Abordări inovative ale educaţiei religioase

Lucrarea Abordări inovative în predarea religiei, apărută la Editura Presa Universitară Clujeană, Cluj-Napoca, 2022, în Colecţia Pedagogia, ne pune la dispoziţie câteva modalităţi de implementare la clasă a temelor de specialitate. Suntem conştienţi de faptul că, astăzi, predarea religiei reprezintă mai mult decât o provocare, în contextul în care actul didactic este chemat să răspundă diverselor schimbări rapide ale societăţii. Pe drept cuvânt, distinsa prof. Anastasia Popescu spunea că „o lecţie de religie este ca o liturghie oficiată pe o insulă într-un ocean de furtună”. Deoarece valorifică mesajul creştin, educaţia religioasă presupune o didactică specifică. Ca parte a educaţiei, educaţia religioasă depăşeşte limitele curriculumului şcolar punând accentul pe latura formativă, urmărind dezvoltarea spirituală a elevilor. Designul orelor de religie poate îmbrăca diverse forme şi abordări ale aceluiaşi conţinut, având drept scop formarea şi dezvoltarea competenţelor specifice.

Apărut sub coordonarea Nicoletei Marţian, volumul reuneşte câteva exemple concrete ale unor teme din programa şcolară pentru predarea religiei, cultul greco-catolic. Subiecte precum: promovarea educaţiei ecologice prin intermediul orelor de religie; progresul spiritual al elevilor şi activităţile extracurriculare-propuneri didactice; dinamica primirii şi dăruirii misterului lui Hristos în icoana prezentării lui Iisus în templu. Perspectivă catehetică; modelul Mariei, mama lui Dumnezeu în educaţia religioasă a elevilor; educaţia religioasă ca interacţiune simbolică şi problema Primatului Petrin. Propuneri de valorificare a temei Primatului Petrin în educaţia religioasă a elevilor, oferă, nu doar cadrelor didactice de confesiune catolică, exemple de aplicare a curriculumului şcolar. Exemplificările, exerciţiile propuse, pildele cu înţeles moral-religios pot fi adaptate cu uşurinţă şi la orele de religie, cultul ortodox. Din acest motiv consider că lucrarea constituie un ghid pentru cadrele didactice care doresc să prezinte, într-un mod inovativ, mesajul învăţăturii de credinţă creştină.

Menţinerea nealterată a învăţăturii de credinţă şi transmiterea ei în limbajul actual, modul în care această învăţătură răspunde tuturor situaţiilor din societate, reprezintă adevărata provocare pentru orice cadru didactic de specialitate. Profesorul trebuie să vorbească omului actual, ce trăieşte acum nu în trecut sau viitor. Când Mântuitorul afirmă: „Eu sunt Calea, Adevărul şi Viaţa” (Ioan XIV, 6), unifică într-un concept general toate etapele vieţii: trecut, prezent şi viitor. Aplicând o metodă sau alta, profesorul întinde o punte de legătură între sine şi elevii cu care lucrează, intră în dialog cu ei, stabilind anumite legături cu aceştia, legături ce vor influenţa în mod major învăţarea.

Educaţia religioasă oferă tinerilor capacitatea de a integra şi re-crea valorile societăţii, asigurând un sens vieţii.

Paradigmele educaţionale actuale încearcă să răspundă nevoilor societăţii şi noilor provocări. Astfel, putem afirma că religia, ca disciplină de studiu, reprezintă un act misionar de importanţă majoră pentru societate.

Mihai FLOROAIA