Pe 8 mai 2025, în Sala Milenium a Hotelului Central Plaza din Piatra-Neamţ, s-a desfăşurat Conferinţa LEXIS – „Să înţelegem dislexia!”, un eveniment de marcă în peisajul educaţional românesc, dedicat conştientizării şi înţelegerii tulburărilor specifice de învăţare, un proiect în premieră în judeţul Neamţ.
Organizată şi coordonată de dna prof. Ramona-Mihaela Roşu, alături de dna prof. Iulia Panainte de la Asociaţia MIRIAS Educational, conferinţa a adus în prim-plan o temă esenţială: sprijinul real şi echitabil pentru copiii cu dislexie.
Evenimentul este o iniţiativă a Asociaţiei MIRIAS Educational şi reprezintă totodată o activitate de follow-up a proiectului european ERASMUS+ KA220-SCH – LEXIS, în cadrul căruia Asociaţia Bucureşti pentru Copii Dislexici a fost partener activ. Scopul este creşterea gradului de conştientizare în rândul tuturor actorilor implicaţi în procesul educaţional din judeţul Neamţ – cadre didactice, consilieri şcolari, logopezi, psihologi, părinţi – în legătură cu dificultăţile reale pe care le întâmpină copiii cu dislexie şi soluţiile moderne de intervenţie.
Graţie implicării şi parteneriatelor bine construite, „Să înţelegem dislexia!” a devenit mai mult decât o conferinţă – fiind un pilon al schimbării de mentalitate, un demers curajos care pune pe agenda publică o temă deseori ignorată sau înţeleasă superficial.
Conferinţa este prima activitate din cadrul proiectului educaţional judeţean cu participare naţională „DISLEXIA – EDUCAŢIE FĂRĂ BARIERE. Înţelege. Sprijină. Inspiră”, ediţia I (2024–2025), un proiect amplu ce urmăreşte să aducă lumina în zonele mai puţin explorate ale dificultăţilor de învăţare şi să ofere instrumente concrete celor implicaţi în sprijinirea copiilor cu T.S.I. (tulburări specifice de învăţare).
A doua activitate din cadrul proiectului „Familia – punctul meu de sprijin”, va avea loc pe 15 mai 2025 – Ziua Internaţională a Familiei şi are ca obiectiv întărirea legăturii dintre Şcoală, Familie şi Copil. Se vor organiza ateliere de lucru tematice cu participarea elevilor, părinţilor şi specialiştilor, în care se va urmări individualizarea activităţilor şi promovarea unei educaţii incluzive reale.
Unicitatatea copiilor se va valorifica prin intermediul celei de a treia activităţi din proiect, ce permite exprimarea liberă prin creaţie literară, artă vizuală, storytelling şi alte forme artistice, denumită „Eu sunt unic” şi se va desfăşura pe 1 iunie 2025 – Ziua Internaţională a Copilului.
Printre partenerii acestui demers se regăsesc: Inspectoratul Şcolar Judeţean Neamţ; Şcoala Gimnazială Nr. 3, Piatra-Neamţ; Colegiul Tehnologic „Spiru Haret”, Piatra-Neamţ; Centrele Judeţene de Resurse şi Asistenţă Educaţională din Neamţ, Dolj şi Olt; Asociaţia Română pentru Copii Dislexici, Târgu Mureş; Asociaţia Bucureşti pentru Copii Dislexici; Asociaţia Pentru Copii Dislexici Craiova.
Cele aproximativ 200 de persoane prezente la eveniment au primit salutul reprezentanţilor instituţiilor şi organizaţiilor partenere: dna prof. Elena-Cristina ALUNGULESEI, inspector şcolar pentru Educaţie Timpurie, împreună cu dna prof. Ioana POEŢELEA, inspector pentru Învăţământ Primar, reprezentând Inspectoratul Judeţean Neamţ, au apreciat utilitatea unui astfel de proiect şi au transmis mesajul domnului inspector general Ionuţ-Liviu CIOCOIU. Dna director adjunct al Şcolii Gimnaziale nr. 3, Piatra-Neamţ, prof. Valentina COSNICEANU, a vorbit despre dorinţa de implicare a colegilor educatori, învăţători şi profesori în activităţile proiectului, iar dl. Radu Cristodor MITITELU, director al Colegiului Tehnologic „Spiru Haret”, a transmis susţinerea dumnealui tuturor celor implicaţi în reuşita acestui demers. Dl. prof. Ionel HOCIUNG, preşedinte al S.L.L.I.C.S. Neamţ a felicitat organizatorii şi partenerii pentru ideea de a realiza un astfel de proiect educaţional.
Cei prezenţi au avut oportunitatea să primească informaţii de specialitate valoroase de la specialişti, astfel:
– Tulburări specifice de învăţare (TSI) – repere legislative, Dna Angela IOAN, preşedinte ABCD – Asociaţia Bucureşti Pentru Copii Dislexici, actriţă la Teatrul Odeon, Bucureşti şi mama unei tinere dislexice;
– Bazele dislexiei şi impactul asupra învăţării citirii şi a achiziţiilor în general – Dna Lorana GAVRIL, psiholog clinician, specialist în terapia cu copii dislexici, Doctor în Psihologie al Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj, absolventă a cursurilor de Master în Psihopatologia Învăţării şi autoarea cărţii „Dislexia. Simptome, cauze, intervenţie”, Ed. Test Central;
– Modalităţi de susţinere socio-emoţională a copiilor cu T.S.I. (atât din partea familiei, cât şi din partea cadrelor didactice), Dna Andreea IOVIŢA, psiholog clinician, preşedinte al Asociaţiei Pentru Copii Dislexici Craiova, profesor consilier şcolar la Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Dolj, mama unui adolescent dislexic;
– Soluţii didactice la clasă rezultate în proiectul Lexis – Dna Ramona Mihaela ROŞU, profesor, membră a echipei LEXIS, preşedinte al Asociaţiei MIRIAS Educational;
– Dislexia, o călătorie unică spre succes – Dna Lavinia CATRINA, profesor lb. Engleză, Şcoala Româno-Britanică Craiova, având peste 15 ani de experienţă la catedră, dintre care 6 ani în Marea Britanie.
Feed-back-ul primit imediat după încheierea conferinţei a fost extraordinar, cei prezenţi apreciind atât calitatea înaltă a prezentărilor şi organizării, cât şi utilitatea informaţiilor în dezvoltarea unei educaţii incluzive. Aducând împreună profesionişti din întreaga ţară, instituţii şcolare, organizaţii şi părinţi s-a demonstrat că educaţia de calitate înseamnă empatie, cunoaştere şi solidaritate. Evenimentul confirmă că în judeţul Neamţ există o reţea activă de profesionişti şi lideri educaţionali, care înţeleg că educaţia nu este un privilegiu, ci un drept – pentru toţi copiii, indiferent de dificultăţile lor.
Acesta este primul eveniment de acest fel, Conferinţa LEXIS – „Să înţelegem dislexia!” urmând a se desfăşura în cât mai multe oraşe din ţară.
Mircea ZAHARIA