● Interviu cu dl Alexandru-Răzvan Lupu – Director al Liceului cu Program Sportiv, Piatra-Neamţ
– Domnule director, conduceţi o unitate de învăţământ preuniversitar cu caracteristici total diferite faţă de restul liceelor din oraşul nostru. Pentru cititorii revistei „Apostolul”, vă rugăm să evidenţiaţi particularităţile instituţiei dvs.
– Liceul cu Program Sportiv, fiind o unitate vocaţională oferă următoarele specializări: canotaj, atletism, schi, fotbal, volei, handbal. Aceste şase ramuri sportive sunt aşadar cuprinse în procesul de instruire al elevilor noştri. Faţă de ceilalţi copii din învăţământul preuniversitar nemţean, elevii noştri au atât cursuri teoretice cât şi pregătire sportivă practică, unde au ales să-şi perfecţioneze abilităţile, pentru a deveni sportivi de elită. Accesul în clasa a IX-a se face pe baza mediei de la Examenul de Evaluare Naţională plus media de la probele practice sportive, care sunt eliminatorii. Pentru cei care doresc să se transfere la noi şi în alţi ani de studiu se organizează probe sportive, apoi examene de diferenţe, cu respectarea metodologiei.
Ca particularitate mai putem adăuga faptul că există o structură arondată liceului nostru, care este Clubul Sportiv Şcolar, unde practică sportul copii care nu sunt elevii noştri dar care doresc să facă mişcare fizică. Aici se înscriu elevi de toate vârstele, începând de la clasa a I-a pâna la clasa a XII-a.
– Cum apreciaţi apetenţa adolescenţilor din zilele noastre pentru mişcarea fizică?
– Copiii, în mare parte, prin natura firii, sunt atraşi de sport. Unora Dumnezeu le dă mai multe abilităţi, altora mai puţine, unii explodează mai târziu, alţii la vârste mai fragede. Dar toţi au în comun faptul că au un model. De obicei modelele sunt alese din apropierea lor sau din ceea ce prezintă mass media. Sportul are un rol important în dezvoltarea oricărei societăţi, dar, în plus, în rândul performerilor găsim şi foarte multe modele de reuşită demne de urmat, deoarece s-au realizat din punct de vedere financiar, familial, al dezvoltării personale etc. Adeseori copiii găsesc în sportivi un model de viaţă, ceea ce-i poate determina să urmeze şi ei cariere sportive.
Spre bucuria noastră, în ultimul timp, observăm o creştere a numărului copiilor care doresc să practice sportul. Aici, un rol important îl are şi familia, părinţii încercând să ofere copiilor, încă de la vârste mici, o arie cât mai largă de activităţi pentru timpul liber, inclusiv pentru sport. Avantajul pe care îl oferă şcoala noastră este că activităţile sportive se desfăşoară în mod organizat şi sunt gratuite (noi nu percepem nici o taxă, totul este gratuit începând de la grupele de iniţiere până la clasa a XII-a). În gratuitate se includ: instruirea, antrenamentele, echipamentele, deplasările, masa, viza medicală – toate fiind suportate de unitatea noastră. Cel mai mult contează faptul că avem finalitate, adică echipele noastre participă în campionatele naţionale în afară de cele judeţene. Contează foarte mult pentru copil să îşi dezvolte atât cultura – mergând în diferite colţuri ale ţării – dar şi spiritul de învingător prin confruntarea cu ceilalţi sportivi.
– Ce argumente aţi folosi pentru a convinge un copil să devină elev al Liceuluil cu Program Sportiv?
– Pe lângă cele menţionate mai sus, aş mai adăuga câteva argumente, în primul rând pentru părinţi, deoarece, de obicei aceştia iau decizia pentru înscrierea în învăţământul nostru gimnazial. Este vorba despre faptul că sportul oferă copiilor o dezvoltare armonioasă şi sănătoasă, din punct de vedere fizic dar şi mental. În al doilea rând există avantajul adaptării la lucrul în echipă şi posibilitatea participării la competiţii, în care să-şi verifice potenţialul în fiecare etapă a dezvoltării, pe parcursul unui an sau al unui ciclu de învăţământ.
– Desigur, există multe nume cu care vă mândriţi din rândul elevilor dvs., pentru că acolo unde este vorba despre sport, este vorba despre competiţie şi învingători. Ne puteţi oferi câteva exemple?
