Spectacol de excepţie la deschiderea stagiunii artistice 2023-2024

Coincidenţă sau nu, de Ziua Mondială a Educatorului, Centrul pentru Cultură şi Arte „Carmen Saeculare” împreună cu Academia Naţională de Muzică „Gheorghe Dima” Cluj-Napoca, Extensia Piatra-Neamţ au invitat publicul meloman nemţean la deschiderea stagiunii artistice 2023-2024. Evenimentul a avut loc joi, 5 octombrie, la ora 19, la sala „Calistat Hogaş” a Consiliului Judeţean Neamţ, unde ne-am bucurat de o seară muzicală norvegiano-română, plină de originalitate, cu artişti care au evoluat prima dată pe scenele noastre, dar pe care sperăm să-i mai vedem în viitor.

După cuvântul de bun-venit al managerului Carmen-Elena Nastasă, Valentin Andrei, care este sufletul dar şi truditorul manifestărilor culturale a făcut un scurt istoric al stagiunilor artistice de la Piatra-Neamţ: Cum probabil mulţi dintre dvs. ştiţi, oraşul nostru a beneficiat de stagiune muzicală încă din anul 1969. Vreme de câteva decenii, o dată pe lună, duminica, de la ora 11, la Teatrul Tineretului poposea Filarmonica „Moldova” din Iaşi, cu maestrul Ion Baciu la pupitrul dirijoral, pentru a oferi nemţenilor concerte de înaltă ţinută artistică. Ulterior, în anii 90 şi 2000, tradiţia a fost continuată de Filarmonica „Mihail Jora” din Bacău, condusă de maestrul Ovidiu Bălan. Cu mai mulţi ani în urmă, Centrul pentru Cultură şi Arte „Carmen Saeculare” Neamţ a atras, pentru a perpetua acest important proiect cultural, colaborarea Academiei Naţionale de Muzică „Gheorghe Dima” Cluj-Napoca, Extensia Piatra-Neamţ.

Itinerariul manifestărilor artistice scenice 2023-2024 a început cu un spectaculos recital de pian susţinut de Grace Jee Un Oh, alături de care au evoluat invitaţii Dragoş Andrei Cantea (pian) şi Bogdan Onofrei (vioară). Desfăşurat sub titlul „Muzical Paintings. Interludes of Artistic Freedom”, programul a fost o pledoarie pentru libertatea artistică şi îmbinarea artelor într-un tot unitar, al cărui mesaj este cu cât mai puternic cu atât mai vibrant şi valoros. Pentru a argumenta cele afirmate, trebuie să spunem şi că, pe holul sălii a expus pictorul Cristian Bistriceanu, iar pe scenă au fost dezvelite rând pe rând, în funcţie de momentele muzicale, pânze ale artistului plastic Radu Macavei.

De origine sud-coreeană, Grace Jee Un Oh şi-a dezvoltat drumul muzical în Regatul Unit, mai întâi ca elevă a Şcolii Catedralei Wells, continuând studiile de licenţă la Academia Regală de Muzică din Londra, iar pe cele de master la „Guildhall School of Music and Drama”. Din 2018, locuieşte în Scandinavia, după ce şi-a perfecţionat studiile la prestigioasa Academie Norvegiană de Muzică din Oslo, cu Håvard Gimse şi Marianna Shirinyan. Este beneficiară a unor burse importante, precum Mary Barnes şi Leverhulme Trust. A fost invitată să susţină recitaluri pe scene prestigioase în Regatul Unit şi Norvegia.

Bogdan Onofrei este în prezent profesor de vioară la Colegiul Naţional de Arte „Octav Băncilă” din Iaşi şi asistent în cadrul Universităţii Naţionale de Arte „George Enescu” din Iaşi. A studiat de-a lungul anilor cu prof. Cătălin Şobachi la Botoşani, iar apoi în perioada universitară şi-a definitivat studiile la clasa prof. univ. dr. Elena Pârvu-Ovănescu şi ulterior, la nivel doctoral, sub îndrumarea prof. univ. dr. Laura Otilia Vasiliu, obţinând titlul de doctor în muzică în 2021. Desfăşoară o bogată activitate pedagogică şi concertistică, susţinând şi turnee alături de Orchestra de Cameră „Sonos Alumni” a Universităţii Naţionale de Arte „George Enescu” din Iaşi sau alături de alte ansambluri, în Italia, Franţa, Spania, Elveţia sau China.

Pianistul Dragoş Andrei Cantea a fost, de asemenea, un invitat special în cadrul acestui program. El este produs artistic al şcolii ieşene de muzică, fiind timp de 18 ani sub îndrumarea Ioanei Stănescu, absolvind şi studiile doctorale la Universitatea Naţională de Muzică „George Enescu” din Iaşi, sub conducerea violoncelistului Dan Prelipcean. A absolvit şi Academia Norvegienă de Muzică din Oslo, după ce şi-a desăvârşit studiile timp de 6 ani la clasele pianiştilor Håvard Gimse şi Kathryn Stott. Este manager al DAC Music Performance, co-fondator şi director artistic al Classix Festival şi susţine o impresionantă activitate concertistică în ţările scandinave, în S.U.A., Canada, Regatul Unit şi România, fiind invitat al principalelor orchestre simfonice din ţară.

În debutul recitalului, în repertoriul susţinut pe scenă de Grace Jee Un Oh am recunoscut piese ale unor compozitori nordici, între care s-a distanţat ca valoare şi celebritate Edvard Grieg, ce descrie prin sonorităţile sale, ca nimeni altul, atmosfera norvegiană, cu asperităţile sale dar şi cu căldura sufletească ce animă această naţiune. A urmat un moment românesc exemplificat de Bogdan Onofrei acompaniant de pianista sud-coreeană, ilustrat prin Balada lui Ciprian Porumbescu, Baladă de George Enescu şi Scherzando de Achim Stoia. În final, am fost martorii valenţelor simfonice ale pianului, prin intermediul unui microrecital la patru mâini susţinut de Grace Jee Un Oh şi Dragoş Andrei Cantea, care ne-au prilejuit o nouă întâlnire cu Edvard Grieg, prin intermediul unor jucăuşe dansuri populare norvegiene.

Spectacolul s-a bucurat de un mare succes la public, intrând într-o categorie de manifestări inedite şi originale, cu care organizatorii ne-au promis că ne vor mai răsfăţa pe parcursul stagiunii de anul acesta.

Gianina BURUIANĂ