Ziua Educaţiei la Şcoala Postliceală Sanitară Piatra-Neamţ

 

06-ap192-foto1-jpg

În peste 200 de ţări, pe data de 5 octombrie a fiecărui an, se sărbătoreşte Ziua Mondială a Educaţiei, care are un rol deosebit de important în a reconştientiza importanţa educaţiei pentru fiecare stat al lumii.

Şcoala Postliceală Sanitară Piatra-Neamţ a ales să celebreze această zi prin activităţi specifice şcolii, fiecare an de studiu derulând câte o acţiune de promovare a educaţiei pentru sănătate.

Astfel, elevii anului II E1, specialitatea asistent medical generalist, au ales promovarea sportului în aer liber, în cadrul activităţii Sănătate prin mişcare. Îndrumaţi de maistru instructor Simona-Oana Topciu, elevii au ales să facă o drumeţie pe dealul Cozla, pentru a constata în manieră directă, cât beneficiu poate aduce mişcarea: aer proaspăt, mişcare autonomă, identificare a elementelor de floră şi faună autohtone. Elevii au avut posibilitatea de a conştientiza ce înseamnă apartenenţa la un grup ai cărui membri împărtăşesc aceleaşi idei despre sănătate.

Îndrumaţi de maistru instructor Silvia Luca şi profesor Corina Elena Burculeţ, elevii din anii II E2 şi I E1, specialitatea asistent medical generalist, în cadrul activităţii Medicina – ştiinţă şi artă – act moral şi atitudine filozofică faţă de viaţă, au făcut o vizită la Biblioteca Judeţeană G. T. Kirileanu Piatra-Neamţ, unde au avut posibilitatea de a-şi lărgi sfera de cunoaştere cu privire la modalitatea prin care biblioteca le poate oferi servicii educaţionale specifice nevoilor fiecăruia. Totodată, au vizionat un film educaţional care le-a oferit posibilitatea de a-şi consolida cunoştinţele legate de etică şi deontologie profesională.

Elevii anului III E3, specialitatea asistent medical generalist, coordonaţi de profesorul Eugen Simion, au ales în cadrul activităţii Educaţie pentru societate, să se documenteze cu privire la elementele caracteristice ale sistemului de servicii sociale din România, într-o vizită de studiu efectuată la Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Neamţ.

Aplicaţii posibile ale terapiei narative în nursing a fost activitatea pe care au ales-o elevii anului II E3, coordonaţi de maistru instructor Vasile Baghiu. Desfăşurată sub forma unui workshop, în cadrul activităţii s-au discutat situaţii de îngrijire, diagnostice de nursing precum şi posibile intervenţii asociate având la bază abordarea narativă.

Doamna profesor Afemei Marinela şi maistru instructor Vasile Baghiu au făcut cunoscute elevilor anului IE2 contribuţiile româneşti semnificative în plan medical, în prezentarea temei, Personalităţi medicale româneşti. Activitatea a constat în prezentarea unor slide-uri cu scurte descrieri ale contribuţiei mai multor personalităţi medicale româneşti şi a unei discuţii privind importanţa motivaţiei personale, a muncii susţinute şi a disciplinei în obţinerea succesului profesional.

Sănătatea în culori a fost activitatea care a reunit elevii anului III, specializarea asistent medical de farmacie, în a împărtăşi cunoştinţe legate de importanţa vitaminelor în menţinerea şi îmbunătăţirea sănătăţii precum şi importanţa tehnicilor de prim ajutor pentru viaţa de zi cu zi. Activitatea s-a desfăşurat sub forma unei biblioteci vii, elevii, împărţiţi în „cărţi” şi „cititori” au prezentat/primit informaţii cu privire la vitamine şi la tehnicile de prim ajutor. Activitatea a avut colaboratori pe profesorii Constantin Platon şi Dan Agrigoroae, sub coordonarea profesorului Elena-Roxana Irina.

Elevii anului III E2, coordonaţi de profesor Elena-Roxana Irina, au ales să facă o dezbatere pe tema Educaţia în anii ’80 vs. educaţia anilor 2000.

Profesor Nicoleta Lamatic împreună cu elevii din anii II E3 si I E3 au ales subiectul Să învăţăm împreună Semiologie medicală. Elevii au prezentat imagini cu semne observabile în diverse boli, însoţite de explicaţii ale semnificaţiei acestora, devenind «profesori» pentru colegii din anul I, care acum se familiarizează cu noţiunile de specialitate. Activitatea a fost una interactivă, cu întrebări şi răspunsuri, în care profesorul a fost moderator, facilitator al dialogului şi schimbului de informaţii.

O activitate cu caracter aplicativ despre elementele comunicării nonverbale: limbajul trupului, al vestimentaţiei, al culorilor, al spaţiului, al timpului şi al tăcerii, au făcut elevii din anul I AMG E2, sub denumirea de Comunicarea nonverbală şi Codul bunelor maniere, sub coordonarea profesorului Carmen Tudor. Despre Influenţa gândurilor asupra corpului fizic, despre influenţa modului de a gândi, despre dezvoltarea bolilor psihosomatice şi despre problematizarea teoriei determinismului genetic, au discutat elevii anului III E3, îndrumaţi de doamna profesor.

Elevii din anii I şi II, specializarea asistent medical de farmacie, au participat la o dezbatere cu privire la profilul profesorului cerut de elevul de astăzi, în cadrul activităţii Evaluarea profesorului de farmacologie, coordonaţi de profesorul Constantin Platon.

Serbată o singură zi pe an, făcută în fiecare zi, educaţia reprezintă în continuare o misiune a familiei şi a şcolii, având în vedere faptul că, aşa cum spunea Confucius, „Natura ne aseamănă, educaţia ne deosebeşte!”.

 

Prof. Elena-Roxana IRINA