– Sunt foarte mulţi elevi care au obţinut rezultate de-a lungul anilor, în special la sporturile de echipă, unde performanţele sunt foarte greu de realizat. În sporturile individuale este mai uşor, pentru că acolo te lupţi cu un singur adversar sau cu timpul, pe când în sporturile de echipă, existând interdependenţa între membri, dacă doi sau trei dintre aceştia nu funcţionează la potenţial maxim scade valoarea echipei. Pot aminti în primul rând participarea la turneul final de volei la băieţi, ceea ce înseamnă clasificarea în primele şase echipe pe plan naţional, adică o performanţă foarte bună pentru voleiul şi sportul nemţean. Şi echipa de volei feminin a avut rezultate meritorii, ca să nu mai vorbim despre fotbal – unde există exemple de elevi care joacă titulari, încă de la vârsta de 15 ani, la echipa de Liga a III-a Ceahlăul Piatra-Neamţ şi sunt în pregătiri cu echipa de Liga a II-a. Apoi, avem jucători care joacă şi în divizia A, dar care au început ABC-ul fotbalului ca juniori la Clubul Sportiv Şcolar Piatra-Neamţ. Ca exemple îi dau pe Matei Ilie – jucător la CFR Cluj şi Giani Creţu, care s-a întors la echipa de Liga a II-a Ceahlăul Piatra-Neamţ. Handbalul are ca reprezentanţi pe fraţii Dospinescu, pe Alex Bucătaru, care au jucat şi joacă în Liga Naţională. Să nu uităm de canotaj, unde sportive care au trecut prin mâinile profesorilor noştri, au ajuns campioane sau vice-campioane olimpice. Încercăm în special să fim o pepinieră pentru echipele reprezentative ale municipiului nostru şi ale judeţului Neamţ.
– Dacă ar fi să numiţi profesorul anului din cancelaria dvs., pentru cine aţi opta şi de ce?
– Vă spun sincer, nu îmi este foarte uşor să răspund la această întrebare. Sunt foarte mulţi colegi care ar merita acest titlu. Din moment ce avem rezultate remarcabile, participăm la foarte multe competiţii, elevii termină liceul şi în mare parte iau şi diploma de bacalaureat, nu avem abandon şcolar, înseamnă că toţi colegii îşi fac treaba cu prisosinţă şi încearcă să pună umărul la dezvoltarea copilului într-un cadru optim.
– Fiecare dintre noi este susţinut în munca de zi cu zi de anumite motivaţii. Care sunt motivaţiile care vă ajută pe dvs. să desfăşuraţi o activitate de management eficientă?
– Principala mea motivaţie o reprezintă faptul că în fiecare zi văd terenul sintetic şi sălile de antrenament pline de copii, ceea ce înseamnă că avem un număr mare de copii şcolarizaţi. Acest fapt îmi dă tăria de a lupta şi de a continua. Acest lucru îmi spune că suntem pe un trend bun. Noi nu avem spaţii în care să ne desfăşurăm activitatea conform efectivelor noastre. Noi nu avem un teren al nostru… În concluzie, motivaţia mea apare din realitatea că există un număr din ce în ce mai mare de elevi înmatriculaţi la noi, practicanţi de diferite ramuri sportive, care efectiv îmi dau seva pentru a merge mai departe.
– Suntem în faţa unui nou început… Cu ce proiecte şi planuri porniţi la drum în anul şcolar 2024-2025?
– Am două proiecte de suflet. Primul este legat de finalizarea sălii de sport din curtea liceului nostru, care necesită nişte paşi de urmat şi o finanţare foarte mare din partea Ministerului Educaţiei. Am făcut demersurile cu sprijinul Inspectoratului Şcolar Judeţean Neamţ, am obţinut un nou certificat de urbanism iar acum trebuie să obţinem din nou autorizaţie de construcţie. Este nevoie de foarte mulţi bani, de aceea am făcut solicitări către ISJ Neamţ unde am găsit toată înţelegerea la domnul Inspector General. Acum, trebuie să vedem şi fondurile de care dispune ministerul pentru că noi suntem hotărâţi, cu paşi mici, să rezolvăm această situaţie.
Al doilea proiect este legat de căutarea unei posibilităţi pentru a realiza un teren de fotbal sintetic, în vederea desfăşurării activităţii în condiţii optime. Pentru a înţelege cât de presantă este şi această problemă, aş aminti că la începutul acestui an şcolar noi avem înscrise în competiţii, doar la fotbal, nouă echipe. Şase la nivel naţional şi trei la nivel judeţean… ceea ce înseamnă că săptămânal pleacă în competiţii în jur de 250 de elevi iar alţi 300 sunt în pregătiri. Şi noi nu avem un teren propriu, singurul pe care ne antrenăm, împreună cu alţi sportivi, dar care nu ne aparţine, este cel municipal.
– La final, v-aş ruga să adresaţi o urare colegilor din sistemul de educaţie, pentru anul şcolar care tocmai a debutat.
– Le doresc tuturor colegilor noştri să aibă parte în primul rând de sănătate, să aibă răbdare cu toţi cei care alcătuiesc acest sistem – elevi, părinţi, profesori – şi să îşi păstreze credinţa că va fi mai bine în viitor.
A consemnat Gianina BURUIANĂ