Pe 9 noiembrie a. c., Academia Naţională de Muzică (ANM) Gheorghe Dima, Cluj-Napoca, Extensia Piatra-Neamţ a propus un moment festiv care să marcheze douăzeci şi cinci de ani de învăţământ superior la Piatra-Neamţ.
Cu această ocazie a avut loc şi lansarea volumelor Muzicianul Cristian Misievici un călător pe Văile plângerii, vol I şi Cristian Misievici cronicar muzical. Publicist, vol II, lucrări coordonate de prof. univ. dr. Carmen Chelaru.
În deschiderea evenimentului, directorul Extensiei, conf. univ. dr. Constantin Andrei, moderatorul acestei sărbători, a conturat în câteva tuşe statutul instituţiei:
„Extensia Piatra-Neamţ, structură instituţională a Academiei Naţionale de Muzică Gheorghe Dima, Cluj-Napoca, funcţionează ca instituţie a Ministerului Educaţiei Naţionale, şi este acreditată de Consiliul Naţional de Evaluare Academică şi Acreditare din anul 2004.
Aici, cei aproape 100 de studenţi pot urma două specializări, Interpretare Muzicală şi Muzică. Pe parcursul anilor, studenţii au posibilitatea de a urma disciplinele opţionale: Informatică Muzicală, Jazz instrument/voce, Cânt popular şi Instrument popular.
Cele două asociaţii înfiinţate în anul 2006 – Asociaţia Culturală Vasile Spătărelu şi Asociaţia Culturală Festivalul Internaţional de Percuţie Piatra-Neamţ, împreună cu stagiunile de concerte, susţinute în cei 25 ani de la înfiinţare la Piatra-Neamţ sau în ţară, vin să confirme valoarea culturală şi educaţională a instituţiei noastre.
La ceas aniversar, încărcat de emoţie, privesc cu bucurie în urmă la valoroasa activitate didactică şi artistică desfăşurată de către profesorii şi absolvenţii noştri. Pe această cale doresc să-i felicit, iar Extensiei Piatra-Neamţ îi doresc un viitor fericit, plin de succese şi realizări, precum şi o spornică şi îndelungată existenţă.”
În cuvântul său conf. univ. dr. Lucian Ghişa a vorbit despre relaţia sa cu prof. Cristian Misievici, care cu siguranţă ne veghează de la catedra îngerilor, s-a referit la statutul „Extensiei” nemţene – şcoală ce se află pe acelaşi palier ca şi celelalte universităţi de muzică din ţară – şi a transmis gândurile cele mai bune din partea decanului Facultăţii Teoretice, conf. univ. dr. Cristian Bence-Muk, care vă felicită şi vă urează să aveţi energie, viziune şi muşchi puternici ca să puteţi să faceţi faţă provocărilor ce cu siguranţă vor urma.
În continuare, prof. univ. dr. Carmen Chelaru, de la Universitatea de Arte „George Enescu” din Iaşi a declarat că volumele prezentate sunt o „promisiune onorată” în memoria profesorului şi compozitorului Cristian Misievici care ar fi împlinit peste câteva zile 70 de ani. Domnia sa a afirmat că nu a semnat cele două volume, ci îşi atribuie doar rolul de „coordonator”, pentru că mai mult de jumătate din textul cărţilor aparţine fratelui său. A mulţumit tuturor muzicologilor şi muzicienilor, fostului ei student Adrian Mihăieş, care s-au implicat în apariţia acestui remember şi a precizat: Am pornit de la dorinţa de a crea un fond de informaţii, o bază de date privind biografia şi activitatea muzicianului, utile poate celor care în viitor vor dori să aprofundeze una sau alta dintre faţetele individualităţii sale, una sau alta dintre creaţiile lui artistice…
Am adunat şi aşezat în aceste pagini informaţii şi opinii din două perspective: cea a autoarei – prin legătura de sânge şi prin cea profesională şi perspectiva muzicii înseşi – fapte, oameni, gânduri, exprimate de şi despre muzicianul Cristian Misievici, despre care, de-a lungul a şase decenii am avut ştiinţă într-un fel sau altul…
Un scop al acestei cărţi este acela de a repagina texte scrise ori rostite de Cristian Misievici dintre cele mai puţin sau deloc cunoscute. Cu toate că era înzestrat cu spirit aparte şi cu un condei autentic nu se străduia să epateze prin scris…
Drept. Artistului Cristian Misievici (11 noiembrie 1953, Iaşi – 25 august 2020, Cluj-Napoca) nu i-a păsat deloc de posteritatea sa, cum nici de prezent nu i-a păsat exhaustiv. Nu a ţinut un jurnal, nu a fost înregimentat politic şi n-a avut decât un singur Dumnezeu: MUZICA.
