Geniu, Talent, Creativitate – o abordare psiho-pedagogică şi psiho-culturală

Vineri, 20 mai 2022, sub tutela Filialei Iaşi a Academiei Române şi coordonată de Institutul de Cercetări Economice şi Sociale „Gh. Zane” Iaşi, în parteneriat cu Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” Iaşi, s-a desfăşurat, on-line, cea de a XIII-a ediţie a Conferinţei Internaţionale Geniu, Talent, Creativitate – o abordare psiho-pedagogică şi psiho-culturală.

Conferinţa a avut drept scop abordarea complexă a creativităţii şi rolul acesteia în dezvoltarea personalităţii, analizate din perspective interdisciplinare. Dintre obiectivele manifestării, în vederea atingerii scopului, menţionez: definirea şi delimitarea teoretică a nivelurilor de creativitate (geniul, talentul, aptitudinile creative) din perspectiva psihologică, educativă şi socio-culturală; descrierea etapelor specifice procesului creativ; analiza modelelor ştiinţifice ale supradotării: modelul caracteristicilor orientateteoria triadică, modelul realizării orientatemodelul interactiv al excelenţei şi modelele socio-culturale şi psihosociale orientate; conturarea profilului de personalitate al copiilor/tinerilor supradotaţi, care prezintă trăsături intelectuale, emoţionale şi comportamentale specifice, cât şi a problemelor de adaptare educaţională.

După sesiunea deschiderii oficiale, organizată în plen, lucrările s-au desfăşurat structurate în două secţiuni.

Dintre subiectele prezentate, enumăr: Particularităţi ale preocupării pentru studiu în rândul adolescenţilor; Identitatea socială a copiilor şi adolescenţilor supradotaţi în context educaţional; Creativitatea în formarea profesorilor; Abordarea creativă a unor principii de drept conflictuale; Abilităţile extraordinare ale copiilor supradotaţi (geniu, talent, aptitudini creative); Creativitatea şi gestionarea stresului; „Dezvoltarea multilaterală” şi „formarea omului nou” în România socialistă; Dezvoltarea capacităţilor artistice la şcolarii mici prin activităţi extracurriculare; Noi perspective asupra creativităţii: de la neuronii-oglindă şi reţelele neuronale artificiale la teoria informaţiei; Strategii de gândire creativă pentru a sprijini elevii talentaţi; Creativitatea pedagogică în educaţia tinerilor pentru viitor pe dimensiunea valorificării parentalităţii clasice; Potenţialului creator al supradotaţilor; Arhetipul creatorului; Creativitatea şi tulburarea de spectru autist; Factori ce determină eficienţa în performanţa unui actor profesionist; Creativitate şi conştiinţă; Educaţia – coloana vertebrală a arhitecturii umanităţii; Rolul comunicării asertive în integrarea profesională la debutul carierei; Contribuţia creativităţii la educaţia axiologică din perspectiva prevenirii conflictelor şcolare; Cioran, Heidegger and Adorno – exit from the „Notebooks; Sprijin ştiinţifico-metodologic viitorilor profesori în domeniul formării receptivităţii emoţionale; Blocajele creativităţii şi implicaţiile acestora asupra stilului de viaţă al copilului; Bernard Gui, un inchizitor de geniu?; Valorificarea modelelor teoretice ale talentului şi creativităţii în formarea elevilor cu potenţial aptitudinal înalt; Iluminismul şi artele; Metode şi tehnici de stimulare a creativităţii elevilor; Exprimarea culturii toleranţei în mediul educaţional; Dinastiile de muzicieni din Republica Moldova; Bune practici în învăţarea online; Dimensiunea psiho-pedagogică a textului literar prin prisma valorilor culturale; Creativitatea în cercetarea ştiinţifică şi multe alte subiecte pe tema dată.

La conferinţă au participat peste 100 de persoane din România, Italia, Grecia, Republica Moldova şi Bulgaria, dintre care 80 au prezentat diverse studii printre care şi cele enumerate mai sus.

Comitetul ştiinţific a fost alcătuit din membri ai Academiei Române, profesori universitari, cercetători, personalităţi marcante în domeniile psihologiei, pedagogiei şi artei. Acest comitet are şi rolul de a selecta studiile prezentate în vederea publicării într-un volum.

Prof. dr. Mihai FLOROAIA