• Interviu cu doamna profesor Aloma Veiss – Colegiul Naţional „Petru Rareş”
– Sunteţi o veche prietenă a noastră, şi când spun asta mă refer în primul rând la faptul că în iunie 2017 aţi obţinut unul din premiile revistei Apostolul. Vă mai amintiţi ce aţi simţit atunci?
– Îmi amintesc că acel premiu mi-a fost acordat după 20 de ani de activitate. Cu o lună înainte, am fost la întâlnirea de 20 de ani de la terminarea facultăţii, eu absolvind Facultatea de Biologie, din cadrul Universităţii Al. I. Cuza din Iaşi, în anul 1997. Când am intrat în sala de festivităţi a Liceului de Artă Victor Brauner m-am gândit la învăţătoarea mea, profesorii pe care i-am întâlnit, pasionaţi de meseria lor, care şi-au pus amprenta pe evoluţia carierei mele. În momentul acordării premiului am simţit că doar o parte din premiu este al meu, iar alte părţi le-am dedicat oamenilor dragi din jurul meu, care m-au susţinut şi m-au ajutat să am puterea de a-mi urma pasiunea de a preda biologia la nivel de performanţă, în special familei mele extrem de răbdătoare, atunci când, zile, săptămâni, eram implicată în studiu şi activităţi cu elevii.
Recunoştinţa mea în acele momente s-a îndreptat şi spre elevii mei, cei care împărtăşesc aceeaşi pasiune cu mine, elevi dornici de cunoaştere, care încearcă să atingă culmile performanţei.
M-am bucurat de asemenea că în sală erau colegi foarte dragi sufletului meu. Eu am avut întotdeauna şi ajutorul colegilor atât în activitatea de performanţă cât şi în proiectele extraşcolare derulate.
– Care credeţi că sunt aspectele care conferă valoare unui profesor în zilele noastre?
– Din punctul meu de vedere, profesorul valoros trebuie să iubească foarte mult copiii, să dezvolte capacitatea acestora de a comunica, de a descoperi, de a pune întrebări şi de a căuta răspunsuri.
Un alt aspect foarte important este pregătirea ştiinţifică şi pedagogică riguroasă, dorinţa profesorului de a se implica, de a stimula creativitatea, perseverenţa, simţul observaţiei, de a le explica până la cele mai mici detalii anumite aspecte şi mai ales de a transfera informaţiile teoretice în elemente practice. De asemenea elevii trebuie încurajaţi, este necesar să le acordăm încredere, să le insuflăm iubire faţă de disciplina studiată şi acest aspect este prezent doar dacă profesorul însuşi iubeşte meseria de dascăl şi disciplina pe care o predă.
– Consideraţi că ar trebui să intervină anumite schimbări în aşteptările noastre faţă de elevi?
– Noi, profesorii, ar trebui să fim mai înţelegători, copiii trec prin perioade dificile. Există foarte multe cerinţe, foarte multe surse de informare (manuale altrenative, auxiliare didactice, internetul). Este foarte bine, dar şi foarte greu să selecteze din tot ceea ce li se oferă sau din tot ceea ce găsesc. Ar trebui să investim mai mult timp în consilierea elevilor, în comunicarea profesor-elev. Din păcate, programele sunt foarte încărcate şi comunicarea în cadrul şcolii, de multe ori, se reduce la transmiterea informaţiilor şi verificarea acestora. Am convingerea că există o cale de a ajunge la fiecare elev şi dacă aşteptăm mai puţin dar oferim mai mult ieşim cu toţii învingători.
– Cum aţi defini performanţa şcolară?
– Performanţa şcolară este capacitatea de a descoperi pasiunea pentru o disciplină, interesul deosebit pe care vrei să-l acorzi pentru a studia în cele mai mici detalii, interes care te face să citeşti, să aplici, să analizezi aspecte diferite, care te ajută să alegi meseria adecvată pe care să o practici cu plăcere şi mulţumire.
Performanţa implică o bună pregătire teoretică şi practică ştiinţifică, perseverenţă, mare capacitate de muncă, îngăduinţă. Elevul trebuie să fie atras de modul de predare, de explicaţiile şi aplicaţiile practice abordate în cadrul disciplinei, de calităţile morale ale cadrului didactic.
– Priviţi perfecţionarea profesională ca pe cheia succesului dvs. în carieră? Sau mai sunt şi alte ingrediente?
– Perfecţionarea profesională are categoric un loc aparte în dezvoltarea carierei didactice, dar ingredientele unei cariere de succes sunt mult mai multe. În primul rând dragostea ta pentru disciplina pe care o susţii, pentru profesia de cadru didactic, ceea ce te face să fii bine pregătit ştiinţific şi să acorzi, cu mare responsabilitate, importanţa cuvenită educaţiei tinerei generaţii.
În al doilea rând este dorinţa de a descoperi pasiunile copiilor, potenţialul lor, acest ingredient te ajută să petreci foarte mult timp în clasă şi în laborator, cu răbdare, cu energie, pentru a le transmite bucuria de a studia cu foarte multă atenţie conţinutul teoretic, desenele, preparatele microscopice.
Nu în ultimul rând este reuşita de a face copiii pasionaţi de biologie să se ajute între ei, să comunice unii cu alţii, să formeze o echipă pe parcursul mai multor generaţii.
– Pentru fiecare dascăl, disciplina sa este cea mai importantă. Cum pledaţi pentru biologie?
– Biologia este ştiinţa vieţii şi acest obiect este atractiv deoarece înveţi despre numeroase organisme, dar mai ales despre organismul uman. Dacă devin interesaţi de cunoaşterea acestuia, atunci vor fi curioşi să vadă componentele sale pe mulaje, să descopere la microscop ultrastructura şi să înţeleagă mecanismele funcţionale care menţin viaţa.
