Testomania

Evaluări în învăţămîntul preuniversitar

Adevărul dureros, dar cunoscut oamenilor şcolii, dezvăluit cu adjective precum „dezastruos”, „şocant” ş.a.m.d., după bacalaureatul din această vară, a condus la o concluzie certă: cel puţin 60% dintre elevi nu mai pun mîna pe carte, dar au diverse alte preocupări.
Soluţia găsită pentru salvarea viitorului naţiunii, de către Ministerul Educaţiei, este testarea tuturor elevilor la fiecare început de an şcolar, care pe alocuri se făcea oricum, pentru a se stabili riguros care este starea învăţămîntului preuniversitar.

După două săptămîni de recapitulări

Aşadar, printr-o directivă transmisă de MECTS în fiecare judeţ, în primele două săptămîni de şcoală, învăţătorii şi profesorii au recapitulat materia din anul precedent, iar în cea de-a treia săptămînă au început să- i testeze pe elevi.
Dacă la bobocii intraţi acum în clasa I, se urmăreşte stabilirea „nivelului de dezvoltare fizică, socio-emoţională şi cognitivă a limbajului şi comunicării, dar şi dezvoltarea capacităţilor şi a aptitudinilor în învăţare”, la clasa a II-a au fost evaluaţi la limba română şi la matematică, iar cei din clasele a III-a si a IV-a la limba română, matematică şi ştiinţe.
Pentru elevii de gimnaziu, în clasele V-VI, profesorii au verificat cunoştinţele acumulate la limba română, limba străină, matematică, fizică şi biologie, iar în clasele VII-VIII, pe lîngă aceste materii, se adaugă chimia şi cultura civică.

Mai greu pentru liceeni!

Liceenii au fost evaluaţi şi ei, în funcţie de filieră şi profil, în cea de-a treia săptămînă de cursuri, la limba română şi două limbi străine, tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor (TIC), matematică, fizică, biologie, chimie, geografie, istorie, dar şi la disciplinele socio-umane (logică, argumentare si comunicare, psihologie, economie, sociologie, filosofie), disciplinele de specialitate specifice domeniului de pregătire profesională (tehnologic) sau cele specifice specializării (vocaţional).
Rezultatele testărilor nu vor fi făcute publice şi nici trecute în catalog, însă vor fi anunţate individual părinţilor şi păstrate. Scopul acestor evaluări este acela de a se vedea ce deficienţe trebuie remediate în cazul fiecărui elev, astfel încît, la finele anului să se constate progresul şcolar sau, după caz, involuţia. De aceea, pentru că orice comparaţie implică doi termeni, în ultimele două săptămîni din semestrul II, elevii vor fi evaluaţi, din nou, iar notele lor vor fi comparate cu cele de la testele de la începutul acestui an şcolar.
Rămîne de văzut dacă aceste raportări, adunate la MECTS şi cuantificate în cifre statistice, vor avea efecte asupra cadrelor didactice ai căror elevi vor involua, că asupra elevilor, mai mult decît o urecheală zdravănă şi tăierea banilor de buzunar din partea părinţilor, nu prea vor avea.

Angela BRUDARU