Proiectele Erasmus+ – instrumente pentru a dobândi un sens mai corect al apartenenţei europene

● Interviu cu Florin Manole – manager al firmei Universal Mobility (Spania)

Pentru multe dintre liceele judeţului implicate în proiecte europene, numele Florin Manole este bine cunoscut. El este unul dintre cei care au pus bazele companiei Universal Mobility din Spania, care facilitează acţiuni Erasmus+ pentru participanţi din întreaga Europa. Pentru ce m-am gândit să-l prezint pe Florin Manole în paginile revistei noastre? Pentru că s-a născut şi a crescut în Piatra-Neamţ, declară cu mândrie că este român, vorbeşte cu lejeritate atât despre victorii cât şi despre eşecuri şi reprezintă un exemplu de reuşită profesională pusă în slujba întregii comunităţi europene. În plus, este al doilea an când efectuează mobilităţi VET cu elevii şi profesorii prin firma sa şi va continua şi în viitor, datorită modului exemplar cum a rezolvat aspectele legate de găsirea partenerilor pentru practică şi job shadowing, cele legate de transport, cazare, masă dar mai ales de activităţile culturale.

– Aş dori să începem discuţia cu câteva cuvinte despre omul Florin Manole, înainte de a trece la întreprinzător.

– Dacă ar fi să aleg o pasiune care mă caracterizează aş stărui asupra lecturii, insuflată mie de către mama mea. Dar lectura cu cartea în mână. Mi-aduc aminte că în timpul pandemiei, partenera mea de afaceri mi-a dăruit un Kindle – acest device creat pentru a citi – pentru a-mi oferi o bucurie. Dar mie nu-mi place asta, ci să simt cartea, să dau filele, să percep mirosul hârtiei. Mama are o bibliotecă de peste 300 de cărţi şi din cei trei fraţi, eu sunt singurul care a citit-o de două ori. Mi se pare foarte important ca omul să aibă cultură generală şi găsesc problematic faptul că tânăra generaţie nu mai citeşte.

Dacă mă întrebaţi ce nu îmi place, vă spun că nu agreez deloc cum se comportă adolescenţii şi tinerii. Cred că lipsesc cei şapte ani de acasă, activităţile în aer liber, cele care stimulează creativitatea. În schimb dăunează mult preocuparea exagerată pentru telefon. Situaţia este foarte complicată şi contează implicarea sau mai bine zis neimplicarea părinţilor. Mama mea nu ne-a pus în faţa televizorului la desene animate, ci a petrecut mult timp cu noi, am discutat, ne-a educat. Acum, înaintea bunului simţ primează alte aspecte, precum banii, hainele de firmă.

– Ce este de fapt Universal Mobility şi cum s-a născut acestă idee?

– Universal Mobility este o firmă de intermediere înfiinţată în anul 2016, care facilitează în cadrul proiectelor Erasmus + tot ceea ce este legat de logistică, şi în plus ajută profesorii la scrierea proiectelor. Ideea a venit gradual. Iniţial, eu am lucrat în turism, apoi am devenit director de hotel, dar după un timp munca aceasta mi s-a părut de rutină, deoarece îmi place să învăţ mereu lucruri noi. Apoi, a venit oportunitatea de a mă angaja la o firmă de proiecte europene, unde într-o săptămână am devenit manager. Dar am văzut că acolo multe lucruri nu erau aşa cum ar fi trebuit şi prioritar era interesul faţă de bani. De aceea m-am gândit să creez o firmă nouă, prin care în primul rând să ajutăm, pentru că găsesc foarte importantă posibilitatea elevilor de a ieşi într-o ţară străină. Mie mi-ar plăcea ca pentru viitor, aceşti copii români să vină în Spania, să vadă, să înveţe, dar apoi să se întoarcă în România. Pentru că în prezent marea majoritate îşi doresc ca după absolvirea studiilor să-şi făurească un drum în Italia, Spania, Anglia etc. Şi în România se poate trăi bine dacă aduci ceva nou, pui în practică ce ai învăţat, munceşti. De aceea dorinţa noastră este să contribuim la educaţia copiilor, şi nu numai a celor români.

– În prezent sunteţi unul dintre cei doi manageri ai firmei Universal Mobility din Spania. Desigur trebuie să ai multe calităţi pentru această poziţie. Care consideraţi că vă recomandă cel mai mult?

