Pe 8 octombrie 2025, la Craiova, Asociaţia pentru Copii Dislexici Craiova împreuna cu Asociaţia MIRIAS Educational au demarat activităţile ediţiei a II-a a proiectului DISLEXIA – EDUCAŢIE FĂRĂ BARIERE, în cadrul căruia s-a desfăşurat Conferinţa LEXIS, un eveniment dedicat înţelegerii şi sprijinirii copiilor cu Tulburări Specifice de Învăţare (TSI), cu accent pe dislexie. Evenimentul a avut loc în data de 8 octombrie 2025, la Hotel Ramada, Craiova, şi a reunit experţi naţionali în educaţie, psihologie şi intervenţie terapeutică.
Proiectul îşi propune să aducă informaţia cât mai aproape de cei care au nevoie de ea – profesori, părinţi şi specialişti– prin conferinţe, ateliere, sesiuni de comunicări şi activităţi practice cu copii şi părinţii şi a fost iniţiat la Piatra-Neamţ anul trecut şcolar, de Asociaţia MIRIAS Educational. Graţie parteneriatelor bine construite, „Dislexia – Educaţie fără bariere” devine mai mult decât un proiect – fiind un pilon al schimbării de mentalitate privind problematica TSI.
Printre partenerii acestui proiect sunt: Asociaţiile pentru Copii Dislexici, Târgu Mureş şi Bucureşti; Inspectoratele Şcolare Neamţ şi Dolj; Centrele Judeţene de Resurse şi Asistenţă Educaţională Neamţ, Dolj, Olt; Şcoala Gimnazială Nr. 3 şi Colegiul Tehnologic „Spiru Haret” din Piatra-Neamţ; Şcoala Româno- Britanică, Craiova şi alte instituţii şcolare.
O conferinţă-eveniment cu peste 400 de participanţi. Conferinţa de la Craiova s-a bucurat de o participare impresionantă – peste 400 de cadre didactice din şcolile locale, dar şi din alte judeţe, au venit să afle nu doar ce înseamnă dislexia şi celelalte tulburări specifice de învăţare, ci şi soluţii concrete pentru sprijinul copiilor în sala de clasă, întrucât organizatorii şi-au propus ca această activitate să devină o resursă importantă de informare şi conştientizare, un schimb de experienţă, adresându-se în principal cadrelor didactice, specialiştilor în educaţie, psihologilor, logopezilor, formatorilor, dar şi factorilor de decizie din domeniul învăţământului.
Evenimentul a fost deschis prin mesajul doamnei Rosie Bisset, preşedinta European Dyslexia Association (EDA) – cea mai importantă organizaţie europeană dedicată dislexiei, din care face parte şi Asociaţia Bucureşti pentru Copii Dislexici.
Obiectivele principale ale conferinţei: Popularizarea existenţei şi înţelegerii fenomenului TSI în judeţul Dolj; Promovarea metodelor adecvate de evaluare şi intervenţie; Prezentarea exemplelor de bună practică adaptate copiilor din ciclul preşcolar şi primar; Creşterea gradului de conştientizare privind drepturile şi nevoile copiilor dislexici.
Evenimentul face parte din proiectul LEXIS, fiind o activitate de follow-up a acestuia şi continuă demersurile de sensibilizare şi educare a partenerilor educaţionali – cadre didactice, părinţi şi specialişti – în sprijinul incluziunii copiilor cu dificultăţi de învăţare.
Despre proiectul LEXIS: Proiectul Erasmus+ LEXIS are ca scop creşterea gradului de informare şi sprijin pentru copiii cu dislexie, oferind instrumente concrete cadrelor didactice şi familiilor pentru a valorifica potenţialul individual al fiecărui copil. Iniţiativa încurajează dezvoltarea stimei de sine, a abilităţilor de comunicare şi a relaţiilor sănătoase cu mediul şcolar şi social.
Printre invitaţii speciali s-au numărat: Angela Ioan, preşedinte ABCD (Asociaţia Bucureşti Pentru Copii Dislexici), care a vorbit din perspectiva părinţilor, subliniind nevoia unei înţelegeri empatice şi informate; Ioana Miu, absolventă de master Applied Sciences în Olanda, şi Fabian Tatomirescu, antreprenor român de succes, care au împărtăşit experienţele lor ca adulţi dislexici – poveşti de curaj, perseverenţă şi reuşită care au emoţionat întreaga sală. Iar Lorana Gavril, psiholog clinician, specialist în terapia copiilor dislexici, Adrian Roşan, prof. univ. dr. – Universitatea Babeş-Bolyai, Cluj-Napoca şi Ramona-Mihaela Roşu, profesor, preşedinte Asociaţia MIRIAS Educational, membru în echipele proiectulor LEXIS şi MAGIC SENS, au oferit perspective academice şi psihopedagogice asupra dislexiei şi a incluziunii educaţionale.
Conferinţa a inclus şi o sesiune interactivă de întrebări şi răspunsuri cu invitaţii.
Eveniment conex: „Harta lui Elian” – teatru educaţional despre dislexie. În data de 9 octombrie 2025, la Teatrul Naţional „Marin Sorescu” – Sala Studio, publicul a fost invitat să vizioneze piesa „Harta lui Elian”, primul text dramatic din România scris şi jucat pe tema dislexiei, spectacolul aducând în prim-plan provocările şi trăirile unui copil dislexic, într-un mod artistic, sensibil şi educativ. În acest spaţiu cald şi primitor, actorii Teatrului Gong din Bucureşti au oferit o performanţă de excepţie, emoţionând publicul până la lacrimi. Evenimentul s-a adresat atât specialiştilor din educaţie, cât şi elevilor de gimnaziu şi părinţilor, fiind o ocazie de a înţelege dislexia dintr-o perspectivă emoţională şi empatică. După spectacol, discuţiile cu publicul au demonstrat puterea teatrului de a adresa problemele reale ale societăţii prin emoţie, reflecţie şi dialog.
Concluzii şi perspective: Evenimentele de la Craiova au scos în evidenţă o nevoie urgentă: actualizarea şi aplicarea eficientă a legislaţiei (Legea nr. 6/2016 şi metodologia OMEN 3124/2017), astfel încât cadrele didactice, părinţii şi comunitatea educaţională să înţeleagă corect ce înseamnă tulburările specifice de învăţare, care sunt manifestările şi barierele reale, dar şi soluţiile de adaptare care pot face diferenţa.
Prof. Ramona-Mihaela ROŞU

