Un nou parteneriat la Şcoala Gimnazială „I. I. Mironescu” Tazlău: Europe for Inclusion

Tazlau-1Şcoala Gimnazială „I. I. Mironescu” Tazlău a implementat cu succes în perioada 2012 – 2014 Proiectul Comenius „Global Poverty and Us” şi, pentru că am avut o colaborare fructuoasă cu partenerii, am hotărât împreună să continuăm printr-un nou parteneriat munca începută acum câţiva ani. Astfel, în intervalul 2014 – 2017 desfăşurăm proiectul Erasmus Plus – parteneriate strategice în domeniul şcolar, proiecte între şcoli, acţiunea KA2: 2014 – 1 – IT02 – KA201 – 003491_5 Europe for Inclusion. Acest parteneriat are ca ţintă dezvoltarea de iniţiative care să promoveze incluziunea socială şi bunăstarea tinerilor prin îmbunătăţirea competenţelor cheie la şcoală, precum şi revizuirea şi întărirea profesiei de cadru didactic. Ne-am propus să elaborăm un Protocol organic pentru incluziunea tinerilor cu nevoi speciale în şcolile implicate cu scopul de a schimba atitudini, abordări şi metodologii. Proiectul implică o examinare detaliată a modului în care pot fi depăşite obstacolele în calea învăţării şi implicării active a fiecărui elev. Propunerea pentru dezvoltarea şcolii incluzive definită în lucrarea Index of Inclusion de Booth şi Ainscow, publicată în 2000 reprezintă cadrul ştiinţific al proiectului nostru. Parteneri ne sunt şcoli din Sassari – Italia, Cenon – Franţa, Jieznas – Lituania, Drusti – Letonia, Leszno – Polonia, Coimbra – Portugalia şi Şanliurfa – Turcia.

În primul an de proiect am desfăşurat activităţi atât la nivel de local, cât şi internaţional. Proiectul a fost lansat odată cu începerea anului şcolar 2014 – 2015, a urmat crearea unui colţ Erasmus+ în şcoală, alegerea propunerii proprii pentru logo, aplicarea de chestionare pentru colectarea de date specifice, votarea de către elevi a variantei finale de logo care să însoţească toate materialele şi documentele parteneriatului.

În ianuarie 2015, cinci cadre didactice din şcoală (Diana-Elena Chiţu, Gabriela Bordea, Daniela Manolachi, Elena-Carmen Ionescu şi Daniela Petruţ) au participat la primul eveniment de predare – învăţare – training organizat de partenerul italian din Sassari, Primo Circolo Didattico San Donato. Am aflat informaţii valoroase despre lucrul cu elevii cu cerinţe speciale în cadrul cursurilor desfăşurate în cinci zile pe tema „How can we improve our teaching methods to make students with disgraphy, dislexia and discalculity more successful in our schools?”.

A urmat în martie 2015 să fim organizatorii primei întâlniri transnaţionale de proiect, la care au participat reprezentanţii tuturor partenerilor. Pe lângă şedinţele specifice în care am discutat aspecte organizatorice, de management şi implementare, am considerat oportună desfăşurarea unor lecţii demonstrative interactive la care să participe musafirii noştri. Astfel, cadre didactice şi elevi din şcoală au fost gazde şi model pentru grupul european. Lecţiile demonstrative au fost organizate la grupe de grădiniţă de către prof. Elena-Carmen Ionescu (dactilo-pictură – Efecte de primăvară), Daniela Petruţ (jocuri didactice – Matematică), Daniela Vadana (aplicaţie – Tablou de primăvară) şi Carmen-Elena Purcariu (activitate practică – lipire – Zâna primăvară), la clase primare de prof. Gabriela Bordea (activitate integrată – Comunicare în limba română şi Arte vizuale), Daniela Manolachi (Matematică), Florinela Dogariu (Matematică), Septimiu Florean (activitate integrată – Matematică, Muzică, Abilităţi practice), la clase gimnaziale de prof Angelica Florean (Limba franceză), Monalisa Lupu (Chimie), Alina Barcan (Geografie), Diana-Elena Chiţu (Limba engleză). De asemenea, musafirii au avut ocazia să asiste la activitatea „La fête de la Francophonie” organizată în instituţia noastră în fiecare primăvară, ca tradiţie, de prof. Angelica Florean. Din partea comunităţii locale am avut sprijinul direct al directorului Căminului Cultural „I. I. Mironescu” Tazlău, Adriana Boboc şi a Nicoletei Negreanu, profesor de chitară clasică la Liceul Victor Brauner Piatra- Neamţ, care s-au implicat activ în susţinerea activităţilor de la ciclul preşcolar.

Tazlau-2În mai 2015 partenerul din Leszno, Polonia, Szkola Podstawowa nr 7 im. Wojska Polskiego w Lesznie, a organizat cel de-al doilea eveniment de predare – învăţare – training, „Practical trainings and methods: How to preactically work in classes with mixed-up abilities: concentration, memory and attention”. Din partea Şcolii „I. I. Mironescu” Tazlău au participat cinci cadre didactice (Diana-Elena Chiţu, Daniela Petruţ, Alina Barcan, Codruţ Filip Ioan Macovei şi Daniel Vasile Miron).

Ne aflăm deja în cel de-al doilea an de proiect şi în decembrie vom participa la al treilea eveniment de predare – învăţare – training în şcoala parteneră din Cenon, Franţa.

Suntem siguri că implementarea proiectului va fi fructuoasă pentru toţi actorii implicaţi şi va aduce un plus de valoare instituţiei noastre.

Acest proiect a fost finanţat cu sprijinul Comisiei Europene. Această publicaţie (comunicare) reflectă numai punctul de vedere a autorului şi Comisia nu este responsabilă pentru eventuala utilizare informaţiilor pe care le conţine.

 

Prof. Diana-Elena CHIŢU

Şcoala Gimnazială „I. I. Mironescu” Tazlău