Plusvaloare profesională şi culturală prin proiectele Erasmus+
În calitate de beneficiar al Proiectului de Acreditare Erasmus+ cu numărul 2024-1-RO01-KA121-VET-000205703 finanţat de Uniunea Europeană, Liceul Economic „Alexandru Ioan Cuza” a încheiat de curând o mobilitate de formare profesională (VET) în Spania. Este vorba despre faptul că 18 elevi de la specializarea Tehnician în turism, clasa a XI-a, au desfăşurat două săptămâni de activitate practică la hoteluri din Malaga, în perioada 18.05-30.05.2025, prin intermediul parteneriatului pe care îl avem cu firma spaniolă Universal Mobility.
Uniunea Europeană a finanţat mobilitatea considerându-se că obiectivele acesteia, înscrise în aplicaţia de acreditare, sunt foarte importante şi relevante. Menţionăm printre acestea: îmbunătăţirea competenţelor digitale ale elevilor, aferente specializării turism şi atingerea unui nivel al competenţelor tehnice apropiat de cel european, în vederea creşterii inserţiei pe piaţa actuală şi viitoare a muncii. În esenţă discutăm despre o acţiune care a oferit elevilor nemţeni posibilitatea de a intra în contact cu un mediu economic nou şi foarte dezvoltat, care să-i ajute să-şi dezvolte o multitudine de abilităţi, începând cu cele profesionale, până la cele lingvistice.
Suntem deja în al treilea an în care derulăm mobilităţi de practică ale elevilor în Spania (2023 în Valencia; 2024 în Granada) şi aceasta pentru că este, din punctul meu de vedere cea mai importantă ţară turistică europeană, oferă o calitate ridicată a serviciilor turistice, are un patrimoniu turistic natural şi antropic de invidiat, furnizând astfel celor care se pregătesc pentru o carieră în turism ideea unor standarde ridicate pe care să le atingă în profesie.
Pentru ca elevii să înţeleagă mai bine ce înseamnă turismul în Spania, în afara practicii în hoteluri, Universal Mobility a conceput şi ne-a oferit şi un bogat program cultural. Astfel am început cu un curs de limba spaniolă, care ne-a ajutat să învăţăm câteva expresii, deoarece spaniolilor le face mare plăcere să vadă că turiştii străini se străduiesc să vorbească puţin din dulcea lor limbă; am avut seară de flamenco, acea îmbinare de cântec şi dans specifică regiunii Andaluzia, considerată una dintre cele mai bogate forme de artă din lume, inclusă în patrimoniul Unesco; am gustat din pictura modernă vizitând Muzeul Picasso şi Centrul George Pompidou (unde ne-a surprins prin prospeţime şi complexitate expoziţia temporară a pictorului Vassily Kandinsky); graffiti tour – a fost o nouă surpriză care ne-a demonstrat cum malaghezii ridică la nivelul de înaltă artă această îndeletnicire; ne-am pierdut în fortăreaţele cuceritoare, în grădinile frumoase, în istoria intrigantă, legendele ascunse şi priveliştile uimitoare ale Palatelor Alcazaba şi Gibralfaro, obiective emblematice ale Malagăi. În weekend am mers la Gibraltar, de unde am tras o privire spre Maroc şi în oraşul Ronda construit pe un platou stâncos prin care râul Guadalevin a sculptat defileul adânc El Tajo.
În loc de alte precizări şi de concluzii consider că este semnificativ să dăm cuvântul şi elevilor participanţi, pentru a-şi exprima opiniile despre experienţa din Malaga şi influenţa ei asupra propriei persoane:
Au fost două săptămâni pline de emoţii, descoperiri şi momente din care am învăţat foarte multe, o experienţă care mi-a depăşit cu adevărat aşteptările. Această mobilitate m-a ajutat să mă dezvolt, atât profesional, cât şi personal. M-am întors acasă cu mai multă încredere în mine, mai responsabil şi cu o nouă perspectivă asupra importanţei implicării şi comunicării în echipă. Acest proiect nu ar fi fost posibil fără sprijinul Uniunii Europene, prin programul Erasmus+, care oferă tinerilor şansa să înveţe direct, într-un mediu real, dincolo de sala de clasă. Recomand din suflet această oportunitate colegilor mei. Este o ocazie valoroasă de a învăţa, de a creşte şi de a descoperi lucruri noi despre lume şi despre tine. (Eduard Dumitraşcu, clasa a XI-a E)
În prima zi de practică am fost destul de anxioasă să nu greşesc ceva, dar angajaţii care m-au îndrumat au fost foarte înţelegători cu mine şi mi-au arătat pas cu pas ce trebuie făcut. În acest mod am înţeles că este în regulă să cer ajutorul când am nevoie şi că orice greşeală se poate repara atât timp cât ne dorim şi noi acest lucru. Mi-au plăcut foarte mult interacţiunile pe care le-am avut cu ceilalţi dar mai ales cu turiştii, care au fost foarte înţelegători şi deschişi, iar acest lucru mi-a crescut încrederea de sine şi m-a făcut şi pe mine mult mai deschisă şi sociabilă. Timpul de practică petrecut la Malaga mă va ajuta pe viitor şi consider că voi avea un avantaj în comparaţie cu colegii mei, deoarece am putut trece printr-o experienţă care m-a îmbogăţit atât profesional cât şi cultural. (Ana-Maria Elek, clasa a XI-a E)
Ceea ce am trăit eu în Málaga a fost într-adevăr ceva de neegalat. Hotelul MedPlaya Riviera, unde am făcut practică a fost o lecţie valoroasă, atât din punct de vedere profesional, cât şi personal. Pot spune că am învăţat să lucrez organizat, eficient şi cu atenţie la detalii, astfel dobândind cunoştinţe care mă pot ajuta şi în viaţa de zi cu zi, dar şi să colaborez într-un mediu internaţional, în care comunicarea şi respectul contează enorm. (Caterina-Maria Cojocaru, clasa a XI-a G)
Închei spunând că tocmai s-au aprobat finanţările pentru Acreditările Erasmus+ ale anului şcolar 2025-2026, şi deci urmează ca noi elevi şi profesori să beneficieze de acţiuni de mobilitate în ţările europene, în şcoli (pentru domeniul educaţie şcolară) şi la agenţi economici (pentru domeniul formare profesională).
Prof. Gianina BURUIANĂ
Liceul Economic „Alexandru Ioan Cuza”


