În anul 2019, Fundaţia „Mircea Titus Romanescu” a iniţiat un inedit şi rodnic proiect, care şi-a propus readucerea în actualitate a figurii Iuliei Hălăucescu – doamna acuarelei româneşti – prin promovarea tehnicii acuarelei, în cadrul Simpozionului Internaţional de Acuarelă „Iulia Hălăucescu”.
Cele patru simpozioane desfăşurate anual începând cu anul 2019 au reunit acuarelişti de prestigiu, din ţară şi străinătate, care au lucrat împreună pe locurile umblate şi imortalizate de Iulia Hălăucescu, completând prin generozitatea lor colecţia de acuarelă contemporană a singurului Muzeu de Artă dedicat acuarelei din ţară, aflat la Tarcău. Au participat în total 20 de artişti: Crinela ANTONESCU, Ion Alexandru ANTONESCU, Dumitru BOSTAN, Teodor BUZU, Grigore CARATĂ, Corneliu DRĂGAN TÂRGOVIŞTE, Iosif HAIDU, Ema HAGIU, Mirela HAGIU, Valeriu JABINSCHI, Lucia JUNCU, Eugen MĂCINIC, Eugen MIRCEA, Nadia NEGRU, Valter PARASCHIVESCU, Corina PERIANU, Arcadie RĂILEANU, Mircea Titus ROMANESCU, Yan SU şi Teodor VIŞAN. Numele artiştilor participanţi, şcolile absolvite, stiluri personale de abordare au făcut ca Tarcăul să devină un adevărat creuzet al creaţiei în dificila şi preţioasa tehnică a acuarelei.
Ajunsă anul acesta la cea de-a patra ediţie, manifestarea culturală s-a desfăşurat în perioada 22 iulie – 3 august, la cabana „Zorile Tarcăului” de lângă Schitul Tarcău, rezultatul dorit fiind şi o recontextualizare culturală a Tarcăului, ca reper pe traseele culturale naţionale şi europene.
Parte din picturile realizate în cadrul atelierelor de creaţie ale celor patru ediţii au fost prezentate pentru prima dată publicului iubitor de artă cu ocazia vernisării Expoziţiei Simpozionului Internaţional de acuarelă „Iulia Hălăucescu”, Tarcău 2019-2022, ce a avut loc la Muzeul de Artă din Piatra-Neamţ, în data de 2 august 2022, orele 17.00. Expoziţia a putut fi vizitată până pe data de 30 august 2022.
Regina expoziţiei este însăşi capodopera Iuliei Hălăucescu – Trandafiri din Moldova – care ne dovedeşte încă o dată geniul său creator şi justifică veneraţia atâtor pictori.
M-a impresionat foarte mult precizia tuşei în această complicată tehnică a acuarelei oferită de tablourile artistului Corneliu Drăgan-Târgovişte, pe care l-aş pune ca valoare imediat după cea a Iuliei Hălăucescu şi cap de afiş al acestei expoziţii. În plus, impresionează o alternanţă clar-obscur foarte reuşită şi o vagă impresie de fotografie vintage, care ne duce cu gândul la cuvintele maestrului: „Ceea ce vezi trebuie să-ţi creeze o anumită stare!”
O menţiune specială merită Mircea Titus Romanescu, foarte bine reprezentat în expoziţie în lucrări care se remarcă prin existenţa unui contur care întăreşte formele, contur în nuanţe de negru şi gri (ce aproape lipsesc la celelalte tablouri), fapt ce dă o semnătură specifică şi absolut personală creaţiilor. Aceasta este dublată de o nuanţă de cubism, inspirat integrată în peisaje.
Arcadie Răileanu se prezintă cu acuarele în şcoala Iuliei Hălăucescu, conceptualizate în tablouri ce aproape pot fi confundate cu ale acesteia. Am admirat opere ale maestrului Arcadie Răileanu care aproape vorbesc cu vocea Iuliei Hălăucescu, în acelaşi spirit cu aceasta, atât în ceea ce priveşte alegerea culorilor cât şi curgerea acestora.
Remarcabile sunt şi florile lui Eugen Mircea cu degradeurile lor încântătoare precum şi fascinantul peisaj de pădure care fură ochiul prin detaliu. Mirela Hagiu impresionează prin peisaje învăluite într-o mare de verde crud şi casele de ţară care primesc lumina albastră, împrumutată de la cer într-un mod special, captând frumos atenţia. Yan Su aduce pe simeze lucrări de dimensiuni mari, pictate pe verticală, impregnate de spiritualitatea asiatică, în care pastelurile se împletesc într-un mod extrem de fericit.
Am adus în discuţie doar câţiva dintre artiştii care au expus, dar fiecare lucrare este un univers care merită contemplat. O privire de ansamblu aruncată în expoziţie îţi aduce o mare doză de prospeţime şi este o adevărată efuziune coloristică.
Închei cu câteva gânduri adresate publicului revistei noastre de către Mircea Titus Romanescu, coordonatorul expoziţiei şi simpozioanelor: Expoziţia de acuarelă de la Muzeul de Artă din Piatra-Neamţ readuce în prim plan importanţa şi frumuseţea acuarelei ca gen de sine stătător, după o lungă şi nejustificată uitare. În acelaşi timp rememorează amintirea marei acureliste Iulia Hălăucescu, un nume emblematic pentru oraşul Piatra-Neamţ şi ţinutul natal al Tarcăului, dar şi un artist de renume naţional şi internaţional. În cei patru ani de activitate, ca simpozion de acuarelă la Tarcău, s-a constituit un grup de peste 20 de artişti specialişti în acuarelă, care, împreună, au realizat un bogat patrimoniu artistic, în parte expus la Piatra-Neamţ şi care se va reitera în viitor la muzeele de artă din întreaga ţară. Acest efort al artiştilor a fost susţinut de partenerul nostru, Primăria Tarcău. În afară de cele 4 ediţii ale Simpozionului de acuarelă, în aceeaşi perioadă au mai fost şi parteneriate încheiate cu minunatele pensiuni din zonă, cum ar fi cel cu Pensiunea Poiana Soarelui din Brateş, finalizat cu două tabere de acuarelă, în anii 2020 şi 2021. Ca rezultat al Simpozioanelor de acuarelă şi al expoziţiei se poate remarca şi o creştere a interesului publicului de artă pentru acuarelă. Aici, cred că trebuie să mulţumim şi memoriei doamnei acuarelei româneşti, Iulia Hălăucescu care a ridicat, cu ani în urmă, atât de sus ştacheta gustului pentru acuarelă, atât pe plan local cât şi naţional.
Gianina BURUIANĂ