– Calitatea mea principală este că rezolv foarte rapid problemele. Eu nu mă gândesc doar la planul A şi planul B ci am întotdeauna în minte planul A, planul B, planul C şi planul D. Ca exemplu, vă pot relata că am avut un moment de criză în anul 2018, când şi-au dat demisia deodată toţi angajaţii din Valencia şi din Granada. Şi am reuşit să rezolv rapid situaţia. Nimeni nu este de neînlocuit!

– Dar atunci când angajaţi personal, pe baza căror abilităţi îi selecţionaţi?

– De asemenea trebuie să ştie să rezolve situaţiile problematice şi să fie flexibili. Noi avem patru filiale în Valencia, Alicante, Granada şi Malaga. În toate oraşele avem echipe foarte bune, dar ne-a costat şi foarte mult să-i formăm să fie competenţi şi să rămână la firmă. Mai există situaţii neplăcute, chiar am avut două angajate care au plecat la firme concurente, dar până la urmă s-au întors la noi. Pentru că este o atmosferă prietenească, munca este apreciată şi ştim că atunci când lumea vine cu plăcere la serviciu rezultatele sunt mai bune. Avem o cultură organizaţională cu activităţi plăcute, spre exemplu cina de Crăciun o petrecem tot timpul împreună, obişnuim să facem team-building – pentru că vrem să muncim dar să ne simţim şi bine, şi asta într-un fel se transmite şi elevilor coordonaţi de noi.

– Desigur vă ajutaţi în promovarea de marketing şi de anumite instrumente…

– Acum cel mai bine merge distribuirea ofertelor prin Facebook şi Instagram. Am început cu emailul şi telefonul, dar emailul a devenit puţin demodat şi greoi. Există şi mijloace mult mai interesante şi de impact. Spre exemplu am participat în Polonia la un târg în care şcolile dintr-o anumită zonă şi-au prezentat oferta educaţională printr-un stand, iar noi am explicat părinţilor şi viitorilor elevi că au şansa de a participa la proiecte europene. În plus participăm în fiecare an la o întâlnire a Agenţiei Naţionale de Proiecte Erasmus+ din Polonia, cu şcolile care doresc să aplice pentru proiecte, ocazie cu care de asemenea ne prezentăm oferta.

– Toate datele spun că sunteţi într-o perioadă de creştere puternică a activităţii firmei dvs. Cum se explică asta şi ce veţi face pentru a menţine trendul ascendent?

– Mai întâi trebuie să vă mărturisesc faptul că am depăşit pandemia destul de greu, apelând la împrumuturi (la care mai plătim şi acum), pentru că nu am vrut să ne lăsăm angajaţii în stradă. Apoi, în anul 2022 s-au derulat toate proiectele amânate, şi astfel a fost un an exploziv. Am deschis o firmă şi în Italia, la Verona, în anul 2019, dar am fost nevoiţi s-o închidem pentru că italienii nu sunt foarte deschişi la ideea de a primi copiii în practică. Încă o tentativă a fost de a ne implanta şi la Berlin dar este foarte dificil cu logistica şi presupune un efort foarte mare. Pentru a ne menţine trebuie să fim foarte atenţi la semnalele pieţei şi să ne facem bine datoria.

– Cum relaţionaţi cu agenţii economici spanioli care vă oferă locurile de practică pentru elevi? Cum îi convingeţi, cum îi menţineţi?

– În primul rând le spunem că este un avantaj pentru ei; fiecare angajat are o parte din slujba sa pe care nu agrează să o facă şi aceea poate fi plasată elevilor practicanţi, după ce au fost instruiţi. În al doilea rând noi menţinem o relaţie plăcută prin faptul că le oferim şi anumite cadouri. De Crăciun, de exemplu, primesc jamon, vin şi alte bunătăţi specifice.

– Aţi putea individualiza puţin copiii din România faţă de cei din alte ţări europene?

– Pe mine mă impresionează faptul că între copiii români din acelaşi grup, există diferenţe foarte mari de situaţie materială. Am văzut copii de la ţară cu foarte mult bun simţ şi care duceau lipsă de bani şi am văzut şi elevi venind cu foarte mulţi bani în buzunar. În plus, unii nu înţeleg foarte bine ce este cu proiectele Erasmus+, şi că acestea nu sunt excursii la hoteluri de trei stele, ci instrumente care să-i ajute să dobândească un sens mai corect al apartenenţei europene.

A consemnat Gianina BURUIANĂ