Şcoala „Vasile Alecsandri” a adunat „comori” ale istoriei

Şcoala Gimnazială „Vasile Alecsandri” a găzduit pe 19 noiembrie cea de-a treia ediţie a simpozionului interjudeţean „Incursiune în istoria învăţământului românesc”. Evenimentul a fost onorat de participarea conferenţiar universitar doctor Mihai Lazăr, lector universitar doctor Vasile Demciuc, conferenţiar universitar doctor Radu Florian Bruja şi lector universitar doctor Vlad Gafiţa, toţi de la Facultatea de Istorie din cadrul Universităţii „Ştefan cel Mare” din Suceava. Manifestarea s-a bucurat de o participare numeroasă, la cele două secţiuni fiind înscrise 45 de lucrări semnate de profesori şi învăţători din judeţele Neamţ, Sălaj, Constanţa, Călăraşi, Mureş, Buzău, Caraş Severin, Bihor, Cluj, Bacău, Argeş, Alba, Suceava, Hunedoara, Prahova şi municipiul Bucureşti. Deşi manifestarea este dedicată dascălilor, o apariţie specială a reprezentat-o participarea unui grup de elevi de la Liceul cu Program Sportiv din Roman, care au venit cu o scurtă prezentare.

Am considerat foarte important pentru elevi să fie prezenţi. Noi, ca profesori, cunoaştem mare parte din ceea ce se prezintă, modelele dascălilor aduse la lumină, dar, pentru ei, reprezintă o experienţă inedită, care să-i facă să cunoască figuri de excepţie din istoria învăţământului şi menirea dascălilor, a spus profesoara Carmen Diaconu, de la Liceul cu Program Sportiv din Roman.

Un moment special l-a constituit prezentarea volumului „Amintiri. Evocări. Reflecţii” al autorului romaşcan Petru Chirica, adus în faţa publicului de editorul preot Tiberiu Roşu.

Simpozionul nu se adresează doar profesorilor de istorie, ci tuturor celor care sunt pasionaţi de cercetare şi doresc să vină cu lucruri inedite despre începutul educaţiei în ţara noastră. Evenimentul îşi propune să ofere oportunitatea deschiderii unei cercetări cu scopul descoperirii comorilor trecutului, pe care şcolile le posedă şi vor să le dăruiască semenilor, a spus profesoara de istorie Cristina Aruxandei, iniţiatoarea şi coordonatoarea evenimentului.

Simpozionul s-a desfăşurat pe două secţiuni. Prima secţiune a cuprins prezentarea de lucrări monografice, reunite sub genericul „Contribuţii la dezvoltarea învăţământului românesc”, iar cea de-a doua secţiune a reunit o serie de modele de bune practici, proiecte, parteneriate, schimburi de experienţă, prezentate sub genericul „Tradiţional şi modern în şcoala românească”. Organizatorii nu exclud posibilitatea introducerii, începând cu ediţia viitoare, a unei secţiuni-concurs, destinată elevilor.

 

Cosette ZANOCEA