În anul 2016 Colegiul Tehnic „Gheorghe Cartianu” Piatra-Neamţ a beneficiat de programul Erasmus +, acţiunea KA1 proiectul Şcoala Europeană Incluzivă şi Integrată.
În cadrul acestui proiect, au participat la cursuri de formare internaţionale un număr de 19 profesori din şcoala noastră. Aceştia, în urma formării au realizat la rândul lor, la revenirea în şcoală, cursuri de iniţiere cu colegii, fiecare constituind un grup de profesori pe care i-au familiarizat cu abilităţile de comunicare, consiliere, mentorat şi valorizare a învăţării nonformale şi informale nou dobândite.
Obiectivele proiectului Erasmus+ sunt următoarele:
1 – Scăderea abandonului şcolar şi creşterea nivelului de calificare;
2 – Valorizarea şi recunoaşterea învăţării nonformale şi informale;
3 – Îmbogăţirea capacităţii de comunicare.
Cursurile s-au desfăşurat în ţări cu o democraţie consolidată, care au depăşit probleme sociale grave provocate de imigraţia excesivă şi anume Spania şi Cipru.
Furnizorii cursurilor au capacitatea să se plieze pe nevoile de formare ale profesorilor din şcoala noastră, astfel cursurile au fost structurate şi realizate ţinând cont de nevoile noastre adăugând valoare europeană şi ducând la internaţionalizarea şcolii, deoarece au dezvoltat abilităţi de comunicare, educaţie nonformală, consiliere şi orientare profesională, modernizând procesul educativ din şcoala noastră.
Profesorii implicaţi în mobilităţile de formare din cadrul acestui proiect s-au implicat în integrarea noilor metode şi soluţii învăţate în activitatea curentă a şcolii astfel încât să se obţină reducerea abandonului şcolar de la 10% la 5%, nivel de calificare 4 şi 5 la peste 80% dintre absolvenţii şcolii, reducerea cu 80 % a conflictelor şi actelor de violenţă apărute în şcoală, internaţionalizarea şcolii şi atragerea de cursanţi din toate ţările europene, creşterea cu 100 % a numărului elevilor implicaţi în activităţi educative nonformale, informale şi de voluntariat, recunoaşterea şi validarea competenţelor elevilor dobândite în context nonformal şi informal.
Competenţele astfel dobândite de profesorii participanţi la mobilităţi, dar şi de către colegii lor rămaşi în ţară către care se vor multiplica rezultatele proiectului, vor fi recunoscute prin eliberarea de certificate şi vor fi incluse în planul lor de dezvoltare profesională continuă.
- Cursul „International Coach in Training for Trainers
În perioada 10-15 aprilie 2016, a avut loc prima mobilitate de formare din cadrul programului Erasmus+ KA1 Staff Mobility 2015-1-RO 01-KA101-014619 Şcoala Europeană Incluzivă şi Integrată, desfăşurată în Spania, Barcelona, la care au participat şase profesori din şcoala noastră: dir. prof. Mariana Paleu, dir. prof. Emilia Lupei, prof. Livia Nicolae, prof. Mihaela Popa, prof. Constanţa Şalaru şi prof. Raluca Orza.
Derulat pe parcursul a cinci zile, cursul furnizat de Institutul catalan M&M Profuture Training a fost susţinut de prof. Anand Torrents – International Coach in Training for Trainers, obiectivele comune ale participanţilor fiind:
* Îmbunătăţirea cunoştinţelor şi abilităţilor de lucru cu elevii care prezintă risc de abandon şcolar, utilizând metode inovative, pentru creşterea gradului de motivare şi de implicare a acestora;
* Aprofundarea cunoştinţelor referitoare la abandonul şcolar şi la toate resorturile pe care acesta le implică;
* Achiziţia de informaţii despre fenomenul abandonul şcolar, în diferite ţări europene;
* Dezvoltarea unor instrumente şi tehnici folosite în scopul creşterii motivaţiei şcolare;
* Desfăşurarea unor activităţi concrete de management al stresului, aspect important în mediile cu risc ridicat de abandon şcolar;
* Analiza şi dezbaterea punctelor tari şi a celor slabe în abordarea fenomenului de abandon şcolar, de către diferite ţări ale UE.
Cursul a fost structurat în trei module:
Modulul 1: Abandonul şcolar (problema eşecului şi a abandonului şcolar, teorii ale educaţiei, motivele eşecului din perspectiva profesorilor, identificarea elevilor care prezintă risc de părăsire timpurie a şcolii)
Modulul 2: Metode de predare inovative (strategii de combatere a lipsei de motivare, creativitate şi inovaţie, rolul noilor tehnologii, jocul ca instrument educaţional, conceptul de flipped learning –învăţare inversă).
