Noiembrie 2015, LUNĂ PLINĂ LA CASA CORPULUI DIDACTIC NEAMŢ
Fiecare început de an şcolar ne aşează în faţa unor noi perspective, a unor noi strategii de lucru gândite şi structurate pe baza rezultatelor evaluării activităţilor anteriore. După o vreme, lucrurile se aşează şi începem să recunoaştem, în desfăşurarea activităţilor programate, strădania depusă în proiectarea lor. Şi acesta a fost şi semnul recunoscut, în toate activităţile desfăşurate pe parcursul lunii noiembrie, de către colectivul Casei Corpului Didactic Neamţ.
Luna trecută a debutat cu cercul pedagogic, al consilierilor educativi din unităţilor şcolare din judeţ, organizat de I.S.J. Neamţ în colaborare cu C.C.D. Neamţ, în sala „Calistrat Hogaş” a Consiliului Judeţean Neamţ. Tema propusă, „Managementul educaţiei nonformale”, a fost dezvoltată ca o activitate de formare care a inclus sesiuni de lucru ce au vizat elemente referitoare la: proiectarea, planificarea şi implementarea activităţilor nonformale; documentele ce reglementează implementarea activităţilor specifice educaţiei nonformale; exemple de bună practică.
Consider lansarea Catalogului programelor de formare, din 11 noiembrie 2015, cea mai importantă activitate de promovare a programelor propuse de instituţia noastră pentru acest an şcolar. Evenimentul a fost o reuşită nu doar pentru că invitaţii noştri au fost prezenţi în număr mare, ci şi pentru că la aproape o lună de la activitate realizez că impactul a fost puternic – dovadă numărul mare de grupe constituite în acest timp. Ne-am asigurat că am inclus în catalog programe care reflectă întocmai solicitările personalului didactic din judeţ ca urmare a realizării, pe de o parte, a unei analize a nevoilor de formare bine documentată şi structurată, iar pe de altă parte, proiectând programe noi, atractive şi folositoare colegilor noştri – atât pentru instrumentarea activităţilor curriculare cât şi a celor extracurriculare.
Acest demers anevoios, început în luna aprilie şi finalizat la începutul lunii septembrie, a presupus elaborarea, în echipă, a unor instrumente de lucru care apoi au fost utilizate în scopul sondării impactului lor asupra activităţilor didactice anterioare demersului. Scopul final a fost acela de a asigura colegilor noştri de la catedră suportul informaţional, logistic şi operaţional, necesar desfăşurării unor activităţi documentate, adaptate condiţiilor de lucru şi nivelului colectivelor de elevi cu care lucrează.
Tot în luna noiembrie Casa Corpului Didactic Neamţ, împreună cu Organizaţia Pensionarilor Piatra-Neamţ, a organizat activitatea metodico – culturală „Ştafeta lecturii”. Parteneri au fost: Colegiul Naţional „Calistrat Hogaş”, Colegiul Naţional „Petru Rareş”, Şcoala Gimnazială „Nicu Albu” Piatra-Neamţ, Şcoala Gimnazială „I. I. Mironescu” Tazlău, Şcoala Gimnazială Bodeşti. Obiectivele principale ale activităţii metodico-culturale au fost: dezvoltarea gustului pentru lectură în rândul elevilor, prin apropierea acestora de carte, de biblioteca şcolară, dezvoltarea gustului estetic, stimularea creativităţii şi a lucrului în echipă. În centrul atenţiei a stat cartea beletristică. Prezentările de carte făcute de elevi, diversitatea temelor abordate de aceştia, îndemnul personalizat către lectură adresat elevilor aflaţi în sală, s-au constituit în repere importante ale activităţii. Urmărind cu atenţie seriozitatea şi implicarea celor prezenţi, mi-am dat seama că atâta timp cât profesorii şi bibliotecarii stăpânesc şi aplică cu măiestrie metode de lucru care stimulează gustul pentru lectură, pasul făcut către elevii mai puţin atraşi de carte prin intermediul celor pasionaţi şi a profesorilor pensionari poate fi un succes. Au fost implicaţi în derularea activităţilor elevi din învăţământul primar, gimnazial şi liceal susţinuţi în activitatea lor de bibliotecarii şcolilor implicate. Rolul cadrelor didactice pensionate, în cadrul proiectului, va fi acela de a face o prezentare de carte pentru elevii care întâmpină dificultăţi de lectură.
