Drepturi băneşti ciuntite de interpretări eronate ale hotărârilor judecătoreşti

• Interviu cu dl. Gabriel Ploscă, preşedintele sindicatului din învăţământ Neamţ

– Se pare că traversăm o perioadă de acalmie. Adevărat?

– Aparent. Spun asta pentru că în ultima vreme activitatea sindicală a fost destul de zbuciumată, din cauza mai multor întâmplări nedorite. Aş dori să aduc în atenţia colegilor noştri câteva dintre acestea, probleme pe care, cu siguranţă, şi dumnealor le cunosc, pentru că se referă la nişte drepturi salariale.

– Care este cea mai stringentă dintre probleme?

În primul rând trebuie să vorbesc despre dobânzile legale care au fost obţinute în urma acţiunilor noastre în instanţă, pentru drepturile salariale neacordate la timp. Ne-am bucurat că în sfârşit s-au primit banii pentru aceste dobânzi numai că dezamăgirea este că nu s-au interpretat corect hotărârile judecătoreşti, în sensul că dobânzile care trebuiau plătite trebuiau să fie cele remuneratorii, plus cele penalizatoare, sau măcar dobânzile penalizatoare. Din păcate, doar unele şcoli au plătit dobânzi penalizatoare. Trebuie explicat că sunt două tipuri de dobânzi: remuneratorii şi penalizatoare. Corect, după părerea noastră, este să se plătească ambele. Am dorit să avem un punct de vedere unitar în tot judeţul, însă, în Comisia Paritară nu am căzut de acord. Cei de la Minister au susţinut că trebuie date numai cele remuneratorii, iar Inspectoratul Şcolar Judeţean Neamţ a preluat acest punct de vedere şi l-a transmis în şcoli. Noi, Sindicatul, am avut o poziţie tranşantă şi am comunicat unităţilor de învăţământ o adresă prin care am justificat, cu argumente legale, că dobânda care trebuie acordată este cel puţin cea penalizatoare. Drept urmare, doar unele consilii de administraţie şi-au asumat răspunderea şi au hotărât să plătească dobânzile penalizatoare. Unităţile şcolare, având personalitate juridică, au competenţa, prin consiliile de administraţie, să decidă ce dobânzi acordă. Astfel, în unele consilii de administraţie s-a înţeles că este corect punctul nostru de vedere şi s-au dat aceste dobânzi penalizatoare, interpretând corect hotărârile judecătoreşti. În altele, bănuiesc că nici nu au fost citite hotărârile judecătoreşti şi s-a mers pe ceea ce a spus Inspectoratul Şcolar. Sumele acordate au fost cerute de şcoli, Inspectoratul a centralizat situaţia şi a cerut banii de la Minister. Sigur că acele şcoli care au cerut numai dobânzile remuneratorii, doar atât au primit, în vreme ce şcolile a căror conducere a înţeles că trebuie să se acorde dobânzi penalizatoare, au primit sumele respective.

– Cum poate acţiona sindicatul pentru a veni în sprijinul salariaţilor care se simt discriminaţi?

În momentul de faţă, noi suntem în faza în care demarăm noi acţiuni în instanţă, pentru că dorim ca dobânda legală care se plăteşte pentru drepturile salariale neacordate la timp să se facă la fel în toate unităţile şcolare. Din păcate, aceste demersuri presupun timp şi cheltuială suplimentară.

– Ce lucruri bune aţi mai putea semnala la capitolul realizărilor sindicale?

Un lucru care ne bucură este acela că s-au acordat voucherele de vacanţă. Acestea au ajuns deja la colegii noştri. Fiind al doilea an când se acordă aceste vouchere, unităţile şcolare s-au organizat corespunzător, le-au comandat la timp la unităţile emitente şi nu au fost probleme cu acordarea lor. Aş dori însă să le atrag atenţia colegilor noştri că aceste vouchere trebuie să fie utilizate în termenul de un an. Acestea au fost eliberate în iunie 2019, deci au valabilitate până în iunie 2020. Subliniez faptul că voucherele de vacanţă trebuie valorificate în acest interval, pentru că în anul acesta am avut şi situaţii în care oamenii, nepreocupându-se din timp să le folosească, au rămas cu ele.

– Sunt cazuri izolate sau aveţi semnale că mare parte din beneficiari nu au reuşit să utilizeze voucherele în termenul de valabilitate?

Din păcate, procentajul este destul de ridicat. La nivel de ţară avem rămase nevalorificate cam 25% din totalul voucherelor. Sperăm ca anul acesta să nu mai avem situaţii de felul acesta. Trebuie spus că numai noi ştim, la nivel de sindicat, cât ne-am zbătut pentru a le obţine, iar reproşurile din partea celor care ni le-au aprobat în cele din urmă nu au întârziat acum să apară.

– Schimbând registrul informaţiilor, spuneţi-ne în ce stadiu se află procedura de acordare a gradaţiilor de merit?

Concursul pentru acordarea gradaţiilor de merit este în faza contestaţiilor. Faţă de anii trecuţi, pot spune că anul 2019 este unul atipic. Foarte puţini înscrişi, dar şi număr de gradaţii redus faţă de anii trecuţi. Fiind încheiere de ciclu, după cinci ani de zile, la unele discipline nici nu au fost gradaţii de merit, fiind luate mai multe în anii trecuţi. Surpriza a fost că foarte puţini colegi s-au înscris la acest concurs. La personal didactic, toţi cei care s-au înscris au şi obţinut gradaţie de merit; ba mai mult, am rămas cu un număr de 29 de gradaţii de merit neacordate, din cauză că nu au fost solicitări. Asta în ciuda eforturilor noastre, depuse în Comisia Paritară, pentru redistribuirea, de la disciplinele unde nu au fost candidaţi, spre disciplinele cu candidaţi ce întruneau minim 70 de puncte. Dar nu am reuşit să redistribuim decât patru pentru personalul didactic şi două pentru personalul didactic auxiliar. Astfel, la didactic au rămas 29 de gradaţii neacordate, iar banii aferenţi acestor gradaţii se întorc la bugetul de stat, fără ca sumele să se poată reporta pentru anul viitor. Din totalul celor 131 de gradaţii de merit acordate, 105 au fost pentru personalul didactic, iar 26 – pentru personalul didactic auxiliar.

– De ce s-au speriat cadrele didactice şi nu s-au mai înscris pentru obţinerea acestor gradaţii? S-au schimbat criteriile de acordare?

Da. Şi punctajul pentru a obţine gradaţia de merit s-a modificat, de la 65 de puncte cât a fost anul trecut, la 70 anul acesta. Dar e greu de explicat şi nu vreau să cred că nu avem colegi care să aibă activităţi, astfel încât să poată strânge cele 70 de puncte care să le permită intrarea în competiţie. S-ar putea ca anul acesta să fie profesori care nu au o activitate atât de intensă, dar poate că anul viitor vor fi mai mulţi pe un loc.

– Ce gânduri le transmiteţi colegilor în această perioadă, de binemeritată relaxare?

Le doresc tuturor colegilor mei o vacanţă cât mai liniştită, o vacanţă frumoasă. Să încercăm să ne refacem forţele, pentru că, bănuiesc eu, ne va aştepta un an şcolar nu foarte uşor. De fapt, când a fost uşor în ultimii ani?! Avem nevoie de această refacere a forţelor, pentru a putea face faţă acestor schimbări atât de dese şi intempestive. Să ne revedem sănătoşi la primul sunet de clopoţel!

A consemnat Mircea ZAHARIA