– Ce înseamnă în viaţa dvs. funcţia de director al Centrului Judeţean de Excelenţă?
– Ca director al Centrului Judeţean de Excelenţă încerc să asigur copiilor dornici de performanţă, posibilitatea de lucra la un nivel înalt, cu profesori de excepţie, care au rezultate profesionale notabile, cu scopul pregătirii pentru diferite concursuri şi olimpiade. Am înţeles importanţa acestui Centru de Excelenţă şi din calitatea de părinte, când fiica mea, elevă în clasa a IV-a, a frecventat cursurile grupei de matematică, şi am văzut evoluţia ei, curajul pe care l-a prins în rezolvarea problemelor, calitatea demersului didactic şi dăruirea învăţătorilor în această direcţie. Consider că este un beneficiu mare pentru copiii judeţului să poată frecventa aceste cursuri în care îşi consolidează şi completează cunoştinţele.
– Se pare că aveţi vocaţia voluntariatului şi vreţi s-o insuflaţi şi elevilor dvs. De ce vi se pare atât de importantă?
– Voluntariatul oferă oportunitatea de a cunoaşte alţi copii, dezvoltă capacitatea de a lucra în echipă, de a colabora. Copiii au nevoie şi de alte activităţi, nu doar de cunoştinţele teoretice transmise în şcoală. Ei se dezvoltă emoţional, moral, prin activităţile realizate, dobândesc încredere, dorinţa de a ajuta, de a se implica în rezolvarea unor probleme sociale, ajungând tineri cu inimi calde, generoase.
– Care sunt proiectele dvs. ecologice pe care le consideraţi cele mai reuşite?
– Sunt foarte multe proiecte ecologice reuşite, cum ar fi programul mondial Eco-Şcoala, în care s-au implicat foarte mulţi elevi, pe parcursul anilor, cu foarte multe activităţi de plantare, de ecologizare, de cunoaştere a ariilor protejate, de economisire a resurselor, de confecţionare a obiectelor din materiale reciclabile, de înfrumuseţare a curţii şcolii, de urmărire a dezvoltării ontogenetice a plantelor. În ultimii ani, accentul l-am pus pe parcurgerea activităţilor privind alimentaţia sănătoasă.
O altă serie de activităţi ecologice au fost în proiectul „Ceas floral” în colaborare cu Asociaţia de părinţi şi APM Neamţ. Când conducerea colegiului a venit cu această propunere mi s-a părut dificil de realizat, pentru că intervalul de timp acordat până la depunerea proiectului era foarte scurt şi concurenţa mare. Dar am reuşit sa obţinem finanţare şi cu sprijinul elevilor noştri, a fost pus în aplicare. De altfel, ultima acţiune de voluntariat pe care mi-o amintesc cu nostalgie, a fost ecologizarea din cadrul acestui proiect, în anul 2019 unde au participat elevii claselor a X-a, elevi care în următorul an nu au mai beneficiat de astfel de acţiuni datorită pandemiei.
Toate celelalte proiecte organizate de Primăria Piatra-Neamţ, APM Neamţ, SGA Neamţ, organizaţii ecologice, la care am fost parteneri, au fost foarte reuşite.
– Dacă v-aş întreba care sunt primele trei priorităţi în viaţa dvs. în acest moment, ce răspuns mi-aţi da?
– Primele trei priorităţi sunt:
1. Familia. Am doi copii, fetiţa în clasa a V-a şi băiatul în clasa a XI-a, care au foarte mare nevoie de sprijinul nostru, al părinţilor. Este o perioadă grea pentru toţi copiii şi cred că lor trebuie să le dedic multă răbdare, timp, dragoste, toleranţă, încredere.
2. Activitatea didactică cu copiii, în scopul comunicării eficiente, cu dorinţa de a vedea zâmbetul copiilor, de a-i vedea dornici să înveţe, să cunoască, să descopere, să-şi atingă visul dar şi veseli, iubitori de natură, de frumos, cu valori estetice, morale. Când eşti în faţa lor, în sala de clasă este mai uşor să comunici cu ei, în faţa unui ecran este puţin mai dificil, dar fac eforturi şi cred că reuşesc. Aştept cu nerăbdare momentul în care voi face din nou aplicaţii practice în laborator sau în natură. Ca director al Centrului Judeţean de Excelenţă doresc să fac tot posibilul să fie eficiente cursurile, pentru ca elevii să-şi dezvolte capacităţile de studiu, de colaborare, de perfecţionare, având în vedere că o mare parte din concursuri şi olimpiade au fost anulate. Aceşti copii trebuie să beneficieze de aceeaşi pregătire ca şi generaţiile anterioare. Copiii au nevoie de modele pe care le pot urma, au nevoie de performanţă, au dorinţa de a şti mai multe, iar noi trebuie să le dăm încrederea că pot prinde aripi în încercarea de a zbura spre excelenţă.
3. O a treia prioritate pe care o stabilesc, dar nu reuşesc să o ating este să acord o importanţă mai mare odihnei, timpului liber pentru familie şi prieteni. De fiecare dată când realizez că această prioritate este amânată, mă încarc cu speranţa că am reuşit să fiu un model, pentru generaţiile pe care le-am îndrumat, cu liniştea sufletească că am făcut tot ce mi-a stat în putinţă, pentru a-i ajuta pe elevi să-şi urmeze visele, să-şi atingă ţelurile, cu aceeaşi iubire faţă de copii şi cu aceeaşi pasiune pentru biologie.
A consemnat Gianina BURUIANĂ