Olimpiade şi concursuri. Exemple de bună practică (III)

Olimpiada naţională de lingvistică „Solomon Marcus” – în organizarea Ministerului Educaţiei, în colaborare cu Institutul de Lingvistică „Iorgu Iordan – Al. Rosetti” – se adresează elevilor de liceu din România care studiază în şcoli cu predare în limba română şi în şcoli cu predare în limbile minorităţilor naţionale şi în limbi străine.

Obiectivul general al olimpiadei pentru elevii din clasele IX-XII este descoperirea şi înţelegerea algoritmului lingvistic în baza căruia se dezvoltă competenţa de comunicare lingvistică – indiferent de idiom, urmărind menţinerea interesului elevilor pentru problemele de lingvistică.

Prin modul în care a fost concepută, prin adresabilitate şi prin conţinuturile vizate, olimpiada – „o competiţie naţională de excelenţă” – asigură abordarea transdisciplinară a comunicării lingvistice şi culturale.

Începând cu anul şcolar 2021-2022, Olimpiada de Lingvistică pentru elevii de liceu are numai o etapă naţională, urmată doar de etape de selecţie în vederea stabilirii lotului reprezentativ al României. Regulamentul competiţiei prevede şi numeroase aspecte specifice olimpiadelor naţionale de profil din alte ţări, dar şi ale olimpiadelor internaţionale.

Aşa cum se ştie, în învăţământul preuniversitar românesc, lingvistica nu este disciplină de studiu; de aici, rezultă că participarea la competiţie a elevilor este nu doar individuală, ci şi opţională. Cu toate acestea, profesorii de limba şi literatura română pot coordona pregătirea elevilor în vederea participării la olimpiadă prin acţiuni concrete, precum: prezentarea problematicii disciplinei, a regulamentului competiţiei, indicarea unor surse de informare, explicarea unor termeni lingvistici (accent, afix, aglutinare, antepunere, armonie vocalică, armonie consonantică, clasificator, consoană sonoră, consoană surdă, desinenţă, elidare, evidenţiator, fonem, ierarhie pronominală, infix, morfem, postpunere, prefix, sufix, topică etc.), sprijinirea elevilor în rezolvarea unor subiecte date la diferite etape ale competiţiei şi nu numai. În cele mai multe cazuri, laboratorul de informatică şi biblioteca şcolii devin, astfel, locurile preferate ale elevilor lingvişti.

Aşadar, devine evident faptul că includerea Olimpiadei de Lingvistică în calendarul competiţiilor şcolare reprezintă o creştere a învăţământului preuniversitar românesc, o nouă dovadă de racordare a acestuia la valorile europene şi internaţionale.

Punem punct mini-serialului de parcurgere a lumii olimpiadelor şi concursurilor şcolare, cu speranţa că aspectele prezentate în cele trei părţi ale materialului pot constitui un punct de plecare în pregătirea, organizarea şi desfăşurarea acestora.

 Prof. dr. Gheorghe BRÂNZEI