• Alfabetizare Digitală a cadrelor didactice – final de program
Programul Naţional de Alfabetizare Digitală a cadrelor didactice, etapa a III-a, 2022, a ajuns la final, înregistrând 4.323 de cadre didactice care şi-au îmbunătăţit competenţele digitale.
Unul din scopurile majore pe termen lung ale Programului este dezvoltarea de abilităţi ale cadrelor didactice de adaptare continuă la noile tehnologii, de conştientizare a avantajelor oferite de a deţine şi utiliza informaţiile digitale în procesul educaţional.
În cadrul acestei ediţii a Programului, profesorii au audiat două cursuri: Dezvoltarea competenţelor digitale ale cadrelor didactice, pentru predare-învăţare-evaluare, cu Google Workspace pentru Educaţie (nivel intermediar) şi Crearea conţinuturilor educaţionale digitale (nivel avansat).
Instruirile s-au desfăşurat online, suportul de curs şi toate materialele fiind disponibile în format digital pe site-uri ale Google (Google Sites) şi pe canalul YouTube. Programul s-a axat pe instruirea cadrelor didactice pentru folosirea metodelor active şi interactive, utilizarea tehnologiilor inovative la clasă, crearea şi gestionarea de conţinuturi educaţionale digitale.
În cadrul cursului „Dezvoltarea competenţelor digitale ale cadrelor didactice, pentru predare-învăţare-evaluare, cu Google Workspace pentru Educaţie” profesorii au studiat o serie de aplicaţii Google pentru Educaţie, disponibile gratuit, precum: Classroom, Site, Drive Jumboard, Formulare, Foi de calcul, Prezentări etc. Totodată, scopul cursului a fost nu doar de a cunoaşte şi de a utiliza aceste instrumente la clasă, dar şi de a înţelege modul în care aplicaţiile Google pot constitui un stimulent de creativitate şi inovaţie în procesul de predare-învăţare.
În urma semnării în anul 2020 a Memorandumului de colaborare între Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi Google, participanţii la programul de instruire au beneficiat de conturi gratuite în pachetul de aplicaţii educaţionale Google for Education.
Profesorii care au optat pentru cursul „Crearea conţinuturilor educaţionale digitale” au învăţat să creeze materiale didactice atractive – infografice, postere, prezentări interactive, materiale video ş. a. De asemenea, ei au studiat posibilităţile de publicare şi gestionare a acestor conţinuturi prin intermediul unui site educaţional, modul de creare a unor teme personalizate, precum şi o serie de aplicaţii pentru elaborarea testelor de evaluare asistată de calculator.
În cadrul primelor două etape ale Programului, desfăşurate în perioada anilor 2020 şi 2021, au beneficiat de sesiuni de formare a competenţelor digitale (nivel de bază şi intermediar) 10.285 de cadre didactice din învăţământul preşcolar, 20.045 de cadre didactice din instituţiile de învăţământ primar, gimnazial şi liceal şi 770 de profesori din învăţământul profesional tehnic.
• Alfabetizarea terminologică – imperativ al secolului al XXI-lea
Profesorii de performanţă au ales să fie, pe data de 07.10.2022, în regim online, la Catedra de limbă şi literatură română a Facultăţii de Filologie şi Istorie a Universităţii Pedagogice de Stat „Ion Creangă” din Chişinău, mai exact cu autoarele şi formatoarele Proiectului instituţional – Alfabetizarea terminologică a elevilor de gimnaziu, conferenţiarele Olga Cosovan, Tatiana Cartaleanu, Aliona Zgardan şi Olga Boz.
A fost un veritabil context creativ de tip Conferinţă ştiinţifico-practică naţională cu participare internaţională, care a făcut apel epistemic şi metodologic la alfabetizarea terminologică, explicat prin însăşi formula din titlul evenimentului – imperativ al secolului al XXI-lea.
Domnul Adrian Ghicov, doctor habilitat, conferenţiar universitar, şeful Catedrei de limba şi literatura română, a specificat, la inaugurare, faptul că dinamica limbilor şi literaturilor în epoca globalizării e golită de sens gnoseologic fără aproprierea acestei competenţe transversale, menită să acopere informarea şi documentarea în expresia praxiologică a culturii generale a educabilului, în cazul proiectului de faţă, – elevul de gimnaziu – să-l ajute să înţeleagă, să perceapă, să conştientizeze ceea ce învaţă prin termeni de referinţă şi – cel mai important – să semnifice realitatea prin aceştia.
Comunicatorii au concluzionat că platforma inter şi trans disciplinară pe care o oferă spaţiul acestei competenţe transversale – alfabetizarea terminologică – şi ideogenia acestei competenţe integrează perspectiva cognitivă, epistemologică, psihologică, motivaţională şi emoţională a învăţării limbilor şi literaturilor în contextul european al celui de-al doilea deceniu al secolului al XXI-lea.
Cei prezenţi la conferinţă au generat idei ştiinţifice şi au achiziţionat practici importante pentru discursul tematic pe care-l cercetează şi-l realizează la clasă.
Cele trei cărţi editate în contextul proiectului respectiv şi manuscrisul cu Glosarul de termeni care-şi aşteaptă aprobarea în şedinţa Catedrei din luna octombrie curent constituie suportul complex oferit cadrelor didactice, masteranzilor şi doctoranzilor pentru investigare şi valorificare.
Red.