* Interviu cu domnul Gabriel Ploscă, preşedintele SLLICS Neamţ
– Dacă nu ne poticnim în bulibăşeala de pe scena politică a României, până la sfârşitul acestui an vom avea o nouă Lege a Salarizării, lucrare la care Sindicatele din învăţământ au pus greu umărul…
– De câţiva ani buni, Federaţiile din învăţământ, şi în primul rând FSLI, au cerut cu insistenţă o nouă lege a salarizării pentru Educaţie, de fapt, o nouă lege a salarizării sectorului bugetar.
S-a insistat, s-a făcut lobby iar în această etapă ne apropiem de un nou proiect de lege care nu este încă finalizat, dar este un proiect care, dacă s-ar pune în practică, ar deveni un real prilej de bucurie.
În acest sens vreau să precizez că la începutul lunii iulie, la sediul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, a avut loc o întâlnire a reprezentanţilor Guvernului (respectiv doamna Rovana Plumb, ministrul muncii şi domnul Eugen Orlando Teodorovici – ministrul finanţelor publice) cu preşedinţii celor trei federaţii sindicale reprezentative din învăţământ (domnul Simion Hancescu – preşedintele Federaţiei Sindicatelor libere din Învăţământ, Domnul Marius Ovidiu Nistor – preşedinte al Federaţiei Sindicatelor din Educaţie „Spiru Haret” şi domnul Adrian Hadăr – preşedinte al Federaţiei Sindicală „Alma Mater”).
În cadrul întâlnirii s-a prezentat proiectul Legii – cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice. Noi vorbim acum despre un proiect, pentru că ne aflăm în faţa unui lucru care poate să sufere modificări, eventual îmbunătăţiri, care trebuie supus dezbaterii publice şi adus apoi pentru aprobare în comisii la Parlament şi, pentru promulgare, la Preşedinţie.
– Ne aflăm, aşadar, în faţa unui nou proiect propus de Guvern?
– Trebuie să precizăm că în principal autorul acestui proiect este ministrul muncii, dar contribuţii majore la finalizarea textului au avut şi reprezentanţii sindicatului. Precizăm că, în timp, în mai multe ocazii, în comisiile de dialog social, sindicatele au prezentat propuneri, de care, în cea mai mare parte, s-a ţinut seama.
– Ce ar fi de îndreptat în special?
– Salarizarea din sistemul bugetar este una haotică. S-a pierdut orice echilibru între salarizarea din diferite sectoare bugetare, ajungându-se la un moment dat la anomalii jenante. De exemplu, s-a ajuns ca – în urma creşterii salariului minim pe economie – un stagiar cu studii superioare să aibă acelaşi salariu cât personalul de îngrijire. Sau ca un muncitor cu 30 de ani vechime să fie plătit ca unul care abia lucrează de două luni…
– Nu sună bine…
– Aceste lucruri nu sunt normale şi se creează foarte multe animozităţi, dincolo de faptul că nivelul de salarizare este foarte redus pentru bugetari. Ceea ce vreau eu însă să precizez, şi este foarte important de ştiut, este cum s-a ajuns la acest haos.
Unul dintre motive ar fi alocaţia bugetară insuficientă, în special pentru Educaţie. Şi aş mai sublinia un aspect. În mod normal, logic – zic eu, atunci când salariul minim pe economie creşte, ar trebui ca întreaga grilă de salarizare să se ajusteze cu acel procentaj. Ori acest lucru nu s-a întâmplat, ajungându-se la o aplatizare a grilei de salarizare, fapt care, desigur, creează multe nemulţumiri…
– Revenind acasă, ce precizări aţi avea pentru colegii noştri?
– Există, desigur, în acest proiect şi câteva prevederi care ne vizează direct. În ceea ce priveşte salarizarea personalului din învăţământ, majorarea salarială pentru următorii doi ani este cuprinsă între 20% şi 70%. Dorinţa noastră ar fi ca acest proiect să devină lege şi să se aplice începând cu 1 ianuarie 2016, sau chiar mai devreme. Dar, după spusele guvernanţilor, el va fi finalizat spre 1 septembrie, în aşa fel încât să devină un punct prioritar pe agenda parlamentarilor, după sfârşitul vacanţei. Revenind la majorarea salarială pot să vă spun că profesorul cu studii superioare de lungă durată va avea, ca debutant, un salariu de bază (fără sporuri) de 1923 lei (gradaţia 0) până la 2394 lei (gradaţia 5), urmând ca, la finalul carierei, să ajungă la un salariu de bază de 4563 lei (peste 40 de ani, gradaţia 5). Se pare că sunt evoluţii spectaculoase ale salariilor dar, dacă privim ce s-a întâmplat în sectorul bugetar unde salariile au stat sub semnul curbelor de sacrificiu, lucrurile nu stau chiar aşa. Şi reamintesc aici faptul că în anul 2010, în învăţământ s-au pierdut aproape 40% din venituri, deşi reducerea a fost de 25%, la care s-a adăugat şi reducerea sporurilor.