A scris Muzică de cameră, Muzică corală, Muzică de scenă. I s-au cântat Compoziţii în concert, a luat numeroase premii şi disticţii. (Detalii în volumele Muzicianul Cristian Misievici un călător pe Văile plângerii, şi Cristian Misievici cronicar muzical. Publicist – https://heyzine.com/flip-book/37c32d0c03.html; https://heyzine.com/flip-book/83d2854ee3.html)
Despre legătura cu Piatra-Neamţ, şi biografia sa „artistică profesorul Misievici afirma într-un interviu:
„Sunt prezent la Vacanţe nu de la început, fiindcă am ratat primul an, care prim an a însemnat un experiment numai interpretativ, pentru ca din al doilea an, din 1973, să se organizeze un curs de măiestrie la analiză muzicală şi compoziţie. (A fost să fie sub oblăduirea lui, Dumnezeu să-l odihnească în pace!, Ştefan Niculescu.) Ulterior aveau să vină şi ceilalţi corifei ai generaţiei de aur ai componisticei româneşti. Am avut această şansă să fiu în sincron, cum s-ar zice, cu Vacanţele Muzicale şi cu aceste cursuri de compoziţie. Lucrul acesta s-a datorat în mod efectiv celor trei factori, care au însemnat locul, timpul şi oamenii. Au fost cele trei condiţii precum la tragediile antice. Timpul, spaţiul şi acţiunea constituie regula celor trei unităţi ale tragediei antice. Iată că ele s-au întâlnit şi împlinit la Vacanţe…
De altfel, niciodată Vasile Spătărelu, unul dintre iniţiatorii acestui act de mare generozitate culturală şi profesională, nu s-a supărat când a văzut în CV şi faptul că eu, compozitorul Cristian Misievici, sunt rodul unor multiple influenţe componistice, pornind de la Princeps, Vasile Spătărelu şi trecând mai departe la Ştefan Niculescu, Anatol Vieru, Miriam Marbé, Aurel Stroe, Pascal Bentoiu. Au fost compozitorii care în anii studenţiei mele, perioada 1973-1976, au marcat în cel mai profund sens cursurile de compoziţie de la Vacanţe.”
N-o să insist asupra unor detalii ale vieţii, carierei didactice, performanţelor compozitorului Cristian Misievici. O să spun doar că viaţa sa a fost o demonstraţie de forţă, executată cu zâmbetul pe buze. Lovitura de stat din decembrie 1989 l-a găsit pe postul de asistent universitar la Conservatorul George Enescu Iaşi. A fost renegat însă de studenţii revoluţionari, şi după un an în funcţia de redactor muzical la Radio Iaşi a plecat la Cluj.
Anul 2020, când a fost chemat la Domnul, l-a găsit pe fotoliul de Director al Şcolii Doctorale Sigismund Toduţă a ANM Gheorghe Dima din Cluj-Napoca şi coordonator de doctorat.
Lovitura de forţă a continuat, după 1995 fiind Coordonator şi director artistic al Festivalului Vacanţe Muzicale la Piatra-Neamţ, în 1998 devenind Fondator, primul director şi cadru didactic al Colegiului Universitar de Muzică din Piatra-Neamţ – Extensia a ANM Gheorghe Dima din Cluj- Napoca.
Aş zice că înfiinţarea acestui Colegiu care, iată, tocmai aniversează 25 de ani de existenţă este o palmă pe obrazul Conservatorului ieşean, o răzbunare a fiului rătăcitor gonit de acasă…
Nu putem încheia această repede ochire asupra Sărbătorii Muzicii fără a menţiona sensibilitatea cu care Lect. univ. dr. Adela ŢÂRCU s-a apropiat de poezia lui Nichita Stănescu, prestaţia profesionistă a lect. univ. dr. Cristina Şoitu şi conf. univ. dr. Anastasia Buruian în câteva momente muzicale de mare vibraţie emoţională.
Mircea ZAHARIA