Modulul 3: Managementul stresului (rolul emoţiilor, gândirii, corpului şi comportamentului în răspunsul la stres, explorarea sinelui în condiţii de stres, înţelegerea propriului tipar comportamental, construirea unor tehnici de control al stresului – tehnici de introspecţie, de relaxare a gândirii, învăţarea unei largi varietăţi de instrumente şi resurse de aplicat la clasă, pentru a crea buna-dispoziţie).
Organizat într-o manieră interactivă, cursul a îmbinat atât aspecte teoretice, cât şi practice, fundamentul întregului demers fiind conceptul de învăţare experienţială sau de învăţare prin acţiune. De aici, s-au articulat toate secvenţele de învăţare, care au alternat metodele de comunicare orală (discuţii, dezbateri) cu cele de explorare a realităţii (observaţia, investigaţia pe teren, studiul de caz) şi, mai ales, cu cele de învăţare prin acţiune practică (jocul de supravieţuire, jocul de rol).
Mai mult, participanţii au beneficiat de experienţa formatorului spaniol în domeniul psihologiei şi al psihoterapiei, devenind actori ai unui proces de învăţare modern, structurat pe trei dimensiuni: intelectuală, emoţională şi fizică.
Modul în care va fi valorizată această formare constă în publicarea unui ghid de bune practici dobândite pe parcursul formării, la care vor lucra toţi profesorii participanţi la mobilitate. În plus, este avută în vedere organizarea unor de work-shopuri pe grupe mai mici, pentru diseminarea informaţiilor, metodelor şi tehnicilor de combatere a abandonului şcolar. În toate aceste microsesiuni de formare, se vor desfăşura activităţi, care apoi sa fie aplicate la clasă, cu elevii.
- Cursul „Unleash the Creative Genius” (Dezlănţuie geniul creativ)
În cadrul proiectului Şcoala Europeană Incluzivă şi Integrată (program Erasmus+, acţiunea KA1) s-a desfăşurat cursul Unleash the Creative Genius, în perioada 16-22 iunie 2016. Seminarul a fost organizat de ILC Inspired Learning Centre Ltd. în Limassol, Cipru.
Formator curs: Karolina Gladych
Profesori participanţi: prof. Marian Casian, prof. Gabriela Brânduşa Horlescu, prof. Mihai Irimia, prof. Felicia Maftei, prof. Ana-Irina Secară, prof. Monalisa Simion, prof. Carmen-Simona Stanciu.
Creativitatea este esenţială pentru dezvoltarea indivizilor, grupurilor, organizaţiilor, societăţii şi a umanităţii. Acesta permite găsirea de soluţii şi descoperiri noi, unice şi inovatoare. Seminarul şi-a propus să ofere celor implicaţi în educaţia adulţilor, elevilor instrumente care să le permită să facă o mai bună utilizare a propriei lor creativităţi precum şi stimularea creativităţii cursanţilor.
Obiectiv general:
Identificarea şi recunoaşterea competenţelor elevilor dobândite în cadrul nonformal şi informal, încurajarea activităţilor de educaţie nonformală extracurriculare.
* Dezvoltarea înţelegerii procesului gândirii creative;
* Schimbarea vechilor obiceiuri de gândire şi dezvoltarea de noi moduri gândire;
* Identificarea obstacolelor în calea creativităţii şi oferirea de instrumente pentru a depăşi aceste obstacole;
* Formarea cadrelor didactice în vederea utilizării de metode inovatoare în activitatea didactică pentru stimularea creativităţii elevilor, dezvoltarea motivaţiei pentru învăţare;
* Modernizarea şi îmbunătăţirea calităţii actului didactic prin valorificarea materialelor didactice şi de specialitate puse la dispoziţie în cadrul stagiului, prin aplicarea lor la lecţii;
* Realizarea de lecţii atractive şi creative, participarea activă a elevilor la ore, combaterea absenteismului şi eliminarea abandonului şcolar;
* Prevenirea rutinei şi plictiselii în activitatea educatorilor, prin urmare, creşterea satisfacţiei în muncă;
* Furnizarea unor instrumente pentru stimularea creativităţii elevilor.
Activităţi formare curs:
* Exerciţii de creaţie, aplicaţii, dezbateri;
* Natura creativităţi, importanţa acesteia, strategii de gândire şi de susţinere, prezentări şi discuţii;
* Excursie la siturile arheologice şi sate tradiţionale;
* Explorarea creativităţii proprii;
* Jocuri pentru a stimula gândirea creativă;
* Stimularea creativităţii de grup – brainstorming, artă şi utilizarea metaforei ca strategii de rezolvare a problemelor de creaţie;
* Modelul Disney – o tehnică de a genera soluţii creative;
* Mişcarea corpului în sprijinul creativităţii;
* „Crearea imposibilul” – declanşarea geniului creativ în oamenii obişnuiţi.
