Două proiecte relevante accesate de Liceul Economic „Alexandru Ioan Cuza” în cadrul Programului Educaţie şi Ocupare

Pornind de la ideea că modernizarea învăţământului profesional şi tehnic presupune o abordare coerentă a formării profesionale iniţiale şi a celei continue, precum şi calificări moderne şi complexe adaptate pieţei muncii, Liceul Economic „Alexandru Ioan Cuza” a aplicat şi a câştigat două importante proiecte în cadrul Programului Educaţie şi Ocupare (PEO). Este vorba despre „Creşterea calităţii actului educaţional pentru consolidarea relaţiei dintre piaţa muncii şi sistemul de educaţie” şi „Atractivitate, calitate, acces şi succes în învăţământul profesional şi tehnic din judeţul Neamţ”.

Premiza de lucru de la care se porneşte în aceste două proiecte este că dezvoltarea sistemului de învăţământ profesional şi tehnic (ÎPT) inclusiv dual nu se poate realiza fără consolidarea parteneriatelor cu agenţii economici, implicarea lor pornind de la etapa identificării nevoilor de formare, a promovării acestora în rândul elevilor şi părinţilor, a participării la instruirea practică a elevilor, în evaluare şi certificare.

Pentru a înţelege contextul în care se desfăşoară, trebuie să spunem că Programul Educaţie şi Ocupare (PEO) finanţează acţiuni care răspund necesităţii de a deveni „o ţară mai socială cu acces egal la ocupare durabilă, de calitate, la un sistem de educaţie relevant pentru piaţa muncii, stimulativ pentru învăţarea pe tot parcursul vieţii, o societate bazată pe solidaritate şi condiţii de viaţă mai bune pentru toţi cetăţenii”. PEO a pornit de la realitatea că relevanţa formării şi corelarea cu piaţa muncii este scăzută, existând un deficit semnificativ de competenţe şi abilităţi cerute în piaţă, inclusiv în domeniile STEAM (Ştiinţe, Tehnologie, Inginerie, Arte şi Matematică), TIC, sănătate, educaţie şi în perspectiva tranziţiei la economia verde.

Obiectivul general al fiecăruia dintre cele două proiecte constă în creşterea accesibilităţii, atractivităţii şi calităţii învăţământului profesional şi tehnic din cadrul Liceului Economic „Alexandru Ioan Cuza”- Piatra Neamţ, inclusiv îmbunătăţirea calităţii sistemului de educaţie şi formare, prin dezvoltarea unui sistem integrat de dobândire a competenţelor cheie, inclusiv competenţe de antreprenoriat şi digitale şi a abilităţilor profesionale practice pentru 252 elevi ce provin din ÎPT, şi certificarea a cel puţin 230 elevi prin participarea acestora la programe eficiente de învăţare la locul de muncă şi facilitarea şi dinamizarea tranziţiei de la şcoală la cariera profesională, printr-un sistem coordonat de stagii de pregătire practică.

În ceea ce priveşte activităţile proiectului, acţiunea tematică de bază vizează programe de învăţare la locul de muncă, adică organizarea stagiilor de practică pentru 252 elevi, din care minim 230 vor trebui să fie certificaţi. Tot în folosul elevilor, pentru desfăşurarea optimă a programelor de învăţare la locul de practică, se vor face achiziţii consistente, conform reglementărilor legale în vigoare:

• servicii de consultanţă şi expertiză în vederea creării unui sistem de informare coordonată în ambele sensuri;

• materii prime şi materiale didactice necesare desfăşurării stagiilor de practică pentru elevi;

• materii prime şi materiale consumabile de papetărie utilizate pentru activităţile relevante, instruire practică inclusiv stagiile de practică, dezvoltarea sistemului de învăţare la locul de muncă;

• hrană pentru perioada stagiului de practică;

• echipamente tehnologice şi funcţionale de tip FEDR (Fondul European de Dezvoltare Regională) necesare pentru dotarea unui laborator tehnologic din cadrul liceului dar şi pentru asigurarea implementarii activităţilor din cadrul proiectului (14 laptopuri).

Alt domeniu care merită consemnat este cel de management: procesul de selecţie al echipei de implementare, elaborarea procedurilor interne aferente implementării, monitorizarea acesteia şi urmărirea îndeplinirii obiectivelor, protecţia datelor personale etc. În plus, de-a lungul celor doi ani de implementare sunt planificate să se mai desfăşoare următoarele procese:

• informare şi publicitate;

• realizarea campaniei de informare şi conştientizare a elevilor cu privire la stagiile de practică, recrutarea şi selecţia a 252 elevi din ÎPT;

• menţinerea proactivă a elevilor din grupul ţintă în proiect;

• planificarea programelor de învăţare la locul de muncă în conformitate cu Legea 258/2007, asigurarea mediului adecvat de desfăşurare a stagiilor de practică, inclusiv elaborarea necesarului de echipamente şi materiale consumabile;

• desfăşurarea stagiilor de practică prin activităţi inovative, inclusiv elaborarea metodologiei de organizare a programelor de învăţare la locul de muncă;

• organizarea şi desfăşurarea examenelor de certificare a calificărilor profesionale şi acordarea indemnizaţiilor de participare la instruirea practică, inclusiv a unor concursuri profesionale în vederea acordării a 20 premii pentru participanţii la stagiile de practică;

• încheierea de parteneriate/convenţii sustenabile între unitatea de învăţământ şi partenerii de practică şi încurajarea implicării agenţilor economici în programe de învăţare la locul de muncă.

Aceste proiecte de anvergură la care se adaugă cele două acreditări Erasmus+ (pe domeniile Educaţie Şcolară – SCH şi Educaţie şi Formare profesională – VET), împreună cu toate eforturile profesionale depuse de colectivul de cadre didactice de la Liceul Economic „Alexandru Ioan Cuza” vor aduce, desigur, o schimbare de viziune în actul educaţional, care trebuie gândit în concordanţă cu viaţa socială şi economică, deoarece concepte precum „centrarea pe competenţe”, „asigurarea calităţii în educaţie”, „educaţie antreprenorială”, „educaţie financiară”, „educaţie centrată pe elev”, „educaţie pentru viitor” trebuie să fie din ce în ce mai prezente şi mai utilizate.

Prof. Gianina BURUIANĂ

Liceul Economic „Alexandru Ioan Cuza”