Liceul Economic „Alexandru Ioan Cuza” – Început de bun augur în cadrul proiectelor Erasmus+

În anul şcolar 2022-2023 Liceul Economic „Alexandru Ioan Cuza” din Piatra-Neamţ are în derulare două proiecte Erasmus+ cu finanţare europeană, unul în domeniul educaţiei şcolare (Gestionarea eficientă a problemelor comportamentale de indisciplină şi bullying la clase – număr de referinţă 2022-1-RO01-KA122-SCH-000077858) şi celălalt în domeniul formării profesionale (Spre digitalizarea operaţiunilor în turism – număr de referinţă 2022-1-RO01-KA122-VET-000077910).

Primul proiect, acela de educaţie şcolară a fost conceput de echipa de redactare pentru un număr de 15 cadre didactice din şcoală, care să urmeze un curs structurat în localitatea Limassol din Cipru, curs axat pe combaterea aspectelor negative generate de indisciplină, bullying şi rasism. Conform corespondenţei purtate cu partenerii noştri din Limassol – F.G.G. EDUCULTURE CENTER EDUCATION LTD., am convenit să existe trei fluxuri a câte cinci profesori care să urmeze cursul, repartizate uniform de-a lungul anului şcolar, astfel: 22.10 2022-27.10.2022; 11.03.2023-16.03.2023 şi 13.05.2023-18.05.2023.

Deoarece primul flux a avut perioada de desfăşurare a cursului la sfârşitul lunii octombrie, într-o perioadă foarte scurtă de la începutul anului şcolar au trebuit rezolvate multe aspecte privind demararea proiectului şi buna derulare a acestuia: etapa de contractare cu Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei Şcolare şi Formării Profesionale (ANPCDEFP), stabilirea echipei de proiect şi repartizarea responsabilităţilotr membrilor, planificarea activităţilor proiectului de-a lungul celor 15 luni (diagrama Gantt), selecţia celor 15 profesori care vor participa la curs, pregătirea primelor cinci mobilităţi.

În ceea ce priveşte etapa de selecţie, profesorii candidaţi au depus mai întâi un dosar cuprinzând o scrisoare de intenţie şi un CV Europass, după care a urmat interviul, care a avut rolul de a verifica, în primul rând competenţele de exprimare în limba engleză, apoi argumentarea relevanţei cursului în nevoile de formare şi demonstrarea calităţilor interpersonale prin rezolvarea unei situaţii problemă.

De primul flux de deplasare în Cipru au beneficiat profesorii: Gheorghiu Doina-Georgeta, Buruiană Gianina, Moscalu Mariana-Aurora, Rugină Paulina-Delia şi Dobrea Mihaela. Un grup omogen, care s-a străduit pe parcursul întregii deplasări să reprezinte cu responsabilitate şi cinste atât şcoala românească cât şi ţara de origine.

Deşi parterii din Limassol ne-au transmis informaţii utile pentru buna desfăşurare a activităţilor, totuşi ne-a fost greu să percepem din România ce înseamnă la sfârşitul lui octombrie temperaturi de 27 de grade Celsius (care de fapt s-au transformat în 29 grade), astfel încât unele dintre noi am fost nevoite să ne cumpărăm haine de vară, pentru a face faţă unei clime subtropicale. De fapt a fost o surpriză deosebită, după cum ne-a surprins plăcut şi arhitectura colonială în stil englezesc şi vegetaţia specifică atât de diferită de a noastră.

Prima zi a cursului a fost cea în care am făcut cunoştinţă cu colegii noştri din celelalte ţări (Estonia, Germania şi Spania) şi cu profesoara noastră Zara Keady, o întâlnire în care fiecare şi-a prezentat şcoala, ţara şi propria persoană, în care am luat cunoştinţă în mare despre cunoştinţele, abilităţile şi atitudinile ce se doreau îmbunătăţite prin acest demers.

Cu Zara Keady, o persoană extrem de rafinată, experimentată (irlandeză la origine) am discutat, de-a lungul întregii perioade, aspecte mai mult sau mai puţin cunoscute de noi legate de:

– cauze ale indisciplinei elevilor şi moduri de intervenţie pentru combaterea acesteia;

– managementul clasei;

– scenarii anti-rasism;

– prevenirea bullyingului şi moduri de intervenţie în mediul şcolar;

– cyberbullingul;

– strategii pentru a combate problemele comportamentale ale elevilor etc.

Perioada petrecută în Limassol a fost o bună ocazie pentru noi de a ne exersa cunoştinţele de limba engleză, de a face schimb de impresii şi experienţe trăite de fiecare dintre noi în şcoală în legătură cu indisciplina, bullyingul şi rasismul. Am intrat în contact cu o nouă cultură şi civilizaţie, cu tradiţii culinare speciale, cu un mod foarte prietenos şi agreabil de comportament al localnicilor.

Pentru ca experienţa interculturală să fie deplină, în afara orelor de curs am avut parte de două excursii de neuitat. Una dintre acestea a fost în satul Omodos, unde se află binecunoscuta Mănăstire a „Sfintei Cruci” (Timios Stavros), taverne unde se poate servi tradiţionalul „meze”, zeci de magazine cu suveniruri. Apoi în drum spre minunata cascadă „Milomari” am poposit la o vinărie, unde am degustat nu mai puţin de şapte soiuri de vin, printre care celebrul „Commandaria”, precum şi tăria tradiţională „Zivania”. A doua excursie a fost în orasul Paphos, unde am vizitat situl arheologic înscris pe lista patrimoniului cultural mondial UNESCO, după care am înotat pe lângă stânca de unde ar fi ieşit Afrodita din spuma mării. Tărâmuri de legendă!

Ne-am luat rămas bun de la Cipru cu amintiri frumoase şi trainice, cu regretul de a nu fi stat mai mult şi cu dorinţa de a reveni, ca simpli turişti sau, de ce nu, tot în cadrul unui proiect Erasmus+.

Prof. Gianina BURUIANĂ

Liceul Economic „Alexandru Ioan Cuza”, Piatra-Neamţ