
În perioada 12-19 ianuarie 2020, Colegiul Naţional Petru Rareş a fost gazda celor 24 de elevi francezi şi a celor 3 profesori francezi care au participat, alături de 24 de elevi români de clasa a X-a şi mai mulţi profesori români (profesorii de limba franceză, de limba engleză, de istorie, de artă, de geografie, de informatică, de educaţie fizică, de astronomie), la proiectul de înfrăţire între Liceul Saint-Exupéry din Saint-Raphaël, Franţa, şi Colegiul Naţional Petru Rareş, ediţia a IV-a. Colegiul Naţional Petru Rareş este singurul liceu din judeţul Neamţ care a semnat un act de înfrăţire permanentă cu un liceu francez. Această înfrăţire s-a realizat la finalizarea unui proiect ERASMUS+ de parteneriat strategic, în 2016. Anul acesta a fost deci al patrulea an când cele două licee au făcut schimb de elevi şi profesori, în proiectul de înfrăţire. În fiecare an, elevii şi profesorii din cele două ţări prietene descoperă cât de multe lucruri au în comun cele două ţări, care sunt diferenţele culturale şi ale vieţii cotidiene, iar tot ceea ce trăieşte fiecare dintre ei îi face să aprecieze şi mai mult propria cultură şi să îşi îmbunătăţească propriul mod de a trăi. Acest proiect îşi atinge pe deplin scopul: cunoaşterea Celuilalt prin „unitate în diversitatea de activităţi”. Beneficiile înfrăţirii sunt foarte mari la nivel personal: elevii români practică limba franceză, leagă prietenii, observă modul de funcţionare a unei şcoli europene, profesorii construiesc proiecte viitoare. Dar, ceea ce este cel mai important, este că imaginea României promovată în familiile franceze este o imagine mult mai frumoasă şi realistă decât ar putea-o prezenta oricare altă formă de promovare turistică. În liceul francez, proiectul acesta de înfrăţire a făcut posibilă crearea unei clase speciale, clasa Seconde Europe.

Anul acesta, tematica proiectului de înfrăţire, circumscrisă cunoaşterii culturii Celuilalt, a cuprins activităţi lingvistice, literare, istorice, sportive, artistice. Astfel, elevii francezi au descoperit, alături de cei români, frumuseţile oraşului Piatra-Neamţ şi a împrejurimilor, au participat la cursuri de limbi străine (DELF, Cambridge, despre istoria castelului Bran, despre Dracula, despre superstiţiile românilor, jocuri de cunoaştere a celuilalt), de istorie (istoria Clubului Ceahlăul, informaţii despre alpinistul rareşist Ticu Lăcătuşu), informatică, geografie, la o expoziţie de grafică, realizată de elevii români, la activităţi sportive realizate în sala de sport a liceului (ping pong, badminton, baschet), la sala Clubului Ceahlăul, parcurs susţinut de campionul mondial la canotaj, Valentin Gavril, şi de campionul european la lupte, Dragoş Câmpanu. Elevii au vizitat şi vechea capitală a Moldovei, unde, la Institutul Francez, au participat la un atelier interactiv de Benzi Desenate, susţinut de lectorul francez Olivier Noël şi de masteranda Bianca Ciocoiu (fostă elevă a CNPR), iar la British Council au lucrat într-un atelier de ilustraţie pentru cărţile dedicate copiilor. O după-amiază într-o Escape Room a fost foarte pe placul elevilor. Cei 48 de elevi au participat la activităţi ludice în limba engleză, au realizat fresca prieteniei. Aceştia au asistat cu uimire şi interes şi la reuniunea clubului de astronomie de la Petru Rareş, îndrumat de profesorul Grigoruţă Oniciuc, directorul liceului. Noutatea acestui schimb şcolar a fost atelierul de sofrologie, susţinut de profesoara de educaţie fizică Nathalie Lebault, în sala de sport a liceului, pentru elevi şi profesori. Vizita în România s-a finalizat cu o incursiune în tainele Centrului Vechi al capitalei României şi o vizită la Muzeul Simţurilor.
În luna aprilie 2020, elevii români vor fi primiţi la Liceul Saint-Exupéry. Până atunci, comunicarea deosebită instalată între francezi şi români va continua, în uimirea francezilor de a descoperi frumuseţea nebănuită a unui peisaj dintr-o ţară mai puţin cunoscută, a primirii calde de care s-au bucurat atât la liceul nemţean, cât şi în familiile elevilor unde au fost cazaţi.

Iată două dintre opiniile francezilor, la plecarea din Piatra-Neamţ:
„Când am aflat că voi pleca în România cu clasa, nu prea aveam chef. Ideea de a locui într-o familie necunoscută, într-o ţară cu multe clişee şi prejudecăţi, nu mi-a plăcut prea tare. Mi-am căutat o motivaţie până în ultima clipă, dar de cum mi-am văzut corespondenta, am avut impresia că regăsesc o foarte bună prietenă, chiar dacă era o necunoscută. Ea a făcut totul ca să mă simt foarte bine. Cred că liceul lor este un loc magic. Este o clădire veche, cu mult farmec. Profesorii sunt adorabili şi plini de căldură. Au fost propuse numeroase activităţi, mi-a plăcut enorm vizita la Iaşi şi serile cu prietenii români. O săptămână poate părea lungă, dar a trecut foarte repede, plecarea a fost un moment trist pentru toată lumea, am ezitat chiar să o iau cu mine pe corespondenta mea. Am întâlnit oameni superbi şi am legat minunate prietenii. Am devenit astfel şi noi, francezii, o clasă mai unită, plină de veselie.”
„Felicitări pentru această călătorie departe, în estul îndepărtat al Europei. Ţin să spun că păstrez o impresie foarte bună, a fost o experienţă cu adevărat incredibilă. Am putut cunoaşte persoane deosebit de simpatice, cu care m-am împrietenit imediat. Mulţumim liceului care ne-a făcut să trăim astfel de momente… Trăiască Europa!”
Acest tip de proiecte, desfăşurate cu finanţare proprie (pentru partea română), demonstrează încă o dată viabilitatea pedagogiei prin proiect (în afara proiectelor cu finanţare europeană ERASMUS+), care ar trebui promovată mai mult, ca formă alternativă a învăţării pentru viaţă, incluzând unele din cele mai importante competenţe-cheie: competenţa de comunicare în limba maternă, în limba străină, competenţa socială şi antreprenorială, competenţa interculturală. Dar şi ca o modalitate de a promova valorile şi frumuseţile României!
Profesor dr. Cristina GRIGORI