Spune-mi şi voi uita,/Învaţă-mă şi îmi voi aminti,/Implică-mă şi voi învăţa.
(Proverb chinez)
Am încercat mereu să-mi îmbunătăţesc tehnicile de predare deoarece îmi place să predau, iubesc copiii şi sunt fericită când aceştia îndrăgesc activităţile din orele mele.
Implicarea elevilor în activităţile la clasă nu este o noutate. Cu toţii am aplicat diverse strategii pentru a capta atenţia acestora. Când profesorul începe ora de curs – indiferent de disciplină – el speră să capteze atenţia întregii clase. După doar zece minute, totul se schimbă. Cercetările au dovedit că doar atâtea minute poţi avea atenţia elevilor. După trecerea celor zece minute, trebuie să munceşti mult mai mult pentru a-i menţine atenţi şi a-i face să şi reţină.
Am ales să introduc în managementul clasei câteva dintre strategiile de Predare prin Stimularea Întregului Creier (Whole Brain Teaching) deoarece elevii învaţă mai mult atunci când se distrează. Majoritatea tehnicilor tradiţionale de predare se bazează pe prelegere, citire şi scriere. Totuşi cu toţii ştim că aceste activităţi stimulează doar emisfera stângă a creierului. Dacă toate zonele creierului sunt implicate în procesul de învăţare, atunci reţinerea informaţiei, înţelegerea şi performanţele ulterioare sunt mult îmbunătăţite.
WBT nu este o abordare nouă. Mulţi profesori americani o folosesc de mai bine de zece ani. Se compune dintr-un set de reguli şi strategii de management al clasei destinate să stimuleze creierul în întregime şi să implice mult mai mult pe elevi.
WBT pune accent pe învăţarea activă, în care elevul face conexiuni care cuplează ambele emisfere, este o abordare amuzantă şi îi antrenează in activitate şi pe elevii care sfidează.
Elevii sunt încurajaţi să vizualizeze, să deseneze, să apeleze la dramă pe măsură ce dezvoltă idei noi, pentru a le putea reţine mai uşor. Ei învaţă mai mult atunci când se distrează, prin urmare cu cât iau mai mult parte la aceste tipuri de activităţi, cu atât mai mult se vor concentra pe subiectele predate.
WBT se bazează pe principiul că toţi profesorii întâmpină aceleaşi dificultăţi: lipsa de disciplină a elevilor, lipsa cunoştinţelor de bază şi a competenţelor fundamentale în rezolvarea problemelor.
Creierul învaţă în cinci feluri: văzând, zicând, auzind, făcând şi simţind.
*Emisfera stângă (1) se referă la abilităţi logice şi analitice.
Exemplu: un exerciţiu cu mai multe variante în care elevii trebuie să aleagă dacă să folosească trecutul simplu sau prezentul perfect.
* Emisfera dreaptă (2) este centrul abilitaţilor artistice, vizuale.
Exemplu: elevii trebuie să recunoască modele într-un set de imagini / le compară.
Se asigură că creierul are oxigenul de care are nevoie pentru a funcţiona bine.
Exemplu: folosirea prezentului continuu într-un joc de ghicit /de mimă.
*Zona a patra – 4
Face legătura între memorie şi emoţii şi este stimulată de implicarea personală.
Exemplu: Descrie partenerului tău cea mai dificilă decizie pe care ai avut-o vreodată de făcut.
*Zona a cincea – 5
Aceasta este zona din creier care creează noul material.
Exemplu: Scrierea de poezii şi de eseuri. Elevii sunt încurajaţi să extindă cunoştinţele lor de limba engleză pentru a crea ceva „nou”.
Câteva strategii Whole Brain Teaching pe care le folosesc in managementul clasei
*„Clasă” – „Da”
Pentru a capta atenţia clasei spun pur şi simplu „Clasă!” şi elevii răspund „Da!”. Elevii trebuie să spună în acelaşi mod în care am spus eu: dacă spun cu voce tare, ei trebuie să răspundă cu voce tare, dacă şoptesc, ei răspund în şoaptă. Este foarte interesant că ei răspund corespunzător tonului meu şi intensităţii rostirii. Le place să răspundă indiferent dacă sunt în clasa a doua sau în clasa a şaptea.