- Cursul „ Emotional intelligence” (Inteligenţa emoţională)
În perioada 22-28 iulie 2016 a avut loc a treia mobilitate de formare din cadrul programului Erasmus+ KA1 Staff Mobility 2015-1-RO 01-KA101-014619 Şcoala Europeană Incluzivă şi Integrată, desfăşurată în Limassol, Cipru. La această mobilitate au participat şase profesori din şcoala noastră: prof. Agafiţei Ana-Maria, prof. Gavriliu Oana, prof. Moroşanu Ana-Cezarina, prof. Pavel Anca, Prof. Ursache Iuliana, prof. Văideanu Claudia.
Organizator:SHIPCON LIMASSOL LTD. – Cipru
Principalele obiective:
Înţelegerea importanţei inteligenţei emoţionale în educaţie modernă şi la locul de muncă;
Temele abordate în cele cinci zile de curs au fost:
- Dezvoltarea abilităţilor de conducere şi creativitate – se poate preda inteligenţa emoţională? Da, în şcoli începând cu profesorii a căror grad de epuizare creşte atunci când un profesor este de aşteptat să-şi ajute studenţii dar nu primesc nici un sprijin emoţional. Modelul educaţional actual interzice pedepsele fizice, se pune un accent mai mare pe rezolvarea de probleme şi raţionament. Actuala programă de învăţământ oferă elevilor oportunităţi mai mari de a fi originali, creativi.
- Teoria minţii în clasă sau la locul de muncă – pentru înţelegerea acestui concept am făcut următorul exerciţiu: şase cursanţi stau în cerc şi aruncă mingea unul la celălalt. Unul singur este exclus din joc şi nu primeşte mingea. El nu ştie că nu va primi mingea şi aşteaptă de fiecare dată să primească şi el mingea. Feedback-ul acestui exerciţiu presupune răspunderea la următoarele întrebări: – Cum te-ai simţit să fii exclus din joc şi mingea să nu îţi fie pasată şi ţie? – Cum te-ai simţit să faci asta cuiva? – Cum te-ai simţit să ai un secret faţă de restul grupului? Acest exerciţiu poate avea aplicabilitate la locul de muncă, în clasă, în timpul orelor de educaţie fizică, ştiind pe lângă cine trebuie să treacă mingea, să fii pregătit să nu primeşti mingea, să fii pregătit să recunoşti puterea celorlalţi, a grupului. Un alt exerciţiu aplicabil la clasă este folosirea icebergului pentru analiza diferitelor situaţii disturbatoare.
Vârful icebergului reprezintă ceea ce observăm noi la elevi: sunt neliniştiţi, agitaţi, prea veseli, mişcă mâinile continuu, evită să se uite în ochii profesorului, se comportă nepoliticos, tonul vocii este prea ridicat sau prea scăzut etc. Partea de jos a icebergului ilustrează motivul, „de ce?” elevul are un astfel de comportament. Motivele pot fi numeroase şi stau în sarcina profesorului să fie descoperite: timiditate, boală, conflicte în cadrul colectivului, probleme în familie, conflicte interioare, nesiguranţă etc.
- Influenţa stilului de viaţă, al programei, asupra elevilor – factorii de influenţă depind de două medii: cel de acasă şi cel de la şcoală. Exerciţiul de la această temă presupune formarea a două grupuri unul reprezentând mediul de acasă, şi celălalt mediul şcolar şi identificarea a cel puţin zece sfaturi din partea fiecărui grup ce ar putea fi puse în practică pentru a crea un mediu sigur din punct de vedere emoţional, folosind icebergul – ceea ce observăm noi şi de ce se întâmplă.
- Crearea de viitori leaderi – presupune: crearea unui mediu care să promoveze inteligenţa emoţională, nu trebuie să primeze îmbogăţirea, nu trebuie să vă lăudaţi prea mult, trebuie asumate riscuri şi eşecuri. Un leader spune: „nu ceda niciodată”, perseverează, elevii trebuie învăţaţi despre puterea şi importanţa perseverenţei, a îndeplinirii angajamentelor. Un leader spune: „nu este o problemă, este o provocare”, elevii trebuie învăţaţi să fie creativi în identificarea soluţiilor la provocările vieţii, să înveţe o lecţie din fiecare provocare a vieţii. Un leader spune: „da, pot”, este puterea atitudinii pozitive. Un leader spune: „întotdeauna voi face tot ce îmi stă în putinţă”, se numeşte excelenţă, copiii trebuie să rezolve sarcinile cum ştiu ei mai bine, fără teama de a fi comparaţi cu alţi copii. Un leader spune: „pot avea eşecuri sau pot greşi, dar întotdeauna voi învăţa din greşeli şi voi merge mai departe”, copiii trebuie învăţaţi că se mai întâmplă să faci greşeli, şi că din fiecare greşeală învăţăm ceva.
Unul dintre instrumentele de lucru la finalizarea cursurilor este realizarea unui ghid de bune practici dobândite în cadrul proiectului, material realizat şi publicat de către profesorii participanţi la aceste cursuri de formare.
Prof. Livia NICOLAE