective: dezvoltarea competenţelor privind aplicarea educaţiei non-formale în diferite contexte formale pentru a îmbunătăţi motivaţia elevilor; împărtăşirea de bune practici şi transferul cunoştinţelor între diverse zone culturale şi diferite vârste ale cursanţilor; facilitarea activităţilor şi tehnicilor non-formale ale participanţilor în propriul context didactic, pentru a îmbunătăţi motivaţia elevilor; creşterea încrederii participanţilor în utilizarea metodelor non-formale etc.
Atingerea obiectivelor s-a realizat prin desfăşurarea mai multor activităţi specifice precum: Educaţia non-formală pentru incluziune; educaţia non-formală versus educaţia formală; practicarea şi furnizarea de activităţi şi instrumente non-formale; concepte şi principii de bază despre educaţia non-formală; importanţa educaţiei incluzive; sprijinul incluziunii în educaţie; beneficiul suplimentar al utilizării metodelor de educaţie non-formală într-un mediu multicultural; cum să foloseşti educaţia outdoor pentru dezvoltarea personală, socială şi relaţională; beneficii şi principii pentru activităţile în aer liber; planificarea şi aplicarea conceptului one day outdoor classroom. Activităţi în aer liber într-un mediu multicultural; cum să se stimuleze motivaţia elevilor, participarea şi creativitatea prin intermediul activităţi non-formale etc.
Bineînţeles că aceste obiective au atins scopul programului Erasmus+ pornind de la promovarea cooperării europene în domeniul educaţiei prin construirea de parteneriate, învăţarea pe tot parcursul vieţii, urmărindu-se dezvoltarea educaţională, personală şi profesională, aplicarea educaţiei nonformale în diferite contexte formale pentru a îmbunătăţi motivaţia elevilor de a învăţa; exersarea competenţelor lingvistice; experimentarea unui schimb intercultural (descoperirea valorilor culturale daneze, prezentarea non-formală a specificului cultural al diferitelor zone din Spania şi România etc.) şi, nu în ultimul rând, înţelegerea diversităţii europene şi importanţa schimburilor de experienţă din toate domeniile vieţii sociale.
„Mă simt pregătită şi am încredere că voi aplica în activitatea mea didactică învăţarea non-formală, că voi motiva şi abilita elevii pentru a-şi valorifica experienţa personală în construirea unor atitudini deschise şi responsabile faţă de experienţial, că voi putea contribui, mai eficient, la procesul de predare- învăţare- evaluare, prin propuneri de instrumente non-formale, prin identificarea unor modalităţi diverse de comunicare, prin operaţionalizarea elementelor verbal/ nonverbal drept componente esenţiale în activitatea unui grup, prin dezvoltarea abilităţilor de identificare, analiză şi valorificare a resurselor informaţionale, prin identificarea unor modalităţi de reacţie multiple în faţa unor situaţii dificile”, a sintetizat doamna profesor Nicoleta-Nina Lamatic, beneficiar al mobilităţii.
Doamna maistru instructor, Silvia Luca a afirmat: „Participarea la acest program de formare, m-a ajutat să înţeleg mai bine diferenţele dintre învăţarea formală, non-formală şi informală, precum şi principiile de bază ale educaţiei non-formale. Am învăţat cum să utilizez metode şi instrumente pentru dezvoltarea personală şi socială (încrederea în sine, construirea unei echipe, leadershipul); să înţeleg mai profund dinamica manifestată între grupuri; să conştientizez rolul dezvoltării personale şi profesionale în asigurarea calităţii procesului didactic.”
Pornind de la considerentul că educaţia non-formală desemnează totalitatea influenţelor educative care se derulează în afara clasei, considerăm că această formă de educaţie are un rol major în formarea profesională a viitorilor asistenţi medicali, având în vedere atât specificul acestei profesii, cât şi necesităţile sistemului sanitar actual.
Interdependenţa şi coexistenţa formelor de educaţie asigură un context de formare şi dezvoltare a personalităţii umane, la nivel didactic şi extradidactic, depăşind limitele şi graniţele teoretice ale conceptelor analizate dintr-o perspectivă singulară.
Prof. dr. Mihai FLOROAIA


