O axă a creativităţii sistemului educaţional non-formal
În luna decembrie 2020, în Orhei a fost dat startul proiectului „Educaţie pentru dezvoltarea abilitaţilor în domeniile creative şi producţie de pe ambele parţi ale Prutului” / 2SOFT/1.1/187, finanţat de Uniunea Europeană prin Programul Operaţional Comun „România – Republica Moldova 2014 – 2020”.
Conferinţa de lansare a proiectului a avut scopul de a informa actorii comunitari despre activităţile, obiectivele şi rezultatele planificate, printre care dezvoltarea de noi competenţe într-o manieră inovatoare şi prin facilitarea cooperării la nivel local a elevilor, tinerilor, profesorilor şi părţilor interesate şi consolidarea contactelor transfrontaliere şi interpersonale dintre Moldova şi România.
Vicepreşedinta raionului Orhei, Irina Bogaciuc, a menţionat că acest proiect va duce la consolidarea relaţiilor de colaborare dintre toate instituţiile relevante în domeniu: „Acest proiect va avea o importanţă cu atât mai mare, cu cât presupune modernizarea şi sporirea calităţii sistemului educaţional şi relaţionarea cu cerinţele de pe piaţa muncii, răspunzând astfel necesităţilor actuale”.
Pe de altă parte, importanţa educaţiei non-formale este în vizorul Direcţiei Generale Educaţie a Raionului Orhei, fiind recunoscută relevanţa şi necesitatea unor iniţiative menite să dezvolte un învăţământ alternativ, susţinută de Şefa Direcţiei Educaţie, Silvia Mustovici: „Confirm suportul deplin pentru activităţile proiectului. Este misiunea Direcţiei Educaţie să promoveze educaţia formală, dar şi cea non-formală. Ne alăturăm acestei iniţiative, pentru că are un impact major, în condiţiile actuale în care sistemul educaţional încă se bazează pe tehnici de memorare. Alternativa oferită de acest proiect este cu atât mai mare venind în sprijinul relaţionării procesului de formare cu cerinţele pieţei muncii”.
Managerul de proiect, Cătălina Chelaru, şi-a exprimat speranţa că interesul comunităţii pentru acest proiect va rămâne la fel de mare pe toată durata acţiunii. „Sper că întreaga comunitate va înţelege cât de importantă este contribuţia pentru acţiune, având în vedere că este vorba despre un subiect atât de relevant. Educaţia este cea mai sigură investiţie. Prin acest proiect, ne dorim să-i determinăm pe tineri să rămână acasă, să înveţe şi să deprindă profesii solicitate pe piaţa muncii. Sperăm că acest lucru va fi posibil în cadrul celor 14 ateliere simetrice din România şi Republica Moldova care vor fi create”.
Nelea Stan, Preşedinta Asociaţiei Umanitare „Filantropia Creştină”, a vorbit despre impactul complementar şi pozitiv al educaţiei non-formale, menţionând că „devine tot mai evident faptul că educaţia extracurriculară, adică cea realizată dincolo de procesul de învăţământ, îşi are rolul şi locul bine stabilite în formarea personalităţii tinerilor”.
Proiectul va fi unul pilot şi va contribui la dezvoltarea resurselor umane ca resurse strategice pentru dezvoltarea economică, asigurarea coeziunii sociale prin combaterea formelor de excludere socială şi facilitarea interacţiunii dintre mediul educaţional, cultural, social şi economic. În acest sens a fost stabilit parteneriatul transfrontalier care implică ONG-uri şi Autorităţi Locale, ceea ce va duce la o mai bună gestionare şi planificare a acţiunilor transfrontaliere.
Sergiu AGA, coordonator de proiect