Liniştea locurilor, forţa culorilor – universul pictural al lui Arcadie Răileanu

Expoziţia Instantanee montane aduce în atenţia publicului din Piatra-Neamţ cele mai recente lucrări ale pictorului Arcadie Răileanu, expuse la sediul Autonom în perioada 24 aprilie – 24 mai 2025.

Acuarela lui Arcadie Răileanu este poezie vizuală, dar una cu margini tăioase.

Instantanee montane nu imortalizează doar peisaje, ci stări tensionate, ecouri afective, amintiri grele de sens. Colinele, stâncile, drumurile şi satele sunt privite nu ca simple decoruri, ci ca teritorii ale trecerii, ale focului care se stinge şi ale pietrei care rămâne.

Artistul, aflat într-o etapă de maturitate asumată, afirmă clar: Sunt un pictor cu temele deja făcute. Aceste „teme” nu sunt repetiţii, ci reveniri necesare – aprofundări ale aceloraşi nelinişti şi revelaţii. Ca om sunt blând, dar în artă sunt rebel, spune Răileanu, şi tocmai această rebeliune lucidă conferă forţă picturii sale.

Culoarea este protagonistul. Nu ca ornament, ci ca strigăt.

Culorile lui sunt dulci doar la suprafaţă – roşuri, galbene, ocruri de toamnă târzie, ape transparente –, dar dincolo de explozia lor vie se simte graba morţii, focul care arde repede, lumina care se prăbuşeşte. Sunt toamne luminând peste stânci grele, păduri glorioase, drumuri pustii. În spatele vibraţiei, e tăcerea. În spatele culorii, e piatra.

Alegerea acuarelei, tehnică neiertătoare ce nu permite corecturi sau ezitări, amplifică tensiunea acestor imagini. Fiecare gest pictural este definitiv, fiecare pată de culoare e asumată fără întoarcere.

În acest mediu dificil, Răileanu reuşeşte performanţa rară de a crea nu doar peisaje figurative, ci şi compoziţii abstracte – o victorie a libertăţii interioare asupra rigorii impuse de tehnică.

Formarea sa ca arhitect a lăsat urme adânci în construcţia lucrărilor: echilibru, claritate, rigoare a spaţiului. Nu întâmplător, artistul a fost atras de expresionismul abstract geometric, de constructivism, de expresionismul abstract negeometric şi de neoplasticism – curente care au cultivat relaţia directă dintre formă, culoare şi sens.

În acuarelele sale, aceste influenţe nu sunt citate, ci absorbite organic, dând naştere unor imagini tensionate, dar controlate.

Cei care se bucură de frumuseţea calină a culorilor percep dincolo de ele vibraţia fermă a lucrării, rezultată dintr-o rigoare bine temperată. Este un echilibru greu de obţinut, între libertatea emoţiei şi disciplina formei, între explozia vieţii şi tăcerea pietrei.

Instantanee montane nu este o colecţie de frumuseţi pitoreşti. Este jurnalul vizual al unui pictor care priveşte lumea cu luciditate, care ştie că lumina arde repede şi că singurătatea este uneori cea mai fidelă tovarăşă.

Camelia VARVARA TUDOSE