De ce este „Clasă-Da”, atât de eficient? Neo-cortexul controlează, printre altele, luarea deciziilor. Când profesorul spune, „Clasă!” şi elevii răspund „Da!”, el îşi ajută elevii să-şi focalizeze atenţia asupra a ceea ce are de gând să spună în continuare.
*„Daţi-mi un … Oh!”. Give me …an Oh!
Este foarte util în menţinerea elevilor implicaţi în activitate. Le place să aprecieze un concept nou sau răspunsul unuia dintre colegii lor. Este amuzant şi relaxant în acelaşi timp.
*„Mirror”
Este una dintre tehnicile cele mai simple, dar şi una dintre cele mai puternice. Profesorul spune: „oglindă” şi elevii răspund „oglindă”, apoi ridică mâinile gata să-i imite gesturile .
Elevilor mei le place tehnica „oglindă” pentru că este amuzantă. Când spunem o poezie împreună ei încearcă să-mi imite mişcările şi să recite în acelaşi timp. Am observat că o învaţă mai repede.
Folosesc de obicei tehnica „oglindă” atunci când spun o poveste, când îi învăţ o poezie, când predau cuvinte noi sau atunci când mă joc cu elevii. Îmi potrivesc mişcările la exact ceea ce spun.
Pe măsură ce elevii imită mişcările profesorului, cortexul motor al acestora, zonă a creierului care răspunde de memoria de durată, este cuplat automat.
Recitarea poeziilor la începutul unei lecţii îi ajută pe elevi să-şi comute mintea pe limba engleză şi are scopul de a înlătura stresul.
Activităţi ale creierului implicate: văzul (cortexul motor), vorbirea (zona Boca), auzul (cortexul auditiv) şi execuţia (cortexul motor).
*„Predă!” –„OK!” şi „Comută!”
Tehnică bună pentru lucrul în perechi, dar am adaptat-o şi pentru echipe.
Împarte clasa în echipe de câte doi elevi. Un elev este numărul Unu, celălalt este numărul Doi. Predă o cantitate mică de informaţii şi însoţeşte-o de gesturi. Când termini priveşte clasa, bate din palme de două ori şi spune „Predă!”. Elevii bat din palme de două ori si răspund „OK!”. Când elevii cu numărul Unu au terminat de explicat, bateţi iarăşi din palme şi cereţi să inverseze rolurile, spunând „Comută!”.
Pe măsură ce elevii predau unii celorlalţi, mişcaţi-vă prin clasă şi ascultaţi ceea ce spun. Este o ocazie excelentă să monitorizaţi cât a înţeles fiecare. Apoi îi puteţi rechema să fie atenţi cu „Clasă!” – „Da!”.
Am remarcat faptul că nu copiază doar gesturile mele, ci imită şi emoţia din voce.
Această tehnică permite ca elevul să fie antrenat simultan în toate cele patru modalităţi de învăţare – văzând, spunând, auzind şi făcând.
SCOPUL: crearea de clase paşnice, pline de o distracţie ordonată; schimbarea atitudinii elevilor faţă de învăţare.
Consider că unele dintre strategiile WBT sunt foarte utile deoarece:
– Fac predarea mai distractivă;
– Stimulează tot creierul;
– Antrenează şi elevii care sfidează;
– Captează atenţia;
– Creează un sentiment de comuniune;
– Elevii devin mai puţin rebeli.
Să nu uităm întotdeauna să avem un scop autentic dincolo de lecţia predată, să ne asigurăm că materialul este antrenant şi interactiv, că umorul detensionează – deci să-l folosim des – şi că greşelile sunt parte integrantă a procesului de învăţare, să le sărbătorim!
Profesor, Sabina STĂNESCU