Am adus în faţa dumneavoastră doar aspectele finale ale lucrului în echipă realizat la Casa Corpului Didactic Neamţ. Lucrul individual, activităţile aflate acum în fază de proiect sau de organizare vi le vom prezenta în lunile următoare. Până atunci, pentru că luna decembrie este o lună plină de recompense spirituale, materiale, emoţionale vă doresc să fiţi recompensaţi deopotrivă maeştri şi ucenici în ale cărţii şi educaţiei cu darurile dorite şi să vă bucuraţi aşa cum noi românii ştim să ne bucurăm de tihna Sfintelor Sărbători.
Profesor – metodist Mioara ROŞU
Proiect Erasmus lansat la Liceul Teologic din Agapia
Liceul Teologic Ortodox „Cuvioasa Parascheva” Mănăstirea Agapia, Casa Corpului Didactic Neamţ, Asociaţia Children Forever au participat în perioada 26 – 28 octombrie 2015, la prima reuniune transnaţională din cadrul proiectului Innovation de pratiques didactiques pour une education humaniste moderne, parteneriat strategic finanţat prin programul ERASMUS +.
Activitatea a reunit parteneri din Spania (I.S. „J. Verne” Madrid), Italia (I.S. „A.Zoli” Atri) şi Polonia şi s-a desfăşurat la Liceul Teologic Ortodox „Cuvioasa Parascheva” Mănăstirea Agapia, organizatorul primei reuniuni transnaţionale. Au fost prezenţi coordonatorii proiectului Carmen Corlăţeanu, Dorin Davideanu, Ionela Meda Ştirbu, reprezentanţi ai beneficiarului şi partenerilor din România.
Proiectul, coordonat de către Liceul Teologic Ortodox „Cuvioasa Parascheva” Mănăstirea Agapia, implică realizarea unui schimb de bune practici educaţionale între mai multe tipuri de actori educaţionali: trei licee din spaţiul european (Spania, Italia, România), două centre de formare pentru adulţi din spaţiul european (Polonia şi România) şi un ONG (România), cu scopul modernizării şi armonizării la nivel european a ofertelor lor educaţionale.
Proiectul, cu o durată de doi ani, este centrat pe trei tipuri mari de activităţi:
* Primul tip de activitate are ca obiectiv ameliorarea/formarea competenţelor profesionale (realizare de auxiliare didactice digitale, interactive, interdisciplinare şi transnaţionale precum şi de utilizare a metodelor didactice moderne) ale profesorilor de discipline umaniste din liceele partenere, acest tip de activitate realizându-se printr-o serie de trei cursuri de formare în spaţiul european (România, Italia, Spania).
* Al doilea tip de activitate vizează formarea unor competenţe-cheie pentru elevi (competenţe lingvistice minimale şi competenţe de comunicare), acest tip de activitate realizându-se în forma a două schimburi de elevi din cele trei licee şi în forma unor mini-cursuri de tehnici de comunicare (curs de jurnalism, public speaking, dezbatere Karl Popper).
* Ultimul tip de activitate vizează armonizarea unei strategii educaţionale la nivel zonal care să facă joncţiunea între educaţia formală şi cea non-formală, în cadrul unui parteneriat ce se va concretiza în organizarea unei activităţi de educaţie non-formală – Viens au Théâtre Forum – Zilele educaţiei non-formale pentru cultură în judeţul Neamţ. (Red.)
Profesor–metodist Niculina NIŢĂ, coordonator rubrică