Proiectele europene – o cale spre descoperirea de noi valenţe

Profesorul secolului XXI este supus permanent unor noi provocări pentru că educaţia a devenit prioritatea oricărei societăţi europene. Aşadar, ca o consecinţă a acestei constatări, am aplicat pentru participarea la proiectul ERASMUS+ USING E-LEARNING PLATFORMS, derulat în perioada 24.09-28.09.2018, în Praga, având ca formator firma ITC International.

Ca profesor de limba şi literatura română, am considerat că pregătirea mea în domeniul IT va fi benefică atât pentru dezvoltarea mea personală, din punct de vedere profesional, cât şi pentru elevii mei, din clase de liceu, cu care lucrez zilnic, pentru care evoluţia în domeniul tehnologiei este o constantă a vieţii cotidiene.

Principalul obiectiv al cursului a fost cunoaşterea şi aplicarea platformei MOODLE în procesul de învăţământ, dar şi familiarizarea cu particularităţile acesteia, precum şi realizarea unei pagini web, prin aplicarea programului Weebly. Astfel, în cadrul proiectului, am descoperit că platforma MOODLE are o mare aplicabilitate pentru orice specializare, permiţând profesorului să realizeze lecţii care să fie accesate online de pe orice computer, adresându-se şi elevilor care, din motive obiective, nu pot participa la lecţie, în sala de clasă. Formatorii ne-au introdus în tainele acestei platforme educaţionale, explicându-ne modul de accesare, caracteristicile acesteia, precum şi modul de realizare efectivă al unei lecţii, precum şi a testelor aferente care să asigure, ulterior, feed-back-ul necesar cadrului didactic.

Informaţiile acumulate de-a lungul celor cinci zile ale cursului au fost deosebit de interesante, permiţându-mi nu numai să descopăr lucruri şi informaţii noi, dar şi să îmi dezvolt abilităţi în domeniul IT pe care să le folosesc ulterior la clasă. Atmosfera a fost una destinsă, formatorii fiind nu numai foarte bine pregătiţi din punct de vedere profesional, ci şi deschişi ideilor şi întrebărilor adresate de noi, cursanţii, cu atât mai mult cu cât proveneam din ţări diferite.

Realizarea paginii web a fost la fel de interesantă şi a presupus multă atenţie, oferind totodată şi satisfacţii pe măsură, deoarece rezultatele concrete au fost vizibile într-un timp scurt, de aproximativ două zile, fiecare participant la curs realizându-şi propria pagină web.

Cursul s-a finalizat cu realizarea unei lecţii MOODLE şi a unei pagini web, fiecare participant prezentând, în ultima zi, rezultatele propriilor eforturi. Lecţia realizată prin accesarea platformei MOODLE a avut ca temă literatura română, iar pagina web a avut ca specific prezentarea câtorva aspecte semnificative pentru Liceul Tehnologic Economic-Administrativ, unitatea şcolară unde îmi desfăşor activitatea ca profesor de limba şi literatura română.

Participarea la acest curs a avut consecinţe şi în plan cultural deoarece am avut ocazia să descopăr câteva obiective turistice ale oraşului Praga. Actualmente capitală a Cehiei, oraşul mi s-a dezvăluit ca o adevărată metropolă europeană, cu clădiri foarte înalte, cu străzi largi, pavate cu piatră cubică, cu oameni amabili, respectuoşi, gata oricând să ofere turistului interesat câteva informaţii utile. Ceea ce impresionează cel mai mult este că sistemul de transport public este foarte bine organizat, tramvaiul fiind cel mai des întâlnit mijloc suprateran, ceea ce permite o fluidizare a traficului şi evitarea aglomeraţiei.

Consider că participarea la acest curs a fost cu adevărat benefică dezvoltării mele personale şi cred că voi mai repeta experienţa, dacă voi mai avea ocazia. Cadrul didactic trebuie să fie la curent cu noutăţile din domeniul specialităţii, dar nu trebuie lăsat deoparte nici domeniul IT care a devenit un factor permanent în viaţa noastă profesională şi personală.

Prof. Maria Ligia STANCIU