Premiile European Language Label 2010

* Şcoala Oanţu, pe podium

 European Label – Certificatul European pentru proiecte din domeniul predării şi învăţării limbilor străine – este o iniţiativă a Comisiei Europene care îşi propune să evidenţieze şi să recompenseze cele mai inovatoare şi creative proiecte din acest domeniu. Lansată în anul 1998 în ţările membre ale Uniunii Europene, acţiunea s-a bucurat de un real succes, fapt ce a determinat Comisia Europeană să o extindă şi în ţările aflate în curs de aderare. Proiectele derulate prin Agenţia Naţională pentru Programe comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale se derulează cu sprijin financiar de la Uniunea Europeană, scopul lor fiind acela de a aduce mai aproape unii de alţii, prin informaţii culturale, pe membrii comunităţii europene.

În România, CEL s-a acordat din anul 2002, pînă în prezent fiind premiate peste 70 de proiecte lingvistice. În ediţia 2010 s-au primit 44 de candidaturi, cu 12% mai multe decît la ediţia precedentă.

În acest concurs, proiectul Multimedia E-platform for the democratic learning of the foreign languages Şcoala Oanţu, Oanţu-Pîngăraţi, jud. Neamţ  a obţinut premiul II.

Festivitatea de premiere  s-a desfăşurat la Bucureşti, la sediul Agenţiei Naţionale pentru Programe comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale, pe data de 4 martie 2011.

La această festivitate au participat: Leonard Orban,  consilier prezidenţial pe probleme de afaceri europene, fost comisar european pentru multilingvism, Iulia Deutsch reprezentanta Comisiei Europene, Augustin Mihalache, reprezentantul domnului ministru Daniel Funeriu,  Monica Calotă, director ANPCDEFP, coordonatorii de proiecte şi inspectorii pe probleme de programe şi proiecte europene din judeţele premiate, precum şi cîte doi elevi din fiecare şcoală.

Proiectul multilateral Comenius Multimedia E-platform for the democratic learning of the foreign languages derulat de către  Şcoala cu clasele I-VIII Oanţu, comuna Pîngărati, judeţul Neamţ, coordonat de către Elena-Roxana Irina împreună cu Doina Mîţă, Vasile Corfu şi Viorel Perju, a intrat în cursa pentru acest premiu în luna noiembrie 2010, obţinînd în luna februarie 2011 premiul II.

De la  Şcoala cu clasele I-VIII Oanţu, au participat la festivitatea de premiere doi elevi din clasa a VIII-a- Mihai Butunoi şi Lucian Coşniţă, profesorii Vasile Corfu şi Elena-Roxana Irina.

Au fost premiate produsele finale ale proiectului, respectiv platforma educaţională Claroline, manualele virtuale, materialele de promovare a culturii şi tradiţiilor româneşti, emisiunile televizate,articolele de presă şi toată munca elevilor şi profesorilor implicaţi în proiect.

Valoarea adăugată şi universalitatea  produselor finale constau în principal în caracterul lor democratic: atît platforma e-learning, manualul de bune practice şi cursul suport pot fi accesate fără niciun cost şi pe o perioadă nelimitată de către orice instituţie de învăţămînt, precum şi orice cetăţean al lumii, care vor dori să se educe, păstrînd intact spiritul Claroline – acela de sursă liberă pentru toată lumea. În acelaşi timp, valoarea adăugată provine din caracterul umanist, din faptul că produsele de proiect se adresează, de asemenea, unui public format din persoane cu handicap, persoane izolate din cauze geografice sau socio-economice, permiţîndu-le să-şi continue formarea prin promovarea  nediscriminării şi a excluziunii. Nu în ultimul rînd, valoarea adăugată provine din caracterul poliglot al platformei care doreşte să formeze unul dintre cele mai importante aspecte ale  viitorilor cetăţeni europeni: plurilingvismul, deschiderea culturală şi receptivitatea pentru noi idei şi tehnologii noi.

Elevii au vorbit despre impactul proiectului asupra lor prin prisma platformei educaţionale Claroline şi prin prisma mobilităţilor, domnul Vasile Corfu a menţionat toate beneficiile aduse cadrelor didactice, şcolii, comunităţii iar doamna Elena-Roxana Irina a făcut o prezentare a proiectului. Elevii au gîndit împreună cu echipa un film de prezentare a proiectului.

Personal, consider că singurul, adevăratul şi cel mai de preţ produs final care ar fi trebuit evaluat este EMOŢIA: toată emoţia trăită de copii,  de la momentul în care a început acest proiect, cu propoziţia „Vom merge în Polonia, Portugalia, Italia”, emoţia primului zbor cu avionul, emoţia primului pas într-o ţară străină, emoţia primei vorbe în limba engleză (dacă avem în vedere că mai mult de Hello/My name is, nimic nu le era cunoscut), emoţia cunoaşterii altor copii, emoţia participării la alt fel de ore, emoţia realizării filmului O zi din viaţa mea la şcoală sau felicitările de Dragobete. Poate ar fi trebuit evaluate toate eforturile făcute de copii pentru a construi platforma sau toate momentele în care repetau la infinit pentru a fi totul perfect la spectacole. Poate ar fi trebuit stocat undeva momentul cînd un preşcolar a venit cu o strachină luată dintr-un chiler al bunicului (pentru prezentarea România-ţara mea), pentru că vrea şi el să fie la „Momeniu”.

Iar toate acestea, încununate cu emoţia trăită o dată în viaţă, atunci cînd eşti laureat al unui asemenea premiu, încît două zile, una înainte şi una după, nimeni nu era în stare să spună nimic.

Eu cred că acesta este marele cîştig al proiectelor europene şi aceste cîştiguri sunt cele mai de preţ, pentru că, în fond, toţi suntem interesaţi de dezvoltarea copilului, prin educaţie permanentă, de calitate şi… de viitor. Astfel, se dezvoltă o atitudine pozitivă faţă de sine şi faţă de ceilalţi.

Primul proiect, primul premiu. Îl dedicăm în întregime copiilor implicaţi în proiect, părinţilor care au fost alături de noi, echipei de proiect care a „lucrat”cu sufletul şi în special dedicăm acest premiu  doamnei inspector Maria Ghiniţă,  care  ne-a încurajat, ne-a sfătuit, ne-a monitorizat, ne-a susţinut, şi domnului Alexandru Mîţă, firul roşu al proiectului, care ne-a îndrumat, ne-a certat dacă a fost cazul, ne-a felicitat cînd am  meritat şi a fost alături de noi de la început pînă la sfîrşit. Se confirmă încă o dată că lucrul în echipă dă roade şi a dat European Language Label 2010.

Profesor Elena-Roxana IRINA