Proiectul „Promovarea prin activităţi inovatoare a egalităţii de şanse şi de gen în cadrul organizaţiilor partenerilor sociali, cu accent pe instituţiile de educaţie”
Activitatea 4: Program pentru informarea şi creşterea conştientizării privind egalitatea de gen şi de şanse în rândul partenerilor sociali din cele 3 regiuni şi în instituţiile de educaţie.
Sub-Activitatea 4.1: Organizarea a 3 seminarii OST (Open Space Technology) de 4 zile în cele 3 Regiuni
Seminariile OST au vizat dezbateri pe tema accesului egal pe piaţa muncii, alături de experţii partenerilor naţionali şi transnaţionali, de experţi locali, în vederea elaborării conţinutului unui set de instrumente inovatoare destinate grupului ţintă, care vor fi puse la dispoziţia tinerilor pentru a promova egalitatea de şanse în rândul copiilor şi tinerilor în cadrul şcolilor implicate în acest proiect. Produsele atelierelor de lucru, din cadrul seminariilor OST au fost: flyere informative, minighid, broşură, curs on-line, postat pe web-site-ul proiectului www.equal.ro, caiete de lucru pentru preşcolari şi şcolari.
Diferiţi, dar egali!- auxiliare didactice
Deşi suntem diferiţi
În clasa noastră sunt copii
Mai liniştiţi şi mai zglobii
Cu ochi căprui, cu ochelari,
Sportivi şi pictori, meşteri mari,
Sunt fete cu codiţe-n vânt,
Băieţi cu fotbalul în gând,
Matematicieni vestiţi
Şi pictori nemaipomeniţi,
Suntem înalţi sau potriviţi
Şi împreună învăţăm.
Suntem atât de diferiţi…
Şi totuşi cum ne acceptăm?
Motto: Fiecare copil este unic!
Activitatea educatorului devine şi mai provocatoare atunci când are în clasă elevi diferiţi, unii cu potenţial în limitele normalităţii, alţii înalt abilitaţi şi alţii cu cerinţe educaţionale suplimentare.
Diversitate! Poate că utilizând acest termen am putea caracteriza realitatea şcolii româneşti.
Copii veseli sau mai trişti, care învaţă mai bine sau au eşec şcolar, liniştiţi în bănci sau alergând pe holuri – sunt aspecte pe care le sesizezi într-o şcoală. Cum să procedezi, astfel încât, toţi aceşti copii să poată beneficia de egalitate de şanse şi să-şi dezvolte la maxim potenţialul psihoindividual?
Idealul educaţional constă în dezvoltarea liberă, integrală şi armonioasă a individualităţii umane, în formarea personalităţii autonome şi în asumarea unui sistem de valori care sunt necesare pentru împlinirea şi dezvoltarea personală, pentru dezvoltarea spiritului antreprenorial, pentru participarea cetăţenească activă în societate, pentru incluziune socială şi pentru angajare pe piaţa muncii. Ce metode să utilizezi astfel încât să te apropii de ceea ce Legea Educaţiei Naţionale numeşte „idealul educaţional”?
Abordarea individualizată şi diferenţiată este un răspuns atunci când ne referim la desfăşurarea orelor la diferite discipline. Învăţarea diferenţiată presupune adaptarea procesului instructiv – educativ la potenţialul individual, la ritmul şi stilul de învăţare al elevului, la interesele şi abilităţile fiecăruia.
Profesor Ionela-Meda ŞTIRBU
În vederea promovării schimbului de idei şi bune practici rezultate din activităţile curente, grupul de lucru, constituit în cadrul proiectului POSDRU/97/6.3/S/63072 „Promovarea prin activităţi inovatoare a egalităţii de şanse şi de gen în cadrul organizaţiilor, partenerilor sociali, cu accent pe instituţiile de educare” format din: profesor metodist Elena-Roxana Irina, profesor metodist Mihaela Popa, prof. înv. preşcolar Ana Hârţan, prof. înv. primar Cristina Herdeş, prof. Mihaela Humă, prof. înv. primar Anca Iorga, prof. înv. preşcolar Rodica Savu, învăţător Gabriela Grigore, a definitivat caietele de lucru pentru prescolari şi şcolari, auxiliare didactice cu referire la egalitatea de şanse, în special de gen, de etnie, mediu social etc., ţinând cont de categoria de vârstă, conţinut (exerciţii complexe şi variate, cu un nivel de dificultate spre care copilul să poată trece treptat, care combină imaginile cu exerciţiile), abilităţile formate, design.
De asemenea, grupul de lucru a realizat flyere informative.
„Promovarea prin activităţi inovatoare a egalităţii de şanse şi de gen în cadrul organizaţiilor, partenerilor sociali, cu accent pe instituţiile de educare” – POSDRU/97/6.3/S/63072
Mihaela POPA