Pledoarie pentru o viaţă sănătoasă

MENS SANA IN CORPORE SANO

Trăim în contextul unei relative îmbunătăţiri a nivelului de trai din ţara noastră şi nu numai, al dezvoltării noilor tehnologii în domeniul mijloacelor de comunicaţie şi al aglomerării timpului petrecut în compania acestor noi tehnologii, al preţurilor relativ mici ale telefoanelor inteligente, tabletelor şi ale tuturor celorlalte device-uri care fac ca în buzunarul majorităţii românilor să se găsească cel puţin câte un telefon inteligent. Ceea ce garantează accesul fiecărei familii la internet, televiziune şi la toate serviciile oferite de companiile de comunicaţii.

Trebuie să observăm în acest context şi creşterea spectaculoasă a numărului autoturismelor care au invadat societatea românească, o lume în care aproape fiecare familie îşi permite un astfel de autovehicul.

La acest tablou al năravurilor şi moravurilor vremii, fără a ignora obiceiurile alimentare nefaste ale ultimilor ani, se adaugă apetitul nostru pentru hrana din restaurantele de tip „fast food”, în detrimentul mâncării preparate în propriile cămine, predispoziţia pentru băuturile carbogazoase dulci, excesul de alimente dulci, consumul intens al semipreparatelor sau al celor extrem de procesate, consumul excesiv de alcool şi fumatul de la cele mai fragede vârste…

Iar peste toate, ca un corolar, se aşterne lipsa de educaţie.

Analizând aceste aspecte, vom constata că românii au început să se alinieze obiceiurilor nesănătoase, întâlnite mai cu seamă în zona ţărilor occidentale, după a căror dezvoltare/civilizaţie tânjim şi de la care preluăm cu dezinvoltură tot ce e mai rău, minimizând importanţa unor exemple pozitive oferite chiar de experienţa lor. Astfel, avem astăzi în faţă tabloul unei societăţi bolnave, cu indicatori alarmanţi şi statistici mai mult decât îngrijorătoare despre starea noastră de sănătate.

În paralel cu aceasta, sau poate chiar ca una dintre determinantele acestui tablou sumbru, se constată o acută lipsă a activităţilor fizice care, cu ceva vreme în urmă, ocupau în mod plăcut, armonios şi sănătos timpul fiecărei persoane. Vorbim aici despre solicitările fizice din munca de zi cu zi, de cele necesare desfăşurării activităţilor din gospodărie, sport, lectură etc.

Concluzia care se impune este că inactivitatea fizică, determinată de lejeritatea vieţii oferită de ultimele cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii, şi îmbunătăţirea nivelului de trai a majorităţii populaţiei, sunt cauzele unor grave maladii de care suferă societatea românească.

În faţa acestor ameninţări, apare întrebarea firească: ce e de făcut?

În primul rând, cred că educaţia şi informarea sunt coordonatele pe care ar trebui să se intervină în acest lung şi greu proces de însănătoşire a populaţiei.

Iar educaţia trebuie să pledeze intens şi consecvent, în şcoală şi familie, pentru practicarea unui stil de viaţă activ şi a exerciţiului fizic, să conştientizeze rolul şi importanţa activităţii fizice şi ale practicării exerciţiului fizic asupra stării de sănătate.

Studiile ştiinţifice arată că activitatea fizică şi practicarea exerciţiilor fizice în mod regulat oferă beneficii asupra sistemului cardiovascular, sistemului respirator, sistemului endocrin, muscular şi osteoarticular, asupra imunităţii şi sistemului neu­ropsihic.

Astfel, activităţile fizice şi exerciţiul fizic oferă o mai bună sănătate osoasă şi funcţională, determină consumul de energie şi sunt fundamentale în combaterea obezităţii, având un efect pozitiv asupra activităţii cardiovasculare, ajutând la eliberarea tensiunilor şi controlul nivelului de stres, conferind o atitudine pozitivă, optimistă, generând în final, pentru fiecare individ şi pentru societate, în ansamblul ei, acea stare de sănătate necesară pentru a progresa, a munci în condiţii de normalitate şi, nu în ultimul rând, pentru a avea o viaţă de calitate.

S-a dovedit ştiinţific faptul că prin practicarea exerciţiului fizic sunt prevenite şi chiar tratate suferinţe precum: hipertensiunea arterială şi întreaga „pleiadă” de boli cardiovasculare, diabetul zaharat, obezitatea, depresia şi stările de anxietate, boli ale sistemului endocrin.

Aşadar, beneficiile activităţii fizice şi a exerciţiului fizic sunt multiple, aşa încât, în loc de concluzii, îmi permit să fac câteva recomandări:

– nu lăsaţi să treacă nicio zi fără a depune un mic efort fizic, fie că, este vorba de mersul pe jos sau puţină alergare, fie este vorba de a face ordine în gospodărie sau curăţenie în casă, ori practicarea unei discipline sportive;

– nu vă daţi la o parte de la mersul pe bicicletă;

– nu ezitaţi să faceţi câteva lungimi de bazin atunci când aveţi ocazia;

– puneţi-vă bocancii în picioare şi mergeţi într-o drumeţie pe munte;

– plimbaţi-vă, respiraţi aer proaspăt;

– hrăniţi-vă pasiunile cu activităţi plăcute pentru corp şi suflet.

Toate aceste activităţi fizice, a căror enumerare poate continua, dacă sunt făcute în funcţie de nevoi, capacitate fizică şi preferinţe, vă vor oferi un tonus excelent, o bună stare de sănătate fizică şi psihică, vă vor feri de boli cumplite şi vă vor permite să vă bucuraţi de o viaţă lungă şi fără suferinţe. Ceea ce, în ultimă instanţă, ne dorim cu toţii.

Prof. Ionel HOCIUNG