– Şi acum?
– Acum, conform prevederilor proiectului, sporurile totale nu vor putea depăşi 30% din salariul de bază, dar noua lege a salarizării se fundamentează pe existenţa a cinci clase de salarizare, în funcţie de nivelul de studii: medii şi generale, medii, postliceale, studii superioare de scurtă durată, studii superioare de lungă durată. Fiecare funcţie va avea, de regulă, trei grade/trepte profesionale şi debutant, iar fiecărui grad/treaptă profesională îi vor corespunde 5 gradaţii. Acest sistem pare complicat, dar el a fost gândit în aşa fel încât să marcheze nişte diferenţe sensibile între nivelele de studii, calificare şi vechime în muncă.
– Alte prevederi?
– Tot în acest proiect se reglementează şi reintroducerea sporului de doctorat, reafirmat deja printr-o prevedere anterioară, dar care trebuie prins şi în legea salarizării pentru a se elimina orice echivoc; după cum se va reintroduce premiul lunar, în limita a 2% din cheltuielile cu salariile. Şi aici trebuie făcut un comentariu, referitor la acest 2%. El a existat şi până în 2010, dar, din păcate, s-a greşit atunci când acest premiu se acorda pentru toată lumea. Eu consider că acest spor trebuie să facă o diferenţă în funcţie de calitatea activităţii; trebuie să recunoaştem că nu toată lumea munceşte la fel, şi cred că această sumă trebuie să fie o pârghie prin care pot fi recompensaţi toţi cei care merită.
– Văd că vorbim numai de bani…
– Păi nu? Un alt lucru important stabilit este drumul banilor, în sensul că fondurile pentru cheltuielile cu salariile să parcurgă următoarea filieră: Ministerul Educaţiei – inspectoratele şcolare – unităţile/instituţiile de învăţământ. Şi fără să mi se considere lipsă de modestie, trebuie să spun că la introducerea acestei prevederi am avut o contribuţie semnificativă. O contribuţie care să ne aducă la starea de normalitate. De ce? Fiindcă angajatul are contractul de muncă cu şcoala, şcoala cu inspectoratul, ş.a. Şi acum şcoala îi plăteşte angajatului, dar banii nu vin prin inspectorat ci prin consiliile locale. Ori, în condiţiile în care concursurile de numire în învăţământ se dau la inspectoratele şcolare, concursurile pentru gradaţiile de merit şi deciziile de numire se dau de acolo – aceste fapte sunt tot atâtea argumente pentru ca banii să vină pe această filieră, pe care vin chiar şi sumele pentru cheltuielile de navetă. Şi rămân la consiliile locale acele sume care, deşi pot proveni de la bugetele locale sau de la bugetul mare, sunt necesare pentru întreţinerea şi repararea localurilor şcolilor, care sunt în proprietatea consiliului local.
Tot aici noi am mai propus un amendament – acela ca investiţiile mari pentru structura învăţământului să rămână la Ministerul Educaţiei. De ce? Pentru că ar fi normal ca acolo să se cunoască cel mai bine care sunt nevoile sistemului naţional de învăţământ.
– Ar fi normal, desigur…
– În egală măsură a fost abordată şi problema plăţii sumelor de bani stabilite prin hotărâri judecătoreşti în favoarea personalului din învăţământ. Domnul ministru Eugen Orlando Teodorovici a precizat că, la rectificarea bugetară din luna iulie, se vor aloca cu prioritate sumele necesare pentru achitarea respectivelor diferenţe salariale. Acum, însă, nu cred că, din punct de vedere tehnic, aceste lucruri se pot rezolva mai repede decât începutul lunii septembrie: până ce se face rectificarea, până vin alocările de sume către judeţe, mai e şi perioada de vacanţă ş. a.
– Că veni vorba de vacanţă…
În ideea unei vacanţe cât mai plăcute, Sindicatul s-a preocupat şi de asigurarea unor bilete de odihnă şi tratament. Deja un număr foarte mare dintre colegii noştri se bucură de aceste oportunităţi, şi, deoarece situl nostru este în reconstrucţie, am trimis pe adresele unităţilor şcolare şi ale liderilor de sindicat ofertele de care se poate beneficia în continuare. Iar legătura directă cu Sindicatul se poate realiza normal telefonic sau prin email.
Şi pentru că s-a intrat în vacanţă, o vacanţă binemeritată pentru toţi, zic eu, mă folosesc de acest prilej ca să le doresc tuturor – elevilor şi dascălilor lor – să se odihnească cât mai bine, să fie sănătoşi şi să se întoarcă cu forţe proaspete atunci când vom auzi din nou clopoţelul de pe 15 septembrie. Tuturor, dar şi Apostolului, vacanţa pe care o merită!
– Mulţumim. Aidoma.
A consemnat Mircea ZAHARIA