Salveaza ca sa fii salvat

salveazaUltima săptămână a lunii octombrie 2015 a fost marcată, la iniţiativa Şcolii Postliceale Sanitare Piatra-Neamţ, de activitatea educaţională Salvează ca să fii salvat!, acţiune care se derulează în câteva unităţi de învăţământ din Piatra-Neamţ: Liceul Tehnologic „Spiru Haret”, Şcoala Gimnazială Nr. 11 şi Şcoala Gimnazială „Daniela Cuciuc”. Acestora li s-au alăturat Şcoala Gimnazială „Ion Bojoi” Flămânzi (Botoşani), Şcoala Gimnazială Nr. 1 Orăşeni Deal (Botoşani) şi Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă, ,Constantin Pufan” Vaslui.

Având un caracter complex, activitatea face parte din seria celor peste 200 de activităţi realizate la nivel naţional pe durata lunii octombrie, lună dedicată în mod special comunităţii de practică Prof 21, comunitate ce a fost înfiinţată în cadrul unor atelierele de planificare participativă desfăşurate în toată ţara în septembrie 2015. Organizatorul acestui proiect a fost Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Bihor în parteneriat cu Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile şi Asociaţia Reţeaua Europeană pentru promovarea unei economii responsabile, sec. XXI, care în perioada octombrie 2014 – iulie 2015 au implementat sesiunile de formare profesională Dezvoltarea abilităţilor de viaţă în contextul dezvoltării durabile în mai multe centre.

S-a conceput o paletă de activităţi educaţionale inovatoare, menite să formeze în rândul elevilor o serie de abilităţi de viaţă, indispensabile în contextul unei societăţi complexe şi imprevizibile, precum cea de astăzi. Gândirea critică, gândirea prospectivă, gândirea sistemică, capacitatea de a-şi clarifica propriilor valori, autocunoaşterea, autoîngrijirea etc. fac parte din abilităţile de care copiii au nevoie pentru a se dezvolta armonios şi pentru a contribui, ca persoane responsabile, la dezvoltarea durabilă a comunităţilor în care vieţuiesc.

Scopul parteneriatului despre care menţionam la începutul articolului constă în organizarea şi desfăşurarea unor activităţi comune, privind dezvoltarea la elevi a unor abilităţi de autoîngrijire – acordarea primului ajutor în cazul unor accidente comune spaţiilor în care elevii îşi derulează activităţile. Ca obiective, s-a urmărit ca elevii să identifice posibilele accidente minore în mediul şcolar şi extraşcolar, să execute în mod corect manevrele de acordare a primului ajutor în situaţii concrete şi să cunoască organismele abilitate care trebuie contactate în cazul unui accident.

Nu trebuie neglijat faptul că abilităţile de autoîngrijire presupun adoptarea unui stil de viaţă sănătos, igienă şi siguranţă personală. Astfel, în zilele de 27 şi 28 octombrie 2015, la activităţile desfăşurate de către elevii Şcolii Postliceale Sanitare Piatra-Neamţ, sub îndrumarea d-rei maistru instructor Simona-Oana Topciu, la Liceul Tehnologic „Spiru Haret” Piatra-Neamţ şi la Şcoala Gimnazială Nr. 11 Piatra-Neamţ, au fost implicaţi peste 80 de elevi alături de cadre didactice, care s-au deprins cu principalele manevre de acordare a primului ajutor în caz de accidente, pansarea unei plăgi, oprirea sângerării nazale (epistaxis), imobilizarea membrelor în caz de entorsă, luxaţie sau fractură, procedura de utilizare a numărului unic de urgenţă 112 etc. Elevii au fost antrenaţi în exercitarea manevrelor privind acordarea primului ajutor în cazul situaţiilor menţionate, activitatea fiind ceea ce s-a dorit de la început, una aplicativă, practică.

Considerăm activitatea de un real succes în rândul elevilor ciclului gimnazial şi nu numai, astfel de acţiuni fiind necesare să fie derulate cât mai des în unităţile de învăţământ pentru a preveni consecinţele nedorite ale unor accidente, fie ele minore.

Dr. Mihai FLOROAIA